„Pokud chcete jako společnost růst, potřebujete si věřit. A pokud chcete růst hodně, není prostor na sentiment. Nikdy bych netoleroval netýmovost,“ tvrdí Pavel Řehák, šéf miliardové skupiny Direct, kterou už nyní vytáhl nad dvacetinásobek původní velikosti.
Jak sám říká, sází na otevřenost bez tanečků. Proto se nebojí vyslovit pojmy, které si jiní raději nechávají pro sebe.
„I nám se stávalo, že jsme ve firmě narazili na pár geniálních kreténů,“ pobavil Pavel Řehák auditorium eventu Lepší Česko. „Asi je máte v organizaci každý a mimochodem, všichni vědí, kdo ti geniální kreténi jsou. Ale nikdo na ně nesahá, přitom jsou často brzdou týmu; toho, jak soukolí funguje. V tomhle nemám absolutně žádný sentiment. Nikdy bych netoleroval netýmovost.“
CEO skupiny Direct je neortodoxními tahy a postupy proslulý. Proto také Direct od svého založení, kdy měl obrat pět set milionů korun a 130 zaměstnanců v brněnské kanceláři, vyrostl do nynějších tržeb nad jedenácti miliardami korun a na 1200 lidí. Zdaleka už neřeší jen pojišťovnictví, přidal prodej aut, finanční služby a investice, v Rakousku koupil banku.
„Jedenáctimiliardová firma funguje úplně jinak a to vyžaduje, abyste se měnili – a ne jenom jednou. Říkáme tomu vytrhávání kolejí,“ uvedl Řehák.
Ten se netají záměrem skupinu ještě klidně desetkrát zvětšit. Jak ale pronesl na pódiu, nejde mu primárně o čísla. Pod spojením desetkrát se skrývá spíš jeho obecný pohled na podnikání.
„Myslím si, že nás tohle musí definovat, jinak se člověk velice snadno zahrabe v milionu drobností, které vás fakt nikam zásadně neposunou,“ zdůraznil. „Pro mě je tento přístup výsledkem mé osobní inventury. Koukal jsem se na to, jak chci trávit svůj čas, kam ho chci reálně investovat, co je pro mě důležité. Odpovědí je, že musíte dělat výrazné věci.“
Což sám označuje za leckdy poněkud brutální. S čímž souvisí zmíněné vytrhávání kolejí.
„Bohužel firma občas přeroste lidi a má tendenci pojídat ty, co s ní byli od začátku a nestíhají se tak rychle rozvíjet. Proto je pro mě jednou z priorit zásadně investovat do toho, aby se lidi stíhali rozvíjet a adaptovat, jinak začínají být brzdou. A firma nečeká,“ dodal Řehák. V tom podle něj spočívá sebevědomí šéfa a celé firmy.

„Co fungovalo před dvěma lety, je dneska irelevantní. Dělá se to těžko, protože lidé cítí mentální ownership ve smyslu: My jsme to přece vymysleli a před dvěma lety to bylo super, proč by to teď mělo být špatně? Ale když to neuděláte, zůstane několik svatých krav – ať už lidí, nebo procesů – a na ty se nesahá, protože takhle jsme to přece dělali vždycky. Takové svaté krávy vás velmi často brzdí.“
Na otázku, jak takovéto změny komunikovat, se Řehák jen usmál: „Osvědčuje se mi čistá pravda, ale s láskou a s respektem: Děcka jdeme trhat koleje, nazdar.“
Pod Direct dnes spadají například známá investiční platforma Direct Fondee či rostoucí Direct Auto. Řehák, jak ostatně vyprávěl začátkem roku v titulním rozhovoru pro Forbes, dodržuje stejné principy i v takto odlišných odvětvích.
„Všem našim lidem říkáme, že musíme být jako voda, která neustále hledá, kudy to teče a kudy neteče. V každé oblasti, do které jsme vstoupili, jsme našli víc příležitostí, než jsme čekali,“ vybízí k otevřené mysli.
„Vždyť před dvěma lety AI v podstatě neexistovala, jen se o ní mluvilo, a dnes děláme plně AI-generated konference a je to pro nás normální. Součástí naší kultury je neustálá challenge, neustálá adaptace, neustále vytrhávání kolejí. Jinak jsme mrtví.“
Což neznamená, že „poslat svatou krávu na porážku“ je jednoduchý proces. Tím se Řehák nijak netají.
„Lidé, co s námi už dnes nejsou, s námi mnohdy ušli podstatnou etapu našeho vývoje a já si strašně vážím toho, co firmě dali. Nesnáším slovo lidské zdroje, nesnáším slovo zaměstnanec. Direct je prostor pro lidi, kteří chtějí dělat něco výjimečného – a když umí ten prostor využít, mají ho dostat a mít naprostou autonomii, aby mohli létat naplno a otisknout se do světa, ať už v jakémkoli odvětví,“ myslí si podnikatel.
Načež zdůraznil, že svoji zodpovědnost cítí právě primárně vůči týmu. Úspěch Directu podle Řeháka nevzniká ani v jeho šéfovské kanceláři, ani na setkáních firemního boardu.
„Rozhoduje se o něm v první linii, kde potkáváme klienty, ať jde o call centrum nebo o techniky. Ti musí být úspěšní a my jsme tam jen proto, abychom jim z cesty odstraňovali překážky a pomáhali jim létat. Ve finále není místo pro sentiment. Tým je důležitější než jednotlivec,“ dodal.
Kromě nastavení firmy si zároveň hodně hlídá i nastavení vlastní. Shrnul ho pod cifru 112.
„Což je navázáno na to, abyste nedělali v životě bullshit a neztráceli čas nesmysly,“ vysvětlil Řehák. „Nějakých deset let zpátky jsem zjistil, že můj život řídí kalendář. What the fuck? Já nechci umřít se spokojeným kalendářem, chci umřít se svým spokojeným pocitem, že jsem strávil čas na tom, co chci dělat.“
A tak mu při započtení každodenního osmihodinového spánku vyšlo 112 hodin týdně, které od té doby využívá naplno.
„Jak je u mě obvyklé, udělal jsem si excelovou tabulku a rozložil si 112 hodin mezi témata, která považuju v životě za opravdu důležitá – rodina, já a práce. To jsem dal asistence a řekl jí, že co se do toho nevejde, to v mém kalendáři nesmí být, nebo jen s mým svolením. Funguje to velmi dobře, je to dobrá hygiena. Ale potřebujete to dělat každý půlrok až devět měsíců,“ uzavřel Řehák.

The post Vytrhávejte koleje. A pozor na geniální kretény a svaté krávy, říká Pavel Řehák appeared first on Forbes.