Začínal jako kurýr, dnes je spolumajitelem byznysu s více než dvousetmilionovým obratem. Živí ho zvířata. Nebo spíš on živí je. Erik Újezdský, jednatel brněnské firmy Juko petfood, dodává krmivo a chovatelské potřeby do obchodů po celé České republice i v zahraničí. V nabídce má zhruba sto značek, včetně těch vlastních.
Erika Újezdského přivedla k byznysu láska. Jako osmnáctiletý chodil s dívkou, jejíž otec prodával krmiva pro zvířata. V té době rozjížděl obchod s českou značkou granulí pro psy a Erik mu začal pomáhat s rozvozem.
„Dnes už si to nikdo neumí představit, ale tehdy chodily objednávky na korespondenčních lístcích, faktury se psaly na průklepový papír a zboží si zákazníci vyzvedávali osobně. Žádný rozvoz zdarma až domů, to jen když jsem měl zrovna kolem nějakého obchodu cestu, tak jsem balíky vzal,“ vzpomíná.
Zlom přišel, když mu budoucí tchán svěřil vlastní distribuční oblast. Ve Škodě 120, odkud vyndal zadní sedadla, aby měl na pytle s krmivem víc prostoru, začal objíždět zavedené zákazníky a hledat nové. Z bytu po rodičích si vybudoval kancelář, garáž proměnil ve sklad.
Později přecházel do větších pronájmů, podnikání se rozvinulo i do ostatních částí republiky a v roce 1996 se do podnikání pustil naplno společně s Romanou Kosinovou, dnes Maršálovou – svou tehdejší partnerkou.
Nejdříve podnikali jako fyzické osoby a po pár letech založili společnost s názvem Juko petfood. „S jejím otcem jsme se rozešli asi po deseti letech. V dobrém. Já chtěl podnikat trochu jinak než on, řekl bych moderněji. Věděl jsem, že dohromady by to už nefungovalo,“ vysvětluje. Romana zůstala jeho obchodní partnerkou dodnes, i když už spolu pár netvoří.

Dnes zásobují nejen celé Česko a Slovensko, ale také Dánsko, Švédsko, Litvu, Belgii, Polsko, Maďarsko, Chorvatsko, Rumunsko a Bulharsko. Před čtyřmi lety otevřeli novou halu v Sokolnicích, deset kilometrů od Brna.
Svůj byznys stavěli od začátku hlavně na granulích pro kočky a psy, které byly v devadesátých letech novinkou a do země se dovážely z jiných států. Tuzemští výrobci se museli produkt nejdříve naučit vyrábět. Zpočátku bylo jejich krmivo špatné, buď rychle plesnivělo, nebo zvířata nadýmalo.
„Spolupracovali jsme a dodnes spolupracujeme s Brništěm, které vyrábí spousty značek, třeba Propesko, Shelma nebo Polaris. Postupně se do Česka dostávaly další zahraniční značky, více či méně kvalitní,“ přibližuje spolumajitel firmy.
„Před šesti lety jsme na trh uvedli naši vlastní superprémiovou značku krmiva Ironpet, které je hypoalergenní a je vhodné i pro psy a kočky s citlivým zažíváním. Vyrábí se z čerstvých regionálních surovin z jižní Moravy, neobsahuje lepek, sóju, umělá barviva ani konzervační látky,“ dodává.
Před dvěma lety pak získali exkluzivně od španělského výrobce krmiv Visán značky Amanova a Harper & Bone, které jsou připravovány pouze z toho nejlepšího čerstvého masa, ryb, zeleniny a ovoce. Sortiment rozšířili i o doplňky, jako jsou pelíšky, hračky, pamlsky a obojky značky Juko a Smarty.

