Pondělí 29. záříSvátek má Venku je 10 °C, Skoro Jasno

Solární panely a šlapací kola. Coldplay zakončili největší turné v dějinách

Forbes Před 2 dny

Byla to dlouhá šichta trvající přes tři roky. A jejich výplatní páska tomu odpovídá. Coldplay v září zakončili turné, které se stalo nejnavštěvovanějším v dějinách hudby. Z party studentů, kteří si na konci devadesátek založili nenápadnou indie kapelu na londýnské univerzitě, se stal fenomén. V pětadvacátém roce své existence opět posunuli hranice koncertního byznysu a zároveň ukázali, že i gigantické hudební show se dají provozovat s důrazem na udržitelnost.

Na ohromujících 225 koncertů turné Music of the Spheres dorazilo přes dvanáct milionů lidí po celém světě a celkové tržby dosáhly téměř 1,4 miliardy dolarů. Každá show přinesla výnos kolem šesti milionů dolarů.

Tečku za rekordní šňůrou Coldplay udělali na domácí půdě. Během turné se do londýnského Wembley vrátili hned dvakrát – nejprve v roce 2022 se šesti vyprodanými večery a letos pak se sérií deseti nocí. V součtu šestnáct vystoupení překonalo všechny dosavadní rekordy stadionu, včetně Taylor Swift, Oasis i Michaela Jacksona.

Music of the Spheres se stalo jedním z mála turné v historii, která překročila hranici miliardy dolarů v tržbách – po boku Eltona Johna a Taylor Swift. Toliko ke statistikám, jen ať je jasné, v jakých řádech se tahle kapela pohybuje.

Coldplay dnes nejsou jen hudební formací, ale vlastně i významným exportním artiklem Spojeného království. Miliardové tržby znamenají i desítky milionů liber v odvodech, což je v době slabého růstu britské ekonomiky vítaná injekce i pro státní rozpočet.

Show s čistší energií

Členové kapely se rozhodli, že jejich továrna na hity nebude produkovat jen zážitky, ale i příklady pro energetickou transformaci. Na koncerty vozí lehké a recyklovatelné solární panely australské firmy Kardinia Energy. Pět set metrů čtverečních tištěných modulů pokrývá spotřebu scény a zákulisí.

„Tištěná solární technologie je lehká, snadno se instaluje a spolu s tanečními plochami vyrábějícími elektřinu dává našemu turné možnost ukázat, že alternativní zdroje mohou reálně snížit emise,“ vysvětlil konzultant Luke Howell, který pro Coldplay navrhuje udržitelné postupy.

Tištěná solární technologie

Jde o způsob výroby fotovoltaických článků, kdy se aktivní vrstvy „tisknou“ na ohebné podložky (například plast nebo fólie) podobně jako inkoust v tiskárně. Využívá se k tomu vodivých a světlocitlivých inkoustů, často organických, perovskitových či polymerních materiálů.

Výhodou je nízká cena, nízká spotřeba materiálu, lehkost a možnost vyrábět velké plochy i na zakřivené povrchy; nevýhodou bývá zatím kratší životnost a nižší účinnost než u křemíkových panelů. Hodí se proto pro integrované aplikace v elektronice, na fasádách, střechách či nositelných výrobcích.

Na každé show se díky tištěným solárním panelům a dalším technologiím ušetří zhruba tisíc až 1200 kilogramů oxidu uhličitého. „Otevírá to svět úplně jinému typu solární energie. Může být na střeše, na podlaze nebo přímo na pódiu,“ říká Anthony Letmon, spoluzakladatel Kardinia.

Technologie se rodila třicet let, dnes stojí desetkrát méně než klasické panely a váží jen zlomek toho, co křemíkové moduly. A protože je lze smotat a znovu rozvinout, fungují nejen pro stadiony, ale i pro průmyslové střechy nebo humanitární akce.

Součástí konceptu jsou i speciální kola, na nichž fanoušci během koncertu šlapou a vyrábějí část energie pro show. Škoda, že tenhle nápad neměl už Freddie Mercury – při „I Want to Ride My Bicycle“ by si to sedlo. Coldplay tak fungují i jako pomyslná pojízdná laboratoř, kde se hudební průmysl potkává s technologickými inovacemi.

Těžko zopakovatelný byznys model

Nejedna kapela by si mohla položit otázku, zda jde jejich úspěch replikovat. Když Coldplay začínali, trh každopádně vypadal jinak. Debut Parachutes vyšel v době, kdy vrcholily prodeje CD a kdy ještě fungovaly tisíce menších klubů, ve kterých se kapely mohly vypracovat.

Pro nové nebo menší skupiny je ale dnešní prostředí velmi tvrdé až kruté. Streaming generuje miliardy vydavatelům, zatímco samotným hudebníkům často nezaplatí ani nájem. Ne náhodou se interpreti uchylují k bizarním krokům – třeba když známá britská zpěvačka Kate Nash založila účet na OnlyFans jen proto, aby upozornila na mizerné výnosy právě ze streamingu.

Coldplay vyrostli v jiném prostředí. Pokud by začínali dnes, jejich úspěch by byl opravdu ve hvězdách aneb „sky full of stars“. To, co se jim podařilo vybudovat, je unikátní a pravděpodobně už neopakovatelné. Díru do světa neudělali jen hudbou, ale nevědomky i vhodným načasováním ve správné době, která už je pryč.

Mechanika vzniku superstar je dnes už jiná. Model „kapela–album–rádio–stadion“ je překonaný. Dnes se rodí spíše sólové hvězdy ze streamingu a sociálních sítí, jako Billie Eilish nebo Olivia Rodrigo. Vybudovat celosvětově úspěšnou „stadionovou“ kapelu je mnohem těžší než dřív.

Návrat ke strojům

Turné se čtyřikrát obtočilo kolem planety a Chris Martin na pódiu slíbil, že v roce 2027 přijdou přesčasy – tedy pokračování, které má začít někde na jihu Afriky. Do té doby by měla vzniknout jejich dvanáctá a zároveň poslední deska.

Po dlouhé šichtě tak Coldplay dočasně zavírají výrobní linku na emoce a berou si zaslouženou dovolenou. V rámci odstávky umlknou ohňostroje, lasery i moře blikajících LED náramků na rukách fanoušků, které proměňují publikum v pulzující galaxii barev. Bez jejich energie by produkt nebyl kompletní.

Dalších plánovaných 138 dostaveníček dává tušit, že navážou na dechberoucí čísla z úvodu a možná se stanou absolutní komerční jedničkou. Špatnou zprávou pro české fanoušky je, že jejich aktuální cirkus se na žádný tuzemský stadion už nevejde. Dobrou zprávou je, že svět je dnes malý.

The post Solární panely a šlapací kola. Coldplay zakončili největší turné v dějinách appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek