
TikTok se během pár let proměnil. Ze sítě pro tančící děti se stala vlivná aréna politického boje – a zároveň objekt akademického výzkumu. Na rozdíl od Facebooku či Instagramu přináší zcela nové prvky do politického marketingu, kde atmosféra a „vibe“ často převažují nad samotným obsahem. „Voliči mohou být v pokušení dát přednost autentickému vystoupení nebo dobré atmosféře před rozsáhlou obsahovou diskusí,“ říká v rozhovoru pro investigace.cz Marcus Bösch z Univerzity aplikovaných věd v Hamburku. Jak se manipuluje s algoritmem TikToku? Jak funguje zvuková a memetická propaganda? A proč je německý informační prostor pod neustálým útokem?
Marcusi, jste odborníkem na výzkum TikToku a propagandy na této platformě. Co je největší výzvou při výzkumu propagandy na TikToku?
Největším problémem je nedostatek spolehlivých údajů. Když se na ně zeptáte TikToku, dostanete čísla, která ale nelze nezávisle ověřit, což je problematické. TikTok opakovaně tvrdí, že pomůže zajistit integritu voleb do parlamentu, a poskytuje o tom údaje, avšak ty jsou zcela bez kontextu, takže ve skutečnosti nejsou užitečné.
Dalším problémem je fakt, že TikTok stejně jako všechny ostatní platformy je něco jako černá skříňka. Ve skutečnosti nevíme, jak funguje, což znamená, že nám chybí ucelený přehled například o německém TikToku před posledními parlamentními volbami. Můžete extrahovat obrovské množství dat a účtů, ale nikdy se nedozvíte, co jednotlivci vidí na svých stránkách nazvaných „Pro vás“ (For you page – pozn. redakce)
Proto výzkumníci v Německu aktuálně realizují projekt darování dat, kdy lidé mohou poskytnout celou svou stránku „Pro vás“ k analýze. Na druhou stranu je zřejmé, že nejzajímavější subjekty – například pravicoví extremisté z východního Německa – se podobného akademického výzkumu, v jehož rámci by darovali svá data, obvykle nezúčastňují.
Myslím, že právě to jsou základní problémy spojené s analýzou Tik Toku. Zároveň chybí i odbornost napříč různými platformami. Propaganda přechází z jedné platformy na druhou, ale neviděl jsem mnoho výzkumných projektů, které by sledovaly nebo se zaměřovaly právě na to – jak propaganda funguje na Telegramu, TikToku, Discordu a dalších platformách dohromady.
Když se na TikTok podíváte z této perspektivy, vidíte i přes překážky ve svém výzkumu známky manipulace? Existují aktéři, kteří se snaží skrze TikTok manipulovat v zájmu konkrétních propagandistických účelů nebo pro šíření dezinformací a konspirací? Je to jen místo pro vyjádření lidí, nebo je to bojiště mezi ideologiemi?
Něco takového se určitě děje, protože platformy jsou nyní velmi důležité. Už nejsme v éře masových médií, ale v éře platforem, kde jejich tvůrci soupeří o pozornost a čas publika s tradičními masovými médii.
Zajímavé je, že obyčejní tvůrci stejně jako státní propagandisté chtějí totéž. Snaží se “přehrát” algoritmus, aby dosáhli širokého dosahu – na těchto platformách se toho děje hodně.
Dlužno dodat, že se jedná o dost jednostranné bojiště. Zatímco Německo je pod neustálým útokem informačních nebo hybridních válečných kampaní šířených pravděpodobně Ruskem a dalšími zeměmi, na druhé straně totéž nevidím. Takže jsme sice ve válce, ale poměrně jednostranné.
Existují konkrétní způsoby, jak manipulovat s algoritmem TikToku? Jak hacknout TikTok?
Abyste mohli “přehrát” algoritmus, “přehrát” platformu, tak musíte zjistit, co na ní funguje. To, co vidíme, jsou na jedné straně emoce nadřazené informacím. Tomu nahrává celý koncept měkké propagandy nebo další pojmy jako „zaplavení zóny sračkami“ (což je strategie zahlcení veřejného prostoru zavádějícími informacemi, jejímž autorem je Steve Bannon – pozn. redakce). Nejde o přesvědčování lidí, aby se stali například nadšenými komunisty, ale spíše o šíření zmatku, jenž má vést k oslabení, v tomto případě v západních zemí.
