Kampusy ožívají, posluchárny se plní, v menzách mizí jídlo po tunách a večerky v okolí školy hlásí rekordní tržby. Na akademickou půdu se po letní přestávce vracejí stovky tisíc studentů a spolu s nimi i další ročník Univerzitní ligy ledního hokeje, původně studentského projektu, v němž se nyní s podporou velkých brandů točí desítky milionů korun.
Ráno na přednášku a večer na zápas. Sport a studium k sobě v zámoří neodmyslitelně patří už po dekády a pro mnohé vysokoškoláky znamená jejich pohybové nadání vstupní bránu na akademickou půdu, kde svou štaci v ideálním případě završí diplomem. Ti nejlepší z nejlepších pak na amerických univerzitách dostanou šanci probít se mezi profíky.
Americké filmy vybudovaly okolo studentského sportu určitý stereotyp, který se točí kolem narvaných arén, roztleskávaček, maskotů, drama do posledních vteřin a vysokoškoláků připomínajících antické hrdiny.
V Česku takových filmů zatím příliš nevzniklo, což se však možná brzy změní, protože i zde se převzatý koncept zámořských univerzitních soutěží začíná minimálně v hokeji blížit originální předloze. Nakonec, jaký sport by se měl v novém kabátku uchytit lépe než ten, co každý rok v květnu poblázní půlku národa.
A tak v době, kdy se po republice již rozezněly extraligové stadiony a na vysokých už buďto začal nový semestr, nebo se jeho start nevyhnutelně blíží, vstupuje do svého sedmého ročníku Univerzitní liga ledního hokeje (ULLH).
Vše začalo před více než sedmi lety jako nadšenecký studentský projekt, jenž si kladl za cíl oprostit se od tehdejší nepříliš populární evropské univerzitní ligy hokeje a vzbudit v Česku vášeň pro univerzitní sport podle severoamerické šablony.
„Kolem roku 2018 tady fungovalo šest univerzitních klubů hrajících původní evropskou univerzitní ligu. Tehdejší projekt však postrádal jakékoli systémové napojení a náklady byly zbytečně vysoké,“ přibližuje tehdejší situaci Tomáš Hlaváč, předseda České asociace univerzitního hokeje a zároveň spoluzakladatel a výkonný ředitel ULLH.
„Jelikož se objevily kluby, které o naši iniciativu projevily zájem, převážila nakonec myšlenka vlastního projektu navázaného primárně na tuzemský trh a českou akademickou obec,“ dodává k prapočátkům soutěže Hlaváč.
Start projektu byl přitom podle něj „velký punk“. Spoluzakladatelé se museli v první řadě domluvit mezi sebou a uvěřit projektu, který zatím existoval jen na papíře. Další kapitolou bylo shánění peněz na velkolepé odšpuntování ligy a řešení sporů s organizátory evropské univerzitní soutěže, kterým se plán na separaci vůbec nelíbil.

„Předobraz je jasný, netajíme se obdivem k severoamerickému modelu univerzitního sportu a konkrétně organizaci National Collegiate Athletic Association (NCAA). Před deseti lety jsme k nim vzhlíželi a momentálně budujeme čilé partnerské vztahy. Řídíme se mottem: když chceš být nejlepší, musíš se učit právě od těch nejlepších,“ prozrazuje spoluzakladatel a marketingový ředitel Univerzitní ligy Vilém Franěk.
Nutno dodat, že zámořský univerzitní hokej na té nejvyšší úrovni poměrně válí a co se návštěvnosti týče, může se klidně měřit s tuzemskou extraligou.
Podle oficiálních dat dorazilo na jeden zápas mužské první divize americké univerzitní ligy v průměru 3950 diváků. Základní část loňského ročníku extraligy sledovalo v hledišti průměrně 5827 fanoušků.
Zajímavé je i srovnání nejnavštěvovanějších celků obou soutěží. Tým Severní Dakoty by se svou průměrnou diváckou účastí přes jedenáct a půl tisíce diváků obsadil mezi extraligovými celky druhé místo za pražskou Spartou, která statistice průměrné návštěvnosti jasně vévodí.
Bojoví orli ze Severní Dakoty se navíc v minulé sezoně těšili takové přízni, že podle oficiálních údajů byl jejich stadion v průměru naplněn z více jak sta procent. Tady asi není překvapením, že žádný z extraligových celků toto číslo nepřekonal.
Statistika návštěvnosti je nicméně jen špičkou ledovce toho, jak velkou byznysovou mašinu organizace NCAA v zámoří představuje.
Univerzitní hokej je totiž pouze jedním z 24 sportů, které asociace sdružuje spolu s 1100 univerzitami po celé zemi. Mezi ně potom rozděluje asi šedesát procent svých příjmů, tedy kolem šesti set milionů dolarů, jak NCAA uvádí na svém webu.
Finance získává organizace zejména z prodeje marketingových a televizních práv na první divizi univerzitního basketbalu a prodeje vstupenek na všech devadesát zastřešených soutěží.
Jen za deal ohledně rozšíření práv a přikoupení části televizního vysílání se stanicí ESPN inkasovala loni NCAA necelých padesát milionů dolarů. Studentský sport vysílá i konkurenční kanál CBS.
Zpátky ale do Česka, kde se tuzemská obdoba studentského sportu miniaturními krůčky blíží ve formě univerzitního hokeje své zámořské předloze. Jeho čísla v tuzemsku rapidně rostou a velcí partneři přibývají.
„Univerzitní hokej má obrovskou energii, která přitahuje mladé fanoušky a dnes už i zajímavé partnery. Je zábavný, dokáže studenty napříč republikou stmelovat s jejich alma mater a zároveň slouží jako skvělý komunikační kanál směrem k budoucím absolventům, což partnery velmi zajímá,“ vysvětluje výkonný ředitel ligy Tomáš Hlaváč.
„Ze začátku se připojila hrstka věrných, kteří chtěli podpořit hezký projekt, dnes už chodí cíleně i velké značky, pro které je celorepubliková vysokoškolská komunita zajímavá, ať už z pohledu komunikace svého brandu, nebo náboru do svých řad,“ dodává Hlaváč.
Jeho slova potvrzuje i jeden z oslovených partnerů Kaufland. „Spolupráci jsme vnímali i jako možnost oslovit univerzitní studenty a představit jim Kaufland jako atraktivního zaměstnavatele, aby se tak ucházeli o pozice u nás ve firmě, ať už na prodejnách, v centrále, marketingu, přes controlling, IT, nebo na stavebním oddělení,“ uvedl pro Forbes obchodní řetězec, který je s podporou českého hokeje dlouhodobě spojován.

Za šest let existence vyrostla liga o čtyři sta procent z hlediska návštěvnosti. Během loňské sezony si cestu na největší stadiony v republice našlo kolem devadesáti tisíc studentů, kteří sledovali v akci celkem dvanáct celků od Ostravy po Plzeň.
Na obrazovkách ČT sport, coby oficiálního broadcastera soutěže, potom celkový zásah přenosů činil asi tři sta tisíc diváků. Ročně se do hlavního vysílání dostane kolem pěti vybraných utkání, zbytek odvysílá veřejnoprávní televize na své platformě ČT sport Plus.
Ruku v ruce s celoplošným vysíláním si unihokej našel oblibu i mezi sázkaři, jak pro Forbes potvrdil šéf sponzoringu skupin Tipsport Martin Ptáčník.
„Univerzitní hokej samozřejmě nedosahuje hodnot jako profesionální soutěže, ale své fanoušky a klienty si u nás našel, i díky nabídce streamů. Primárním důvodem, proč projekt podporujemem je mladší cílové publikum. Navíc nám partnerství zapadá do strategie hokejové sázkovky,“ říká Ptáčník.

„Velkou práci odvedou marketingové týmy, ale z velké části stojí za rostoucím zájmem to, že děláme dobrou věc, pilujeme celý produkt tak, aby studenty bavil a ti to následně ocení svým zájmem na našich akcích a tím, že o tom řeknou spolužákům a kamarádům ve škole,“ přibližuje Hlaváč.
Mimo organický dosah pomáhají známé tváře v čele se členem výběru nejlépe placených youtuberů Martinem Mikyskou alias Mikýřem, který během loňské sezony okořenil svou přítomností pár univerzitních zápasů.
S organizátory se nakonec dobře zná, marketingový ředitel ligy Vilém Franěk je jedním ze strůjců Mikýřovy úžasné pouti internetem.
Zásadnější však je, že rostoucí zájem akademické obce, a nejen ten, dokáže ULLH zúročit také ekonomicky. Za poslední dva roky rostla soutěž přibližně o třicet procent ročně. Díky zahraničním aktivitám, jako je výjezd na Viking Cup v Kanadě, nevylučují podobná čísla organizátoři ani před startem letošní sezony.
„Absolutním klíčem je pro nás ale načerpání know-how od těch, kteří to dělají nejlépe, a sice od severoamerické NCAA. Mám obrovskou radost, že se nám letos i díky podpoře Nadace PPF podařilo sehnat prostředky pro unikátní tour po Spojených státech, kde se výběr hráčů z českého univerzitního hokeje vůbec poprvé v historii utkal s pěti týmy z NCAA,“ pochvaluje si Franěk.
Nadace Kellnerových je jedním z nejnovějších přírůstků na sponzorské soupisce Univerzitního hokeje, na níž už figuruje řada věhlasných brandů.
„Asi nejdůležitějším krokem pro zajištění stability ligy je prodloužení spolupráce na další tři sezony s generálním partnerem soutěže, bankou ČSOB, se kterou společně stavíme propozici pro univerzitního fanouška a vypadá to, že jsme se trefili,“ kvituje Hlaváč.

