Středa 01. říjnaSvátek má Venku je 7 °C, Zataženo Déšť

Síla světla na stálé adrese. Jak vznikala nová galerie Signal Space?

Forbes Před 2 hodinami

Signal Festival získal své první permanentní místo. Zážitky ze setkání s digitálním a imerzivním uměním od 1. října nabízí celoročně, i mimo festivalové dny, a to v nové galerii Signal Space. V prostorách Staroměstské tržnice dvakrát ročně přinese nové instalace od českých i světových umělců, k tomu první český infinity room nebo 360stupňovou projekci.

Forbes Life se se zakladatelem Signal Festivalu Martinem Poštou bavil o tom, co obnášel start takového projektu. 

info Foto Jan Zima

Signal Festival se od prvních videomappingů na pražské památky před třinácti lety vyvinul v nejnavštěvovanější kulturní akci v Česku, která během několika říjnových dní přiláká do centra Prahy i na další festivalové trasy více než půl milionu lidí.

Letošní, třináctý ročník začne až 16. října, ale už od 1. října mají lidé možnost setkat s digitálním uměním, které v Praze nově bude k vidění celoročně. A to v prostorách Staroměstské tržnice v samotném centru Prahy, mezi ulicemi 28. října a Rytířská, kde právě otevírá první česká galerie digitálního umění – Signal Space.

O tom, že by si u nás světlené, digitální a imerzivní umění zasloužilo svou stálou galerii, začal zakladatel Signal Festivalu Martin Pošta přemýšlet zhruba před pěti lety. V té době na vlastní náklady objížděl podobné projekty ve světě a sbíral inspiraci.

„Poprvé jsem něco podobného viděl asi před šesti lety ve Washingtonu, D.C. Pak jsem jel do New Yorku, Arttechhousu v Miami, Atelieru Lumier v Paříži a Amsterodamu, Light Art Musea v Budapešti, Bukurešti, Berlína nebo do Light Roomu v Londýně,“ vyjmenovává Martin Pošta různá místa po světě, kde zkoumal, co funguje a nefunguje.

Mnoho rad dostal od ředitele Atelieru Lumier v Paříži nebo od ředitelky galerie podobného typu v Belgii a v Nizozemsku. „Dokonce jsme s kolegou v těchto galeriích prováděli entry a exit polls – co lidé čekají a s jakým pocitem odcházejí,“ vzpomíná na důkladnou přípravu, která předcházela otevření pražské galerie. 

Vhodné prostory pro ni začal intenzivně hledat zhruba před třemi lety. „Zjistil jsem, že na Výstavišti v Holešovicích uvažovali o podobném projektu s Team Labem. To se ale v českých poměrech ukázalo jako ekonomicky nerealizovatelné, a tak jsem Výstaviště oslovil s myšlenkou vytvořit joint venture,“ popisuje Pošta.

Předložil jim své plány, ale nakonec se s Výstavištěm nedohodl. „Řešili jsme pak také prostory v budově bývalých Elektrických podniků v Bubenské nebo depo v Orionce. Tam by ale byly potřeba stamilionové investice a nejistota v tom, že se depo právě převádělo z Dopravních podniků na město,“ říká Martin Pošta.

info Foto Kateřina Fialová / Signal Space

V tom okamžiku se dozvěděl o tom, že jsou volné prostory Staroměstské tržnice. „Vůbec jsem v to nedoufal. Je to velmi exponovaná adresa v centru Prahy, která je v hledáčku mnoha zájmových skupin,“ říká Pošta.

Nicméně šel na magistrát, představil tam koncept Signal Space a nakonec dostal od města zelenou na tři a půl roku. Prvního půl roku probíhaly stavební úpravy, do prostoru se vkládaly box in boxy a osazovaly technologie.

Náklady na rozjezd nové galerie Martin Pošta neuvádí, nicméně jména investorů tajemstvím nejsou. Jsou to šéf J&T Banky Štěpán Ašer, majitel Vafo Pavel Bouška, investor do energetiky a AI starupů Daniel Kunz a Libor Winkler. Součástí „portfolia“ Signalu, jež kromě Signal Festivalu zahrnuje i kreativní agenturu zaměřenou na speciální aktivace brandů a také akce Signal Forum, je tak i stálá galerie Signal Space. 

