Tradiční řemeslo spojuje s vizionářským přístupem. Je jednou z nejvýraznějších mladých tváří světového hairdressingového průmyslu s řadou ocenění. V říjnu ukázal Brit Marlon Hawkins, člen prestižního londýnského salonu Brooks & Brooks, své umění i v Praze.
Jak by asi vypadaly účesy na míru známým módním domům? Tuhle otázku si Hawkins položil, když mířil na pražskou hairstylingovou slavnost Hair x Fashion do Fora Karlín, kde vystoupil vedle tuzemských kadeřnických hvězd.
„K módě jsem měl vždycky blízko, takže tematika akce mi perfektně sedí. Chtěl jsem celý večer ale pojmout originálně, ne jen převádět módní trendy do vlasového stylingu,“ vysvětluje.
A tak se modelky vydávaly na molo s účesy, které Hawkins připravil na míru jednotlivým módním domům: Versace, Vivienne Westwood, Dior, Adidas… „Naše práce vždy existuje v kontextu. Proto jsem potřeboval vidět casting modelek a až pak určit, který módní dům k nim nejvíce sedí. Hairdressing musí být propojený s módou i osobností,“ vysvětluje.
Sám o sobě tvrdí, že rád porušuje pravidla. „Ale abych to mohl dělat, musím je nejdřív znát. Jinak je to prostě jen chaos,“ říká muž, který patří k nové generaci kadeřníků. Pracuje jako artistic director salonu Brooks & Brooks, což ho řadí na špičku oboru. Zároveň je ambasadorem L’Oréal Professionnel.
Na kontě má titul Creative Talent, nominace v soutěžích Creative Head Visionary či It Boy Award a jeho tvorba i přístup ho přivedly na semináře a přehlídky po celém světě.
„Snažím se ukazovat, že dobrý kadeřník musí být i dobrý byznysmen,“ říká. „Mezi kreativitou a byznysem pro mě existuje přirozené spojení – a tím je vzdělávání. Učit se, chápat historii, rozumět tomu, co lze z čeho vytvořit. To je pro mě v konečném důsledku i zdroj příjmu. Takhle udržujeme náš obor svěží. Nejedeme jen podle učebnic, ale respektujeme to, co se ve světě děje teď, a to, že lidi primárně potřebují vědět, jak s jednotlivými produkty a typy vlasů pracovat.“
Ačkoli Hawkins mluví s vášní o byznysu a inovacích, jeho filozofie stojí pevně na respektu k řemeslu. „Třeba nástup umělé inteligence mě neděsí. Všechno má své pro a proti. Věřím, že svět nezapomene na umělce, kteří tvoří rukama. Jen budeme muset tvořit poctivěji,“ vysvětluje. „Věřím, že si naše odvětví uchová respekt k řemeslu. To je pro mě nejdůležitější a pro umělou inteligenci nereplikovatelné.“
Není slepý k faktu, jak se kadeřnictví, stejně jako celý kreativní průmysl, neustále proměňuje. „Změny vždycky přicházejí a odcházejí, jen teď je všechno zrychlené a mění se to doslova ze dne na den. Vždy se ale vrátím k tomu, že hlavní je zůstat ve spojení s komunitou. Trávit čas s lidmi z oboru, spolupracovat s fotografy, make-up artisty, návrháři, snažit se je i jejich obory pochopit. Abyste mohli inspirovat ostatní, musíte se i vy sami nechat inspirovat.“
Spolupráce jsou ostatně klíčovou součástí jeho kariéry. „Většinu lidí, se kterými pracuji, dnes potkávám skrze salon Brooks & Brooks,“ říká Marlon. Se značkou L’Oréal však spolupracuje už jedenáct let. „Byl jsem guest artist, pak britský ambassador, dnes působím na pozici global ambassador. Zkrátka trvá jedenáct let, než se stanete ,overnight success‘,“ dodává s úsměvem.
A pro inspiraci Marlon během běžného dne nemusí chodit daleko – londýnský salon Brooks & Brooks, kde působí jako artistic director, totiž patří k nejvlivnějším adresám ve světě hairstylingu. „Londýn má obrovskou komunitu, ale každé město má svůj příběh a jinou energii,“ říká. „Mám štěstí, že díky L’Oréal Pro cestuji po celém světě a vidím, jak různě lidé k řemeslu přistupují.“
Pro Prahu má jen slova uznání. „S Českem to bylo krátké, ale intenzivní setkání. Energie týmu i modelek byla úžasná – všichni tu pracují s neuvěřitelným důrazem na detail,“ shrnuje, když se zamýšlí nad tím, jak by jednou větou definoval místní přístup.
Na závěr přidává dvě rady, které podle svých slov opakuje všem začínajícím kadeřníkům i sobě: „První: Když nevíte, co děláte, je to proto, že potřebujete větší research. Sledujte lidi, které obdivujete, studujte, jak pracují, co je inspiruje. Zkoušejte. A druhá: budu se opakovat, ale skutečně věnujte čas studiu. Odnaučit se něco, co děláte špatně, zabere mnohem více času, než zatnout zuby a naučit se to už na začátku správně,“ uzavírá.
The post Vlasy jako umění. Britský kadeřník Marlon Hawkins přivezl do Prahy energii Londýna appeared first on Forbes.