„I tady platí, že hračky musejí být zdravotně nezávadné, a stejně jako u krmiva, musejí být na obalu uvedené jasně viditelné údaje, a to v českém jazyce. Což třeba ne vždy splňují potraviny určené pro lidi,“ poukazuje s úsměvem na přísná pravidla.
Erik se musel ve svém oboru hodně vzdělávat, aby uměl porovnat kvalitu jednotlivých výrobků. A edukace se zlepšuje i u zákazníků. Mnohem více a hlouběji se zajímají o to, jaké suroviny by mělo krmivo obsahovat a co by tedy měli v jeho složení hledat. Což vzhledem k až gigantickému výběru, kterému jsou vystaveni, není úplně jednoduché.
Český trh s krmivy pro mazlíčky patří v přepočtu na obyvatele k těm nejvíce přeplněným na světě. Je až neskutečné, kolik je v Česku výrobců, značek, dovozců i prodejců. Jenom Juko má ve svém portfoliu kolem stovky různých značek krmiv a chovatelských potřeb a na skladu má zhruba sedm tisíc položek.
„Stále jsou lidé, pro které je důležitá hlavně cena a moc nepřemýšlejí nad tím, zda krmivo vyhovuje jejich zvířeti. Pak je část těch, kteří už řeší, co z jejich psa padá a v jaké je kondici, a postupně přecházejí na kvalitnější krmení. A poslední je skupina, která se v tomto oboru vzdělává a kupuje kvalitní zboží, po němž jejich zvíře opravdu prospívá,“ přibližuje Erik Újezdský.
Na co by si podle něj měli lidé dát pozor a co by měli pročítat, je složení. Některá krmiva obsahují třeba péřovou moučku. Ta má sice velký obsah bílkovin, ale pro psy a kočky je nestravitelná. Podobně pšeničné otruby, pšenice, sója, to jsou suroviny, které nahrazují vyváženou stravu, ale nepřidávají hodnotu.
Když se k tomu ještě připočtou různé chemické konzervanty, stabilizátory či barviva, pak se kvalita ještě více snižuje. „Ta opravdu superekonomická krmiva jsou vytvořena zejména z obilovin a z různých velmi podřadných mouček. Ani nelze říct masových, ale spíš z kostních nebo již zmíněných péřových,“ podotýká.

Při koupi krmiva by tak lidé měli hledat hlavně podíl masa. U kočky by měl převažovat, protože je čistý masožravec. Jako doplněk je pak vhodná zelenina, ovoce, bylinky. Nevadí rýže, ale obiloviny by tam být nemusely.
„U psa je to podobné. Určitě na prvním místě musí být maso a je vhodné vyhnout se krmivům obsahujícím pšenici, která slouží jen jako levné plnidlo a psovi vůbec neprospívá. Kvalitu krmení nejlépe poznáte podle samotného zvířete, ne po jednom dni, ale po měsíci, dvou. Podle toho, jak vypadají jeho exkrementy, jakou má srst, svaly, v jaké je celkové kondici,“ zdůrazňuje podnikatel.
Trávicí trakt psa si zvyká na krmivo určitou dobu, aby dokázal látky využít na maximum. I proto se doporučuje přecházet z jednoho krmení na jiné postupně.
„Samozřejmě jsou lidé, kteří psům stále vaří. Koupí si výsek masa, uvaří k tomu rýži, těstoviny. Granule jsou ale mnohem jednodušší a pohodlnější cesta, jen je třeba dát si pozor, z čeho jsou vyrobené,“ zmiňuje Újezdský.
Zboží dodává firma hlavně do kamenných prodejen a e-shopů s chovatelskými potřebami. V minulosti měli i vlastní síť prodejen Lucky Pet, kterou však prodali firmě Pet Center, když přišla výhodná nabídka na odkup.
„Součástí dohody byl závazek, že Pet Center bude po určitou dobu odebírat naši značku. Tato spolupráce pokračuje dodnes,“ prozrazuje Erik Újezdský.
Příští rok v lednu oslaví firma třicet let od svého vzniku. Od té doby se zlepšila edukace zákazníků, rozšířila se nabídka zboží a narostla konkurence. Výrazné navýšení zákazníků zaznamenali prodejci krmiv během covidu, naopak s vypuknutím války na Ukrajině a vysokou inflací přišel útlum.
„Projevilo se to, že lidé šetří. Krmení kupují, to ano, ale už tolik neinvestují do pamlsků, do hraček, takový ten doplňkový sortiment se prodává určitě méně. Nyní, v druhé polovině roku 2025, začínáme pozorovat mírné oživení prodejů, zdá se, že se celková ekonomická situace zlepšuje a lidé dostávají znovu chuť více nakupovat,“ uzavírá Erik Újezdský.

The post První granule pro psy rozvážel ve Škodě 120. Dnes jimi Juko zásobuje celou zemi appeared first on Forbes.