„Velkou zásluhu na celém projektu mají partneři BPA Sport Marketing, Tipsport a Kaufland, kteří nás podporují od začátků. Pro letošní sezonu máme dva nové sponzory. Hlavním partnerem ligy se stává KFC a novým oborovým partnerem společnost Garnier Fructis specializující se na vlasovou kosmetiku,“ dodává Hlaváč.
Z celkových nákladů ve výši kolem padesáti milionů korun na sezonu pokryje zhruba třetinu Česká asociace univerzitního sportu, která podporuje soutěž od jejího vzniku. Zbytek závisí na prodeji marketingových práv, vstupenek a merche. A co zbyde, jde za účelem maximální stability jednotlivých týmů zpět do klubů.
„Jsme pořád startup, který je částečně financován pomocí veřejných zdrojů. Zároveň musejí mít studenti stejně jako v Americe status amatéra. Na druhou stranu již dnes mají v některých týmech zázemí srovnatelné s profesionálním hokejem,“ přibližuje Franěk.
„Snažíme se do budoucna vybudovat systém stipendií a různých výhod při studiu, které mohou v jistém smyslu nahradit pomyslný plat. Věřím, že v budoucnu budeme schopni spustit stipendijní program, který by mohl být ekvivalentem k profesionálnímu sportu,“ odkrývá plány do budoucna marketingový ředitel ULLH.
Základní myšlenka je pro něj v zásadě stejná jako u modelu amerického univerzitního sportu. Tedy najít rovnováhu v duální kariéře studenta a sportovce v jedné osobě, provést ho akademickou půdou a dopřát mu tréninkový proces na vysoké úrovni.
Na konci tohoto cyklu by potom podle Fraňka mělo být až pět procent hráčů, kteří se dostanou do profesionálního hokeje. „A ti, na které nedojde, budou mít nabyté vzdělání a osvojené dovednosti pro uplatnění v profesním i osobním životě,“ míní jeden ze strůjců úspěchu unihokeje.

Aktuálně zamíří z Univerzitní ligy do tuzemské druhé nejvyšší soutěže, Maxa ligy, výjimečně jeden až dva hráči z celého ročníku. Aby se z projektu stala nejlepší cesta k profi kariéře a zároveň vystudovanému oboru, jak je to běžné v zámoří, čeká organizátory ještě spousta práce.
„Ten hlavní rozdíl vnímáme v infrastruktuře, kterou mají univerzity v USA vlastní, a od toho se odvíjejí všechny další kvalitativní rozdíly, jako jsou tréninkové dávky, flexibilita v rozvrhu ve škole, regenerace nebo příjmy z marketingu,“ tvrdí Franěk s tím, že k další expanzi by pomohl i výraznější zájem veřejnosti.
„V NCAA jsou ceny lístků ve srovnání s NHL třeba na patnácti až dvaceti procentech hodnoty, proto je oblíbená i širokou veřejností. U nás se dá chodit i na extraligu za slušné peníze a ten rozdíl kvality je pořád vyšší než rozdíl ceny. Cesta je tedy určitě přes rostoucí kvalitu hokeje a hlavně komfort a zábavu pro diváky,“ myslí si Franěk.
Velkým lákadlem by minimálně pro pražské, dosud nezaujaté diváky, mohl být návrat vrcholového hokeje na Štvanici, kde možná již za pár let bude stát první univerzitní stadion v Česku.
S ambiciózní iniciativou za sedm set milionů korun přispěchali těsně před startem sezony univerzitní kluby z hlavního města s plnou podporou vedení ligy. Jejich plán se na magistrátu líbil. Návrat hokeje na místo, kde se psala zlatá historie československých hokejistů, posvětilo vedení města podpisem memoranda se čtyřmi pražskými univerzitami.
To je podle Hlaváče první meta rodícího se projektu, který by mohl být dokončen v roce 2032. Ještě předtím je a bude na programu spousta schvalovacích a administrativních procesů a pravděpodobně i překážek. Původní stadion byl srovnán se zemí v roce 2011.
„Věřím, že univerzitní hokej se svými partnery najde řešení, které promění tento sen v realitu a skutečně tady postavíme ligu na úrovni NCAA,“ nešetří optimismem Hlaváč.
Nyní se však musí vedení unihokeje soustředit na nový ročník, který odšpuntoval již začátkem tohoto týdne. Organizátoři si přichystali řadu novinek, včetně vyšší porce zápasů v základní části a závěrečného dvoudenního turnaje, který okoukali v NBA.
„Cítíme obrovskou podporu a touhu od spolužáků a absolventů se podílet nebo nějak přispět do našeho projektu a touhu současných studentů celý projekt podpořit, což z něj dělá poměrně jedinečnou záležitost,“ završuje výkonný ředitel ligy.
The post Přednáška ráno, zápas večer. Univerzitní hokej v Česku si plní americký sen appeared first on Forbes.