Příběh sklářské a designové firmy Lasvit je pozoruhodný. Její zakladatel Leon Jakimič z ní vybudoval světově úspěšný brand, který vytváří zakázky na míru třeba pro Tiffanyho.
Na Forbes Business Festu Jakimič na barvitém příběhu Lasvitu ukázal, co by měla dělat jakákoli firma s ambicemi uspět, pokud chce prorazit ve světě. Lasvitu se to totiž povedlo a Leon Jakimič firmu z Nového Boru, jejíž fantastické skleněné instalace září od Hongkongu po New York, dostal mezi ty nejlepší sklářské značky světa.
Tady jsou ty nejdůležitější rady zakladatele Lasvitu k tomu, jak ve světě uspět, ale zároveň se držet svých kořenů.
Odpovězte si na otázku: Proč?
První a zásadní moment k vybudování úspěšné firmy je podle Jakimiče schopnost zodpovědět si otázku: Proč to chci dělat? „Každou vteřinu náš mozek zpracuje miliardy procesů a polovina z toho jsou vizuální vjemy. Vše, co je kolem nás, není jen nějaké pozadí, ale něco, co nás mění jako lidi. My jsme si v Lasvitu řekli, že chceme dělat něco smysluplného, co svět může měnit. A sklo je zázrak,“ popisuje Jakimič.
Vyrazte do světa
V roce 1999 se Leon Jakimič ještě v rámci svého působení v Preciose vydal do Hongkongu, kde se stal ředitelem oddělení svítidel. A právě tam pak otevřel první kancelář Lasvitu, odkud se mohl začít psát úspěšný příběh.
„Když zakládáte firmu, která má mít globální vliv, musíte nejprve sami vyrazit do světa. Globální brand se nedá budovat z Liberce nebo z Prahy,“ upozorňuje Jakimič. A dodává, že by se firmy neměly bát posílat do světa ani své mladé spolupracovníky, zaměstnance a tvůrce, kteří v sobě mají vášeň.
Tvořte si síť přátel
V jakémkoli byznysu jsou kontakty zásadní. A platí to i pro sklo. Když Jakimič firmu v roce 2007 zakládal, bylo to podle něj téměř bez peněz. „Jeden kamarád mi v té době půjčil peníze a doporučil mě majiteli hotelu Mira v Hongkongu. A tak vznikl náš první projekt. Skrze doporučení, přátelství a kontakty,“ popisuje rodák z Liberce Jakimič a vzpomíná tak na projekt výzdoby luxusního hotelu za stovky tisíc dolarů, do kterého se tehdy Lasvit pustil takřka z ničeho.
Buďte zdravě drzí
Jak zmiňovaný první projekt firmy, tak i zakázka na dubajské metro o dva roky později, ukazují, že bez ambicí a určité drzosti to ve světě nejde.
„V roce 2009 jsme získali zakázku na výrobu lustrů do dvou stanic dubajského metra. Byl to projekt za dvě a půl miliardy dolarů a my tehdy byli zdravě drzí a řekli jsme šejkovi, že nás projekt musí nechat předělat podle svého. Riskovali jsme, ale byl to úspěch,“ vzpomíná Jakimič. Jeho doporučení tak zní: nebát se být zdravě odvážný a nedělat velké kompromisy.
Spojte se s těmi nejlepšími
Úspěch Lasvitu je pevně spjat i s jeho designéry. Leon Jakimič ve své přednášce zmínil dvě jména. Prvním je Maxim Velčovský, kreativní ředitel firmy a jeden z nejvýraznějších současných českých designérů, jehož příchod byl podle Jakimiče pro Lasvit obrovský milník.
Druhým zásadním jménem je Jan Plecháč, současný kreativní ředitel sklárny Moser, který pro Lasvit vytvořil třeba křišťálové lustry z kolekce Neverending Glory. „Firma, která chce být úspěšná v designu, musí mít naprostou špičku mezi designéry,“ dodává Jakimič.
Vyhrávejte soutěže
Jeden z velkých úspěchů Lasvit zaznamenal v loňském roce, kdy na milánském týdnu designu porazil v soutěži o nejlepší výstavu giganty, jako je Google, Zegna, Kia či Amazon. Expozice pod názvem Re/Creation zaujala venkovní instalací Porta z lehaného skla od Maxima Velčovského.
Podobně firma bodovala v Miláně už v roce 2018, kdy jí prezentace s názvem Monster Cabaret přinesla vysoce prestižní cenu Milan Design Award, přezdívanou designový Oscar. „Pokud existuje nějaká velká výstava, která hraje pro vaše odvětví zásadní roli, zkuste ji vyhrát. Nebo na ní zaujmout,“ radí Jakimič.
Nezpomeňte na sídlo a sílu příběhu
Své aktuální sídlo si Lasvit postavil v roce 2019 v Novém Boru. Tvoří ho dvě zrekonstruované barokní roubenky z 18. století a moderní skleněný dům mezi nimi. Leon Jakimič o něm při slavnostním otevření mluvil jako o ukázce vize firmy inspirovat svět a symbolem její lásky ke světlu.
A to platí i dnes. „Věřím, že bez dobré firemní kultury to daleko nedotáhnete,“ říká Jakimič. „Za nás je to láska, inspirace a zodpovědnost. A kromě vize stát se první českou autentickou značkou milovanou globálně k tomu patří i sídlo. Chtěli jsme něco vrátit Novému Boru, protože když za sebou nemáte příběh, tak to nefunguje,“ dodává.
The post Vyrazte do světa a buďte zdravě drzí, radí Leon Jakimič z Lasvitu appeared first on Forbes.