Kromě toho nejde jen o “přehrání platformy”, ale také o využití jejích pravidel. Existují určité prvky specifické pro platformu, které jsou obzvláště „TikTokovatelné“, jako jsou zvukové a audio memy. Audio memy vedly k oživení zvukové propagandy. Jde o „ušní červy“ (chytlavé melodie), jež se dokonale hodí k tomu, aby jejich dosah zesilovali a šířili lidé, kteří si neuvědomují, že právě šíří propagandistická sdělení.
„Emoce nadřazené informacím“ se odrážejí v „atmosféře“ nebo „vibech“. Pokud je na platformě dobrá atmosféra – například pokud je tam píseň strany AfD (Alternativa pro Německo, pravicově populistická strana) a kulturní symboly jako modré srdíčko nebo dokonce šmoulové, jež se AfD snažila začlenit do své tvorby, pak jsou to složky, které všechny přispívají ke staré představě propagandy jako komplexního jevu, jenž se skládá z mnoha různých prvků.
Je to „participativní propaganda“, jak jste ji už jednou popsal?
Nové informační technologie poskytují možnost nejen „společného sledování“, ale také „společného jednání“. Uživatelé se nyní mohou účastnit konfliktu, aniž by opustili bezpečí a pohodlí své ložnice. Participativní propaganda je záměrná a systematická snaha utvářet vnímání, manipulovat s kognicí, neboli s pozorností, pamětí, asociacemi, jazykem, a tím usměrňovat chování cílové skupiny, a zároveň usilovat o kooptaci jejích členů, aby se aktivně zapojili do šíření přesvědčovacích sdělení.
Opět tu máme rozlišení mezi pojmy dezinformace a misinformace. Propagandisté mohou šířit dezinformace (záměrně nepravdivé informace – pozn. red.), zatímco lidé, kteří toto sdělení dále rozšiřují, si nemusí být vědomi, že je určeno k oklamání. Mohou šířit misinformace (nezáměrně nepravdivé informace – pozn. red.), protože jim skutečně věří nebo chtějí pomoci dané věci.
Existují nějaké specifické vizuální prvky nebo styly, které propagandistické účty na TikToku obvykle používají? Jak tyto vizuální aspekty přispívají k účinnosti jejich sdělení?
Neexistuje jeden jediný vizuální styl propagandy, protože propaganda je vždy přizpůsobena a určena k oslovení různých cílových skupin s různým vkusem. Přesto má propagandistický obsah, který je konfrontační a emotivní, větší šanci být sledován a šířen. Pravděpodobně by se dalo říci, že využití generativní umělé inteligence přináší určitý typ estetiky například do fašistické propagandy na platformách, ale jde o počáteční fázi rychle se vyvíjejícího oboru.
Zmínil jste, že velkou roli hraje zvuková propaganda a meme propaganda. Mohl byste našim čtenářům vysvětlit, co myslíte memy jako zbraní a zvukem jako zbraní?
Memy jako předávané kousky kulturní informace se v digitálním věku stávají dominantním způsobem šíření nálad a sdílených významů. Výzkumnice memů Idil Galip tvrdí, že memy jsou již lingua franca (společným jazykem – pozn. redakce) internetu. S tím rozhodně souhlasím. Tradiční aktéři jako jsou politické strany a politici, stále více přijímají tento společný jazyk internetu a využívají memetické narativy, aby v 21. století dokázali oslovit internetově zdatné uživatele. Memy lze samozřejmě využít jako zbraň, zejména v dobách konfliktů. Stačí si vzpomenout na NAFO (North Atlantic Fella Organization – internetové hnutí využívající vtipné psí memy na podporu Ukrajiny pozn. redakce) po ruské invazi na Ukrajinu nebo na nesčetné množství memů v souvislosti s konfliktem Izrael-Gaza. Zvuk jako základní prvek TikToku přináší novou formu zvukových audio memů, v nichž se používají krátké úryvky zvuku nebo audia, které jsou opakovaně používány a remixovány za účelem zesílení sdělení.
Můžete podrobněji vysvětlit, jak funguje používání „vibů“ v kontextu politické komunikace na TikToku? Jak přesně politické strany vytvářejí své specifické „viby“?
„Vibe“ (atmosféra, nálada), chápaný jako zprostředkovaná afektivní forma „spolu subjektivity“, jako způsob kolektivní orientace prostřednictvím sdílené energie, je důležitý k tomu, aby se uživatelé „semkli za nějakou myšlenkou“.
Částečně jde o pokračování trendu personalizace politických kampaní z posledních let, kdy se charismatický politik stává důležitějším než několik set stran sepsaného volebního programu. Voliči mohou být v pokušení dát přednost „autentickému“ vystoupení nebo dobré „atmosféře“ před rozsáhlou obsahovou diskusí. Německé strany se v současné kampani na TikToku snažily vytvořit specifickou identitu jako „Habeckcore“ (odkazující na Roberta Habecka ze Zelených) nebo „Merzvibes“ (odkazující na Friedricha Merze z CDU) nebo „Kanzlerera“ nebo „AURA“, aby oslovily mladší voliče, a zároveň zveřejňovaly TikTokEdits nebo atmosférická videa, jež nadřazují audiovizuální výmluvnost nad skutečným obsahem.
Když se podíváme na německé volby a jejich spojení s TikTokem, objevila se prognóza, že AfD vyhraje „TikTok volby“. Ve hře se však objevil další hráč – Die Linke (Levice, německá levicová strana) – který získal podobný počet lajků a přitáhl pozornost ke své kampani. Mohl byste tyto dvě kampaně porovnat?
Řekl bych, že vrchol celého humbuku kolem AfD na TikToku nebyl v těchto volbách – bylo to před nimi, kdy AfD hodně experimentovala, což vedlo k velkému mediálnímu zájmu o tuto stranu. AfD tentokrát už zkrátka nepotřebovala do TikToku investovat tak velké prostředky, aby přesvědčila svou armádu fanoušků k účasti na šíření obsahu.
U Die Linke jsme byli svědky náhlého, organického vzestupu, který se soustředil hlavně kolem Heidi Reichinnekové, jež řídila TikTok strategii způsobem rezonujícím u mnoha lidí. Je to pravděpodobně pozdní reakce na celoněmecké TikTok hnutí „Reclaim TikTok“ (Získejme TikTok zpět), které je o něco starší, a kde si lidé začali zakládat účty proti AfD. Myslím, že Die Linke je v tomto ohledu jasným vítězem, protože na TikTok přichází mnoho mladých lidí a šíří autentický obsah související se stranou.
Takže ano, souhlasil bych, že Die Linke je vítězem na TikToku, zatímco AfD je úspěšná tak jako tak s velkým náskokem a naprostou dominancí. Německo je vzhledem ke své populaci dost stará země, takže větší strana nepotřebuje nutně k vítězství TikTok. Ale když jste malá strana, která bojuje o dosažení 5% hranice pro vstup do parlamentu, může být TikTok velmi užitečný, a Die Linke to dokázala.
Diskutovali jsme o manipulaci s algoritmem TikToku a pokud jsem pochopil váš postoj, jde o vytváření obrovského množství obsahu jako jednoho ze způsobů, jak přitáhnout pozornost lidí k videím. Přesto osobitější přístupy Die Linke dokázaly vytvořit autentičtější atmosféru než AfD, která během vrcholu kampaně údajně produkovala 2000 videí denně, což není srovnatelné s produkcí Die Linke. Když se podíváme na účty AfD, nadměrně využívali obrázky generované umělou inteligencí; na X (dříve Twitter) měli dokonce oficiální účet generovaný umělou inteligencí. To kontrastovalo s nízkorozpočtovou kampaní Die Linke. Bylo to jako souboj dvou světů.
Je to tak. „Zaplavit zónu sračkami“ – a ty sračky jsou skutečně nekvalitní – není správná cesta. Musíte se řídit specifiky platformy a snažit se “přehrát” algoritmus tím, že vytvoříte obsah, který alespoň působí autenticky a může přirozeně růst. Lidi běžně neupoutá obsah, který je pouze AI vygenerovaným odpadem, ale spíš ten, kterým se cítí být skutečně osloveni. Proto potřebujete správnou atmosféru a emoce a musíte přicházet s obsahem, jenž mohou běžní uživatelé přirozeně šířit dál.
Mezi mladými muži a ženami byl během voleb vidět obrovský rozdíl v samotném hlasování. Ta první kategorie volila spíše AfD, druhá Die Linke. Mohlo to být tím, že obsah produkovaný AfD byl mnohem více zaměřený na muže, zatímco obsah Die Linke oslovoval spíše ženy? Všimli jste si při pohledu na tyto kampaně cílení na různé skupiny?
AfD a její armáda fanoušků umí velmi dobře cílit na velmi odlišné skupiny. Existoval specifický obsah pro různá pohlaví, věkové skupiny a geografické zázemí. Přesto může být myšlenka silně heteronormativní společnosti orientované na tradiční hodnoty přitažlivější pro mladé muže než pro ženy.
Autor textu: Josef Šlerka
The post Souboj odlišných přístupů: Jak AfD a Die Linke dobývaly TikTok appeared first on investigace.cz.