Největší letošní vzrušení pro ně mělo být stěhování do nové továrny na čokoládu. Začátek ledna pak měl být časem odpočinku jako každý rok. Jenže místo toho čekal Čokoládovnu Janek neskutečný shon, který překonal jejich byznysová očekávání.
Důvod? Sladký hit sociálních sítí: dubajská čokoláda. Sladká pochoutka z mléčné čokolády s náplní z pistácií, pasty tahini a jemného těsta kadayif uhranula lidi po celém světě. A když se objevila v Česku, vyvolala stejný poprask.
„Bylo to šílené,“ vzpomínal na leden zakladatel čokoládovny Václav Durďák na Forbes Business Festu. Na výrobu čokolády se chytali od podzimu, kdy si vymysleli vlastní verzi, zaplatili vývoj 150 tisíc korun za formy na tlustší, dvousetgramovou variantu čokolády a objednali je.
Do ledna na ni ale neměli čas, protože závěr roku bývá pravidelně prodejně nejnabitější. A když pistáciovou pochoutku asi 9. ledna spustili, zavalila je lavina zájmu. „Asi po měsíci se to dostalo do stadia, kdy jsme byli schopni prodat několik tisíc kusů denně. V rekordní den to bylo asi šesti tisíc tabulek,“ uvedl Durďák, jenž se v roce 2022 dostal do výběru Forbesu 30 pod 30.
Jenže oni zvládali vyrobit jen zhruba 1500 tabulek za den. Proto vypínali online prodej a omezovali dodávky. I tak byla firma asi v týdenním skluzu. Teď už se situace stabilizovala. Dubajská čokoláda si sice stále prodává, ale první masová vlna už opadla.
„Pomáhá nám v tržbách. Pro letošek jsme počítali s růstem asi o dvacet procent, ale díky dubajské čokoládě je ten růst sedmdesát procent za první pololetí,“ řekl majitel továrny na sladkou pochoutku.
Do budoucna by měla společnost stíhat vše ještě líp. Firma letos přestěhuje svou výrobu z Uherského Brodu do Hradčovic, které jsou kousek od města. Celkem jde o investici za zhruba 120 milionů korun. Vedle úspěchu s dubajskou čokoládou je to další věc, která pro letošek nakopla náladu majitelům čokoládovny.
„Když jsme začínali v garáži, snili jsem o tom, že jednou jako firma budeme mít vlastní barák. A teď si ten sen splníme.“
Durďák měl původně s manželkou Anetou obchod s vínem a delikatesami, v němž prodávali i čokoládu od jiných výrobců. Jednoho dne se ale rozhodli, že by něco rádi vyráběli sami a nejvíce se jim zalíbila čokoláda. A tak se do toho ještě s bývalým spolužákem Vlastimilem Urbancem pustili.
Jméno společnosti vychází z uherskobrodské pověsti o Černém Jankovi, jenž měl v minulosti pomoci městu při válce s Turky. „Vynechali jsme ale to slovo černý. Tehdy v roce 2015 byla migrační vlna a úplně se to k čokoládě nehodilo,“ pobavil Durďák publikum.
Do čokoládového byznysu si Durďák přenesl zkušenosti z pražírny kávy Coffeespot, kde pracoval jako obchodní zástupce. Než dostal vyhazov. „Přestože jsme byli s majitelem Jiřím Plškem kamarádi a líbily se mu moje výsledky, vadilo mu, že jsem se tomu věnoval na padesát procent. Těch druhých padesát jsem věnoval našemu obchůdku.“
A když pak Durďák poslal e-mail někomu jinému, než měl, dospěli k tomu, že se rozloučí. „Měsíc jsme měli napjaté vztahy, ale pak přivezl láhev rumu, poděkoval mi za práci, kterou jsem odvedl a od té doby jsme nejlepší přátelé,“ řekl Durďák.
Doručit čokoládu, která nesmí projít teplem ani chladem a je křehká, nám přišlo složité. Navíc jsme si mysleli, že zákazníci o čokoládu přes e-shop nebudou mít zájem.
Ostatně když Čokoládovna Janek začala fungovat, byl Coffeespot jejím prvním odběratelem. A čokoládovna naopak prodávala jeho kávu. V roce 2022 pak Durďák od Plška pražírnu koupil za desítky milionů. Mezi zájemci o koupi byl i známý výrobce nápojů Kofola, Plšek si ale vybral menšího Janka.
„Pro letošek to vypadá, že obě firmy (Janek a Coffeespot) dohromady utrží tři sta milionů korun při ziskovosti ve vyšších desítkách milionů korun,“ popsal současný stav svého byznysu Durďák.
Vysoký obrat má firma i díky tomu, že prodává své zboží přes e-shop. Byť tomuto kroku se Durďák roky bránil. Aby se do toho pustil, ho přemlouval právě Plšek, když ještě sám měl pražírnu.
„Dva roky mě přemlouval, ať taky prodáváme přes internet. Mně to přišlo jako nesmysl. Doručit čokoládu, která nesmí projít teplem ani chladem a je křehká, nám přišlo složité. Navíc jsme si mysleli, že zákazníci o čokoládu přes e-shop nebudou mít zájem.“
Nakonec se rozhodl, že vedle dosavadního prodeje v rámci různých obchodů rozjede i vlastní e-shop. Rozjeli jej krátce před vypuknutím pandemie covidu a toto rozhodnutí je tehdy zachránilo. Zatímco obchody byly zavřené, lidé si sladkosti kupovali přes internet.
Nyní podíl z celkových tržeb čokoládovny z e-shopu činí podle Durďáka zhruba padesát až šedesát procent.
The post Tisíce prodaných tabulek za den. Virální hit nakopl Čokoládovnu Janek appeared first on Forbes.