Úterý 29. dubnaSvátek má Venku je 7 °C, Jasno

Poptávka po dlouhodobém investičním produktu stoupá. Od nového roku vzrostl celkový počet o třetinu

Forbes Před 1 týdnem

Do dlouhodobého investičního produktu (DIP), který má sloužit k zajištění na stáří, dosud vložilo peníze víc než 150 tisíc Čechů. Vyplývá to ze statistik Asociace pro kapitálový trh (AKAT). V DIP může klient od ledna 2024 investovat do akcií, dluhopisů, podílových fondů, spořicích či termínovaných účtů.

Stát rozšířil možnosti, kterými si Češi mohou spořit na stáří, o takzvaném DIP od začátku loňského roku. Lidé mohou odkládat peníze na důchod také prostřednictvím účastnických a transformovaných fondů penzijního připojištění, které má v Česku téměř polovina občanů.

Peníze v DIP sloužící jako zajištění na stáří dosáhly koncem března 3,5 miliardy korun. Z tohoto objemu tvoří přibližně sedm procent depozita, 87 procent investiční fondy a ostatní investice šest procent. Pro srovnání v účastnických a transformovaných fondech penzijní společnosti na konci loňska spravovaly 618 miliard korun, z toho bylo 229 miliard v účastnických fondech.

„Poptávka po dlouhodobém investičním produktu v letošním roce zrychluje, když za první tři měsíce narostl celkový počet uzavřených DIP o třetinu, a to ze 116 tisíc ke konci roku 2024. I začátek roku 2025 tak potvrdil popularitu DIP jako produktu zajištění na stáří,“ komentovala výkonná ředitelka AKAT Jana Brodani.

„Mezi nejpopulárnější produkty v rámci DIP patří investiční fondy. Toto potvrzuje dlouhodobý trend vývoje investic v ČR,“ doplnil předseda asociace Jaromír Sladkovský.

DIP během prvního roku fungování překonal svou popularitou i doplňkové penzijní spoření při jeho startu, řekl ČTK investiční specialista FinGO Jiří Fajt. Zásadní výhodou DIP je podle něj to, že investice splňující základní podmínky včetně trvání alespoň deset let a výběru nejdříve v 60 letech jsou při výběru osvobozeny od daně z výnosů v případě splnění daňového testu.

Klient navíc může naplnit desetiletou podmínku trvání smlouvy i v případě, že přestane posílat příspěvky, což přináší výrazně větší flexibilitu v různých životních situacích, dodal.

Propagace DIP nebyla ideální, protože ji stát sám aktivně nedělal, míní Fajt. Místo toho stát přenesl odpovědnost za komunikaci a distribuci na producenty finančních produktů a externí distribuci. To znamená, že klíčovou roli v šíření povědomí o DIP sehrály banky, investiční společnosti a finanční poradci. Právě díky nim se tento produkt dostal k tolika klientům, podotkl.

The post Poptávka po dlouhodobém investičním produktu stoupá. Od nového roku vzrostl celkový počet o třetinu appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek