Na konci tohoto podcastu prohlásil Daniel Münich s úsměvem: „Když se můj pes nudí, vrčí a štěká. To se během celého rozhovoru nestalo, takže to snad vypadá dobře.“ Ekonom z think-tanku Idea při Cerge-EI měl pokojného psa u nohou při odpovědích na otázky ohledně problematiky vzdělání, což by nemělo nudit nikoho, kdo se zajímá o kvalitní a prosperující společnost.
U nohou ležel Danielovi Münichovi čtyřnohý přítel a české školství zažívá báječná léta pod psa. Expert to charakterizuje ještě jinak: „Za málo peněz hodně muziky.“
Na startu nového školního roku konstatuje Münich nepřekvapivé – ve prospěch vzdělání dává stát dlouhodobě málo peněz. Přesto se v mezinárodních žebříčcích nacházíme lehce nad průměrem, a je tedy pravděpodobné, že kdyby byly výdaje navýšeny, posunuli bychom se výrazně výš.
Podfinancované školství však není jediným problémem, který Česko na cestě za edukovanou, vzdělanou, a tedy na klíčových hodnotách stojící společností, brzdí. Zdaleka to není jediný problém.
Při jejich vypočítávání ekonom kupříkladu zmíní, že kvalita vzdělání je velmi silně ovlivněna tím, do jaké rodiny se dítě narodí. I kvůli nedostatečnému rodinnému zázemí přichází Česko o talenty a přichází o ně podle Münicha také kvůli naprosto nevyhovujícímu systému přijímaček na střední školy.
„Přijímačky a příprava na ně často nemají se samotným talentem nic společného. Ty na střední školu jsou extrémně kompetitivní, poměrně absurdní testy vůbec neidentifikují nadané,“ míní Münich s dovětkem, že místo aby testy ukázaly na talent, ukážou pouze na to, které děti jsou odolné vůči stresu, přičemž talentované právě se stresem mnohdy bojují, takže u zkoušek neuspějí.
Školství se rozhodně nenachází v komfortní situaci, naděje na zlepšení však přichází z oblasti tuzemského byznysu. Ten se v souvislosti se vzděláním dlouhá léta prakticky neangažoval, ale nyní mu čím dál palčivěji dochází, že za to může tvrdě zaplatit.
„Před rokem nebo dvěma došlo na straně byznysu k poznání, že jediné, co může Českou republiku táhnout dopředu, je vzdělanost mladých lidí. A že je tedy v zájmu velkých byznysových hráčů, aby se situace začala zlepšovat,“ říká Daniel Münich.
Proč se o školství začal český byznys zajímat a jak konkrétně může pomoci? Kdo z byznysu naopak nemá o progres zájem? Jak by měly vypadat přijímačky, aby jejich sítem talentovaní lidé nepropadli? Jaký plat by měli brát učitelé? To vše si poslechněte v podcastu.
The post Vzděláním kupředu? Absurdní přijímačky neodhalí nadané, varuje ekonom Münich appeared first on Forbes.