15. červnaSvátek má Venku je 17 °C, Jasno

Už je dobře. Letectví se oklepalo z krize, říká šéfka výcvikového střediska pro piloty

Forbes Před 2 týdny

Leteckému průmyslu se daří dobře a bude to ještě lepší, věří šéfka Czech Aviation Training Centre (CATC) Marta Guthová. Na pódiu konference Forbes Women’s Summit mluvila o tom, proč má Česko v letectví takřka unikátní postavení, proč jsou kvóty pro ženy zoufalost i jak se jí povedlo vybrat byznysovou otočku z východu na západ. 

Moc se to neví, ale o to víc je potřeba o tom mluvit. „Česko je jedna ze dvou zemí světa, která umí postavit celé dopravní letadlo od posledního šroubku až po funkční celek,“ upozornila na květnové konferenci, kterou navštívilo tisíc hostů, Marta Guthová. Žena, která v leteckém byznysu působí mnoho let.

Teď se podle ní tento obor oklepal z covidové mizerie a má před sebou dobré časy. Sama to sleduje z bezprostřední blízkosti, coby jednatelka a generální ředitelka CATC vidí, jaký je zájem o výcviky pro piloty i další letecký personál. 

„Letectví si prošlo řadou pekelných let, od covidu po energie přes uzemnění Maxe až po ztrátu klientů z Ukrajiny a Ruska,“ vypočítávala tvrdé výzvy posledních let. I přesto se jí podařilo problémy ustát, a dokonce dostat výcvikové centrum pro piloty do zisku.

„Museli jsme udělat otočku ve strategii. Historicky jsme měli hodně klientů z východu, ale podařilo se nám změnit směr a dneska jsou naši největší klienti z Lufthansa Group a Scandinavian Airlines,“ vysvětlovala manažerka, která vede výcvikové středisko, kde se na simulátorech učí piloti z celého světa. 

Na pražském ruzyňském letišti, jen kousek od startovací dráhy, stojí v bývalém hangáru speciální simulátory. „Vypadají jako chaloupka od Baby Jagy z Mrazíka. Jenom mají šest nohou místo jedné a jedna taková hračka stojí mezi 250 a 300 miliony korun a v podstatě každý rok se do toho musí investovat asi tak jeden až dva miliony eur,“ popisovala Guthová místo, kde se trénují i piloti, kteří létají třeba i v Africe, Jižní Americe nebo třeba na letištích v Himalájích. 

Vedle vedení Czech Aviation Training Centre, které je dceřinou společností Řízení letového provozu, se Marta Guthová pustila před pár lety i do podpory žen v leteckém průmyslu. Stála u zrodu spolku Ženy v letectví, přitom sama ostře odmítá ženské kvóty v byznysu.

„Firmy, které mají různorodost, fungují podle mě lépe. Kvóty ale považuji za naprostou zoufalost. To hlavní je motivovat ženy, aby se nebály a aby chtěly pracovat ve vyšších funkcích, přestože to není jednoduché,“ pronesla před časem v rozhovoru pro Forbes. 

Ve firmě, kterou řídí, působí dnes ženy ve čtyřiceti procentech na manažerských pozicích. Není to přitom tak dávno, kdy vedení odpovídalo spíš označení pánský klub. „Stačilo málo, otevřít dveře a dávat ženám vzory, že se o manažerské pozice mají ucházet, že na to mají, jen si musejí věřit,“ říkala na květnové konferenci Marta Guthová, která se sama musela s nedostatkem sebevědomí vyrovnávat.

„Nikdy jsem nepřekonala syndrom podvodníka, ale snažím se na tom pracovat, je to o zkušenostech, podpoře okolí, schopnosti se povznést a pomáhá i věk. Když jsem udělala dřív chybu, tak jsem se hroutila,“ popisovala a dodala, že mnohem víc než kvóty je podle ní důležité, aby se ženy vzájemně podporovaly a byly vzorem pro mladší generaci. „My na to máme, ale musíme si věřit,“ dodala Guthová.

Kolik dnes působí žen v letectví, se přesně neví, ale například mezi piloty dopravních letadel je žen jen zhruba pět procent. 

The post Už je dobře. Letectví se oklepalo z krize, říká šéfka výcvikového střediska pro piloty appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek