Společnost Michelin ocenila svými klíči nejlepší hotely v Česku. A zároveň se oznámilo, že letos poprvé vznikne samostatný gastronomický Průvodce Michelin pro celou republiku. Co to pro nás znamená? Skvělou reklamu a pozitivní dopad na český turismus, říká František Reismüller, šéf agentury CzechTourism, v rozhovoru pro Forbes Life.
Letos 11. prosince nastane pro českou gastronomii přelom. Poprvé v historii se představí Průvodce Michelin pro Česko. Renomovaná společnost tedy neocení jen několik vybraných podniků jako doposud, ale vznikne samostatný guide pro celou zemi, tak jak tomu je zvykem u gastronomických velmocí.
Novinka je výsledkem dlouhodobé spolupráce mezi ministerstvem pro místní rozvoj, agenturou CzechTourism a společností Michelin. A Reismüller věří, že může mít pro tuzemskou gastronomickou, potažmo turistickou scénu velký efekt.
„Díky Průvodci Michelin se Česko zařadí po bok tradičních ‚bašt‘ špičkové gastronomie, jako je Francie, Itálie nebo třeba Slovinsko,“ prohlašuje. „Pro Michelin bylo důležité, že v Česku existuje dostatek podniků, které splňují mezinárodní standardy kvality a autenticity. Výsledkem je, že inspektoři nyní hodnotí celý náš trh.“
Což je pochopitelně krok, který nasvítí zejména gastronomii v regionech, dosud michelinskými hodnotiteli opomíjenou. Přitom i mimo hlavní město se dá najít spousta vynikajících podniků, ať už v rozjeté Olomouci, Brně, nebo v řadě menších měst, jmenujme za všechny třeba Papilio z Vysokého Újezda, Essens v Hlohovci nebo Sůl a řepu ze Strakonic (další tipy z celé republiky si přečtěte v naší „michelinské“ anketě).
„Když se podnik objeví v Průvodci Michelin, přináší to hned několik efektů – motivuje to další restauratéry a hoteliéry, aby posouvali kvalitu dál, a zároveň přitahuje hosty, kteří chtějí objevovat i méně známá místa, ale na špičkové úrovni. Je to další krok k tomu, aby se regionální Česko pevně zapsalo na mapu světové gastronomie a luxusního cestování,“ věří Reismüller.
A potenciálně i možnost, jak přepsat pověst Česka jakožto „pivní“ destinace. Už dlouho totiž dokážeme gastronomicky nabídnout mnohem více. „Naší ambicí je, aby si návštěvníci s Českem spojovali nejen pivo, ale i výjimečné gastronomické a ubytovací zážitky,“ říká Reismüller. Naráží tím i na druhou novinku: nedávno zveřejněné ocenění michelinskými klíči pro nejlepší hotely v Česku.
Pro vyjasnění: zatímco vydání Průvodce Michelin pro Česko bylo výsledkem dlouhodobé spolupráce CzechTourismu a také finančního partnerství (hovořilo se o částce kolem padesáti milionů korun, které Česko Michelinu zaplatilo), hotelový systém je globální iniciativou Michelinu, do níž se země přirozeně zařadila bez finanční pomoci státu.
Ocenění Michelin Key, které společnost spustila teprve v říjnu 2024, získala v Česku více než desítka hotelů. Nejlépe dopadl Fairmont Golden Prague Hotel, který obdržel dva.
Po jednom mají Hotel BoHo Praha, Hotel Julius Praha, Hotel Four Seasons Praha, Augustine, The Luxury Collection, Hotel Andaz Praha, Mosaic House Design Hotel a Almanac X Alcron Praha. Uspěla ale i tři místa v regionech: Chateau Mcely, Hotel Perk v Šumperku a Vila Julius & Emma v Karlových Varech.
„Zařazení českých hotelů do systému Michelin Key je pro naši zemi obrovské uznání,“ těší Reismüllera. „To, že se do výběru dostaly hotely nejen z Prahy, ale i z regionů, potvrzuje, že české pohostinství roste v kvalitě i v nabídce.“
Reismüller je přesvědčen, že to k častějším návštěvám regionů přiláká i zahraniční turisty. „Je to důkaz, že umíme nabídnout zážitky, které obstojí v mezinárodní konkurenci – od designových butikových hotelů až po rezidence, kde hraje hlavní roli autenticita, osobní přístup a atmosféra místa. Pro image Česka jako moderní a kvalitní destinace je to velmi silný signál směrem k zahraničním návštěvníkům,“ dodává.
Gastronomický průvodce ho 11. prosince může ještě zesílit.
The post Průvodce Michelin zařadí Česko po bok Francie či Itálie, míní šéf CzechTourismu appeared first on Forbes.











