Dokonalý půllitr nevzniká náhodou. Je za ním přesný postup, soustředění i jistá ruka. Dvě mladé barmanky z Česka ukázaly, že čepování piva není jen poctivé řemeslo, nýbrž i posvátný rituál.
Načepovat perfektní sklenici piva není jen tak. A u belgického ležáku Stella Artois zvlášť. Kohout se nesmí ponořit, pivo se proto čepuje z výšky v úhlu pětačtyřicet stupňů. Zbylá pěnová čepice se seřízne nožem neboli v pivařském žargonu „se obětuje“. Voilà – zaoblená sklenice na nožičce s červenou etiketou a zlatavým okrajem se nese k vám. Avšak ani tehdy ještě není zcela vyhráno.
Své o tom ví Kristýna Korábová. Mladá žena, jež před pár týdny vyhrála výčepařskou soutěž pořádanou právě pod značkou Stella Artois. „Mám z toho velkou radost. I proto, že minule jsem se diskvalifikovala,“ podotýká světlovlasá žena odhrnujíc si vlasy z tváře rukou posetou tetováním.
Ze soutěže ji naposledy vyřadila právě fáze servírování. Porotci a porotkyně si totiž mohou objednat i Stellu Artois v lahvi. Soutěžící ji pak musejí před hodnotitelem otevřít, pivo nalít a sklenici postavit na stůl, etiketou „čelem“ k zákazníkovi. Čistá sklenice je základ.
Avšak mladé barmance se na její první soutěži tak třásly ruce, že sklenici před zraky poroty upustila na zem.
Nervózní byla Korábová, jež se původně vyučila kadeřnicí a až covidová pandemie ji donutila vyměnit nůžky za půllitr, i napodruhé. „Ale zvládla to statečně,“ podotýká porotkyně a někdejší výherkyně soutěže ambasadorů v belgickém Leuvenu Kristýna Michálková. „Jako porotci hodnotíme třeba i to, jestli se výčepní usmívá,“ dodává.
Vítězství barmanky Korábové, působící v liberecké restauraci Milenium, ženy společně oslavily. Samozřejmě, že pivem. Připily si v Lokále Dlouhá ze sítě Ambiente.
Láska k chmelenému moku je spojuje, i když jejich přístup se různí. Zatímco o něco starší Kristýna Michálková na pivo nedá dopustit, ráda jej pije a ochutnává nejrůznější speciály a srdcem se považuje za pivařku, mladší Korábová už následuje trendy své generace. „Moc nepiju, ale pivo mám ráda a výjimečně si na něj s potěšením zajdu,“ usmívá se Korábová.
Respondentky mají jasno v jedné věci. Ne vždy dostanou v českém podniku skvěle načepované pivo. „Základem je čistá sklenice, to poznáte tak, že v pivu nejsou bublinky,“ uvažuje Michálková. „Já už se dnes vůbec nezdráhám špatně načepované pivo vrátit,“ doplňuje Korábová, zatímco Michálková souhlasně přikyvuje.
Soutěže v čepování Stella Artois probíhají již řadu let. Poslední dva ročníky se po delší odmlce konaly letos a před dvěma lety. A právě předchozího ročníku se coby stříbrná finalistka zúčastnila letošní porotkyně Kristýna Michálková.

Tmavovlasá žena už roky pracuje v karlovarském podniku Špunt & Knoflík. A právě úspěch ve výčepní soutěži zapříčinil, že zákazníci a zákaznice si v restauraci dnes často objednávají s větou: „My bychom to pivo chtěli od vás, vy to prý umíte nejlépe.“
Michálková se tomu směje a upřesňuje, že všichni zaměstnanci prošli stejným školením pod vedením brewmastera a vítěze klání v belgickém Leuvenu Rudolfa Schaffera a všichni zde Stellu čepují ve stejné kvalitě.
„Už se ale dokonce stalo, že lidé odešli, když jsem nebyla v práci. S tím, že se vrátí, až tam budu, aby pivo dostali ode mě,“ dodává se smíchem mladá žena s měkkými rysy v obličeji.
Účast v soutěži přinesla oběma dívkám pozornost a v duchu přísloví: sládek pivo vaří, hospodský ho dělá, také i nové zákazníky a zákaznice do restaurací, kde pracují. „Lidé v obchodech ve Varech mě dodnes poznávají, ptají se, jestli jsem to já, kdo umí tak skvěle čepovat Stellu,“ líčí Michálková.
Nad rozhodnutím, zda přijmout výzvu v soutěži, neváhala ani jedna z nich. A zatímco u Michálkové se soutěže nikdo z podniku zúčastnit nechtěl, Korábová měla mezi kolegy konkurenty. Nakonec však uspěla ona.
„Dva měsíce k nám chodila kontrolní komise. Několikrát jsem poznala, že to jsou oni, ale kolikrát jsem si myslela, že je to někdo, kdo si k nám ve skutečnosti přišel prostě jen vychutnat sklenici piva,“ vysvětluje Korábová, jak kvalifikace probíhá.
Výčepní soutěž je spojena s otázkou prestiže. Belgický pivovar tím provozovny, jež získaly potřebnou certifikaci kvality, motivuje, aby mezi sebou poměřily síly. Milovníkům „hvězdného“ (Stella pochází z latinského hvězda, pozn. red.) ležáku dává jasný signál, že vlastní produkt neztrácí ze zřetele ani potom, co jej v sudech odešle do hospod, putyk, restaurací a barů po celém světě. Kvalitu si Stella Artois zkrátka střeží bedlivě.
Na českém trhu spadá značka pod Pivovary Staropramen. Společnost obdobné soutěže v čepování pořádá i u značek jako Staropramen či Ostravar. Letošní ročník soutěže s názvem Výčepní se koná již v říjnu.
Obě Kristýny si pomýšlejí na stejnou výčepařskou metu. Tou je účast na světovém šampionátu Stelly Artois na Wimbledonu. Utkání probíhá v rámci partnerství značky s britským grand slamem pod názvem slovní hříčky Perfect Serve – anglické homonymum označující jak perfektní tenisové podání, tak i dokonalé naservírování piva.
„Wimbledon mě čeká příští rok. Snad se mi už tentokrát nebudou třást ruce,“ uzavírá s nadějí v hlase Kristýna Korábová.
The post Soutěž v čepu. České barmanky ukazují, že dokonalé pivo je umění i rituál appeared first on Forbes.