Ještě nedávno býval ve Staroměstské tržnici supermarket, pak kulturní památka s výjimečným proskleným stropem několik let chátrala. V letech 1894 až 1896 ji v novorenesančním stylu navrhl architekt Jindřich Fialka, který je autorem například také Vodárenské věže na Letné, jako první velkou krytou pražskou tržnici.

V době svého vzniku patřila k nejmodernějším v Evropě – měla litinovou konstrukci, skleněnou kupoli, vlastní elektrárnu i chladírny. Nahradila tehdy hygienicky nevyhovující venkovní tržiště na Staroměstském náměstí. 

Nejvýraznější architektonický prvek Staroměstské tržnice – litinová konstrukce s prosklenou střechou – byl skryt pod vestavěné podhledy. Viditelná je jen malá část konstrukce, a to díky skleněnému stropnímu průhledu, s nímž nová galerie Signal Space také pracuje.

Do galerie lze vstoupit z obou stran – jak z Rytířské ulice, tak z ulice 28. října. A právě nad tímto průchodem se nad hlavami návštěvníků line světelná instalace od Daniela Pošty a Lukáše Dřevjaného sestavená ze světelných tyčí ve tvaru šroubovice, která plynule pokračuje až ke stropní klenbě. Je to vůbec první dílo, s nímž se lidé v galerii setkají – a to i ti, kteří prostorem jen procházejí nebo sem přijdou posedět na kávu. 

info Foto Kateřina Fialová / Signal Space

Lákadly hlavního prostoru galerie, která se dohromady rozprostírá na ploše 2500 metrů čtverečních, jsou kromě jednotlivých děl také dva prostory, kde se divák stává součástí instalace.

Tím hlavním je první infinity room v Česku – zrcadlová místnost, v níž jsou zavěšená hranatá svítidla od Preciosa Lighting, která výrobce představil už na design weeku v Miláně. Dohromady vytvářejí efekt nekonečného prostoru.

info Foto Kateřina Fialová / Signal Space

Dalším highlightem galerie je takzvaný Immersive Space, kde probíhají 360stupňové projekce na stěny i podlahu. Ta aktuální od tureckého studia Nohlab se zamýšlí nad vznikem života i budoucím vývojem lidstva. 

Současná výstava nazvaná Echoes of Tommorrow potrvá do konce února a představuje deset instalací převážně od světových umělců, kteří se již účastnili Signal Festivalu.

Do Prahy se tímto vrací například italský umělec Quayola, který měl loni velkou projekci v CAMPu, nebo japonský programátor a umělec Shohei Fujimoto, který tu postavil další verzi své světově proslulé laserové instalace Intangible Forms, již měl v jiné podobě už v kostele Svatého Salvátora. Tam se stala vůbec nejnavštěvovanější instalací v historii Signal Festivalu.

V úvodní místnosti se před návštěvníky za zvuku hudby rozjede světelný tanec od barcelonského studia Playmodes. Instalaci z LED panelů nazvanou Signes budou zanedlouho instalovat také v barcelonské opeře. 

Mnoho videoinstalací vzniklo pomocí AI. Například britský autor Markos Kay ji využil k vytvoření audiovizuální vize vzniku života v díle aBiogenesis. Americký autor Zach Lieberman, zakladatel tvůrčího programování, nechává návštěvníky rozpohybovat jejich siluety na zdi.

Berlínské studio onformative představuje generativní digitální krajinu Meandering River a v Londýně žijící český vizuální umělec Ondřej Zunka se ve své projekci ponořuje do principu fotosyntézy. 

info Foto Kateřina Fialová / Signal Space

Vedle hlavního prostoru galerie, kde se budou výstavy střídat zhruba po půl roce, je součástí Signal Space také menší prodejní galerie nazvaná CzechBox, která má být tradičně věnována českým umělcům. Aktuálně jsou zde k vidění skleněné světelné objekty od Petra Pufflera, který vystupuje pod uměleckým pseudonymem Světlonoš.

Postupně se tu budou střídat další jména z domácí scény. Naproti tomuto prosklenému prostoru, který je přístupný zdarma, pak vznikl Signal Playground. Místo, kde si na své přijdou děti – a to i bez rodičů, kteří si mezitím mohou v klidu projít hlavní výstavu nebo vypít kávu. Do hlavní galerie je z důvodu omezené kapacity třeba rezervovat si předem časový slot, na který je tu možné pohodlně počkat.

The post Síla světla na stálé adrese. Jak vznikala nová galerie Signal Space? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek