Po kartičkách, figurkách a Legu začali dospělí po celém světě investovat do plyšových zvířátek. Ta jim mají pomáhat s každodenním stresem a jejich koupí navíc oživují trh s hračkami, který na Západě trpí v důsledku nízké porodnosti.
Některé dospělé láká Ikea cenově dostupným nábytkem, pro jiné je však tato švédská značka atraktivní něčím úplně jiným – roztomilým plyšovým žralokem. Ten spolu s dalšími plyšáky tvoří významnou část z těchto obvykle dětských produktů koupených dospělými a jejich podíl na celkem dvou a půl bilionu korun loni prodaných hraček tak postupně roste.
Pro trh, který se od roku 2022 propadl o 2,6 procenta, jsou „kidults“, tedy dětští dospělí, téměř spásou. A jejich zájem je vidět na žraloku Blåhajovi.
Jde až o čtvrtého ze žraločích plyšáků, s nimiž Ikea přišla, ale rozhodně se jedná o nejoblíbenějšího z nich. A to natolik, že stejnojmenná komunita na sociální síti Reddit má v současné době 121 tisíc členů.
Ti na ní sdílejí to, co provází Blåhaje od prvních virálních příspěvků kolem roku 2018 – vtipné fotografie. Na těch uživatelé například berou plyšáka na neobvyklá místa nebo ho pózují, aby vykonával obvykle lidskou činnost, jako je čtení či sezení u stolu.
Fotografie tohoto typu rozpoutaly zájem o žraloka nejen ve Spojených státech a v Evropě, ale také v Rusku. Tam dokonce v době největšího zájmu zmizel z pobočky během hodiny po doplnění zásob.
Ještě větší ohlas měl během pandemie, kdy o něm lidé začali na sociálních sítích více diskutovat. V době, kdy zdravotníci lidem doporučovali, aby se příliš nestýkali, vzrostla potřeba něčeho na mazlení.
To se projevilo na celém sortimentu plyšových hraček, které si uživatelé na internetu pochvalovali i proto, že je spánek se zvířátkem uklidňoval.
K dobrým prodejním číslům během pandemie se připojilo i to, že se Blåhaj stal symbolem i pro lidi z LGBTQ+ komunity, kteří ho například nosí na pochody hrdosti i v Praze.
A společnost toho umí využít. Na některých takových akcích je vystavuje nebo s nimi pochoduje, čímž udržuje jejich status v rámci komunity.
V sérii švýcarských reklam propagujících legalizaci manželství pro všechny pak nechala Blåhaje mazlit se s ledním medvědem Snuttigem, což doprovodila nápisem „Manželská postel pro všechny“.

Zřejmě kvůli svému vzhledu ale našel největší oblibu mezi transgender osobami. Jeho modrobílé tělo a růžová pusa připomínají vlajku, která reprezentuje tyto lidi, jejichž genderová identita není v souladu s biologickým pohlavím.
Autorka Meghan Cherry popisuje, že tento plyšový tvor pro některé z nich značí přechod mezi pohlavími a změnu v životě. Kupují si ho nebo si ho dávají například po operaci změny pohlaví a jeho vlastnictvím se mezi sebou poznávají i ti, kteří se ještě na „coming out“ necítí.
Na jejich oblibu žraloka reagovala Ikea zasláním několika ručně šitých kousků v barvách vlajky klinikám v Kanadě, které poskytovaly péči pro transgender osoby. Mimo ně si ji oblíbili i členové furry komunity zajímající se o antropomorfní zvířecí postavy.

Na zájmu dětí, subkultur, identit i dospělých neznalých všech významů s hračkou spojených Ikea vydělává prodejem dalších věcí s Blåhajem. U nás nabízí osušku s motivem žraloka, v Malajsii ho dala na své známé modré tašky a v Tokiu Blåhaj v obleku prodává reality.


Největšímu zájmu dospělých se však těší medvědi. I zde patří Ikea mezi nejvýznamnější společnosti, které takové hračky nabízejí.
Její Djungelskog také těží z popularity na internetu, kde ho podobně jako Blåhaje lidé fotí v nejrůznějších pozicích a při různých lidských činnostech.
Díky tomu se zdá, že se v těchto dnech v prodeji vyrovná svému mořskému bratrovi – podle prohlášení společnosti pro americký deník New York Times se jich ve Spojených státech prodává pětkrát více, než předpokládali.

Medvědí renesanci prožívá i obchod Build-A-Bear – loni dokonce zažil svůj nejlepší třetí kvartál. Řetězec, který umožňuje zákazníkům vyrobit si vlastní plyšová zvířátka, přitom ještě v minulé dekádě směřoval k postupnému zániku.
Podle generální ředitelky Sharon Price jej před krachem zachránilo zaměření na novou cílovou skupinu – dospělé. Oslovila je nabídkou plyšových medvídků inspirovaných postavami z franšíz, jako je Deadpool, Přátelé, Harry Potter nebo Hvězdné války. Dnes tak dospívající a dospělí tvoří čtyřicet procent tržeb společnosti.
Medvědem ve velikosti dospělého člověka zase proslul americký řetězec Costco. Ten se kromě internetu objevil i v řadě seriálů a dospělí ho kupovali nejen pro sebe, ale i pro své firmy. V reklamě ho využila i automobilka Tesla.
Majitel pařížského knihkupectví Canon de la Presse jich v roce 2018 nakoupil asi padesát a umístil je do místních obchodů, aby dělali lidem radost. A tu jim opravdu udělali – dokonce takovou, že se okolo stanice metra Les Gobelins rozšířili téměř všude.

Pod podmínkou, že zůstanou na veřejných místech, je pak majitel knihkupectví Philippe Labourel začal místním podnikům i rozdávat.
A přestože v roce 2019 měli být medvědi vystaveni naposledy, během pandemie covidu-19 našli uplatnění v restauracích. Ty jimi obsadily místa k sezení, takže mezi strávníky byly dostatečné mezery, ale přitom se u stolů necítili tak osaměle.
Hrdým majitelem plyšáků je i investiční legenda a jeden z nejbohatších lidí světa Warren Buffett. Pod jeho společnost Berkshire Hathaway totiž spadá výrobce hraček Jazwares, který je známý svými plyšáky Squishmallows.
Jak už to u Buffettových investic bývá, jeho plyšové hračky dosahují působivých čísel. Také jim pomohla pandemie a následný úspěch na sociálních sítích.
Díky tomu se podle společnosti Circana loni staly nejprodávanějšími plyšáky ve Spojených státech, Kanadě a v Mexiku. Kromě motivů zvířat nabízí i licencované postavičky ze slavných filmů a seriálů a vyznačují se neobvyklým kulatým tvarem.
Na svém prvním víkendu pro akcionáře investiční společnosti pak firma Jazwares představila Squishmallows s podobou Warrena Buffetta a jeho zesnulého obchodního partnera Charlieho Mungera. A jinak seriózní návštěvníci z nich byli nadšeni.
Podle televize CNBC si účastníci koupili na deset tisíc plyšáků a na sociálních sítích se po skončení každoročního setkání objevují fotografie dětí i mužů v oblecích, kteří hračky obdivují. Koneckonců, kdo by se nechtěl pomazlit s šestým nejbohatším mužem světa a nechtěl od něj při tom nasát pár vědomostí?


The post Pomazlit se s Warrenem Buffettem. Mladí dospělí propadli plyšákům appeared first on Forbes.