Obklopil se týmem skvělých kolegů a začal si plnit svůj sen. Pilot a podnikatel Karel Průša před dvěma lety založil leteckou společnost Elio Jet, která na přelomu loňského května a června uskutečnila svůj první privátní komerční let. Se dvěma luxusními tryskáči během roku utržila deset milionů eur, tedy téměř čtvrt miliardy korun. A v plánu už jsou další stroje.
Obě letadla Elio Jetu stráví ve vzduchu přes devět set letových hodin ročně. To je více než dvojnásobek oproti průměrnému vytížení srovnatelných letadel. „S vytížením jsme spokojení, ale samozřejmě stále hledáme cesty, jak létat ještě častěji. Stroj musí být ve vzduchu tři sta dní v roce, jinak jste v červených číslech,“ tvrdí ředitel společnosti, která má základnu v Praze.
Její tryskáče tam ale téměř neuvidíte. Klienti nejčastěji odlétají z Londýna a odtud startují do celé Evropy, Afriky i Asie. Elio Jet jim nabízí privátní přepravu mezi libovolnými místy v čase, který si sami určí. Cena se pohybuje od osmi do padesáti tisíc eur. Pro představu: let z Prahy do Dubaje vyjde za celé luxusní letadlo na 45 tisíc eur.
Po roce intenzivního provozu Elio Jet dosáhl tržeb deseti milionů eur, Karel Průša ale připomíná, že firma je stále na začátku své cesty. „Skutečný start letecké společnosti podle mě přichází až s třemi letadly, která umožňují lepší plánování a flexibilitu při vyhovění požadavkům klientů. A k tomu se postupně blížíme,“ říká zakladatel, ředitel a pilot v jedné osobě.
Už v prosinci firma vyšle do provozu dva nové luxusní tryskáče, které se zařadí vedle letounů Bombardier Challenger 300 a Embraer Phenom 300E. Na konci příštího roku rozšíří flotilu další dva stroje.
„S větším počtem letadel se zvyšuje úspěch společnosti, klesá počet prázdných přeletů a zároveň rostou výnosy z rozsahu. S pěti letadly bude firma schopná vydělat na sebe, na rozvoj i obnovu strojového parku. Chceme letadla po sedmi osmi letech měnit, abychom klientům dopřáli naši standardní kvalitu služeb,“ podotýká majitel Elio Jetu.
Palubní parfém a špičkový catering
„Naše letadla většinou využívají cestující, kteří se vydávají za zábavou, na dovolenou nebo v menší míře i za prací,“ říká Průša, který klade důraz na neustálý trénink posádek a špičkový catering.
Elio Jet má také svou vlastní vůni, kterou si klienti mohou užít během letu i jako exkluzivní dárek na závěr cesty. Tento palubní parfém byl navržen tak, aby přispěl k jedinečné atmosféře a umocnil zážitek z cesty.







„Za rok létání jsme neměli jedinou negativní reakci klientů a v nastaveném trendu poskytování nadstandardních služeb chceme pokračovat,“ zdůrazňuje Průša. Společnost vlastní, řídí a desetkrát v měsíci sám usedá do kokpitu, aby neztratil nic ze svého pilotního umění.
Byznys mu tak zabírá téměř veškerý čas. „Všechno skloubit je časově náročné, ale pořád se to dá zvládnout. Člověk se nesmí zhroutit z prvního problému. Razím zásadu, že téměř všechno se dá vyřešit. K tomu mi pomáhá podpora blízkých a kolegů. A taky běh. I svým dcerám říkám: když už nemůžeš, tak přidej. Mám rád dlouhé tratě, v teniskách si vyčistím hlavu a můžu dál fungovat. Hlavně dělám, co mě baví a dává smysl,“ říká.
V kokpitu i v kanceláři
Původně chtěl být vojenským pilotem, ale nakonec se dostal právě k business aviation, tedy soukromé letecké přepravě klientů, mezi které patří úspěšní podnikatelé, umělci i sportovci.
Už před založením Elio Jetu strávil Karel Průša osmnáct let ve společnosti působící ve stejném oboru. Kromě práce pilota zodpovídal za provoz a částečně i za obchodní záležitosti a už tehdy tak dělil svůj čas mezi létání a manažerskou práci.
„Byla to obrovská zkušenost. Skloubit létání, organizaci a byznys je hodně náročné. Pilot chce být v kokpitu a manažer zase s lidmi na zemi, aby řešil věci osobně, protože firma se nedá budovat na základě online vztahů. Interakce z očí do očí je velmi důležitá a nenahraditelná,“ tvrdí.
I proto se potřebuje opřít o silný tým, v Elio Jetu ho aktuálně tvoří dvacet lidí, na konci příštího roku už by měl být počet téměř dvojnásobný. „Člověk si musí hledat lepší kolegy, než je on sám. Většina manažerů je natolik inteligentní, že tohle ví, ale ješitnost jim někdy brání se takto chovat. Taky jsem se musel naučit, abych vybral ty nejlepší a pracoval s nimi,“ přiznává Průša.
Se svými současnými spolupracovníky je maximálně spokojený. O jejich schopnostech se přesvědčuje už dva roky. „Před historicky prvním letem bylo potřeba udělat spoustu práce, především získat licenci leteckého provozovatele. Vyřízení certifikátu standardně trvá dva až tři roky a my jsme to zvládli za osm měsíců, což je poměrně krátký čas. Už v té době se ukázalo, že jsem vsadil na správné lidi,“ těší majitele Elio Jetu.
The post Sázka na voňavý luxus v oblacích. Elio Jet během prvního roku utržil čtvrt miliardy appeared first on Forbes.