09. listopaduSvátek má Venku je 5 °C, Zataženo Déšť

Z kontejnerů k milionům. Terminál Karlín teď sází na večírky i firemní obědy

Forbes Před 2 hodinami

Začínal s vizí o street foodu. Dnes jeho Karlínský Terminál zvládne uvařit až 2500 jídel denně, roste čtyřnásobným tempem a cílí na obrat 120 milionů korun.

Na podzim roku 2022 zakotvily na dvorku pivovaru Dva kohouti v pražském Karlíně dva lodní kontejnery, v nichž se podával tradiční asijský street food a rozléval karlínský svařák. Ve sklepení přilehlých domů musel člověk dbát na to, kam šlape, a vyhýbat se dělníkům.

Petr Janoušek mi tehdy ukazoval, kde bude stát bar, kde stoly a jak se sklepní prostor, který patřil mezi nejhlubší v Praze a jehož kamennou podlahu zespoda omývá řeka Vltava, promění.

info Foto Michael Tomeš

Teď, po třech letech tu spolu stojíme znovu. Karlínský Terminál, kde si v kontejnerech můžete objednat třeba zdejší vyhlášené bao buns – kynuté knedlíčky plněné různým druhem masa, mezitím získal na značné popularitě. Denně tu v době oběda prodají kolem tří set jídel. Zmizeli rovněž dělníci a sklep se změnil k nepoznání. Je tu bar i taneční parket, toalety, vytápění, klimatizace.

Sen o pořádání eventů a konferencí se Petru Janouškovi splnil. Objednat si tu letos vánoční večírek je nemožné, termíny se zaplnily už v srpnu. Zakladatel konceptu se usmívá. „Překvapilo nás, jak se to rozjelo. Žije to tu v létě i v zimě, kdy se lidé mohou schovat do zastřešeného a vyhřívaného stanu,“ podotýká Petr Janoušek.

info Foto Terminál Karlín

Na dvorku je hodně oblíbené chicken katsu, korejské kuře smažené v panko strouhance. Na to se v Terminálu stojí fronty. Na druhou stranu, oblíbené knedlíčky bao buns museli během oběda zrušit. „Jsou dost náročné na přípravu, takže letos padlo rozhodnutí, že je z obědového menu stáhneme. I když jsme si za to tedy vysloužili hodně hejtů,“ podotýká.

Původní profesí je ajťák. Ještě rok po otevření Terminálu zůstával na pozici šéfa mezinárodních podniků v Creative Docku, než zjistil, že už se obě profese stíhat nedají, a začal se naplno věnovat rozvíjejícímu gastro byznysu.

Na počáteční investice, které si i s rekonstrukcí sklepa vyžádaly kolem jedenácti milionů korun, už Terminál dávno vydělal. V roce 2023 měl obrat kolem dvaadvaceti milionů korun, od té doby vyrostl čtyřikrát.

„A příští rok bych rád cílil na 120 milionů korun,“ dodává Petr Janoušek. Chlubit se může i ziskem, ten dosahuje pětadvaceti procent, což v gastro oboru není až tak běžné. Jenže Terminál už dávno není jen o street food a o eventech. Podnik dnes zajišťuje i catering pro různé akce a také obědový servis.

Když tehdy na podzim roku 2022 otevírali, netušili, jaké má místo obrovský potenciál. Kolem je spousta budov, v nichž sídlí technologické a IT firmy i startupy. V době po covidu navíc většina šéfů chtěla, aby se zaměstnanci vrátili z home office zpět do kanceláří.

Počet hostů se najednou několikanásobně zvýšil a kuchyň, kterou ve sklepě vybudovali, museli od té doby dvakrát zvětšit.

„Sklep má dohromady 570 metrů čtverečních, jen kuchyň dnes zabírá plochu kolem 147 metrů čtverečních. Nápad pustit se do obědového cateringu vzešel vlastně přímo od našich hostů. Báli se, že na zimu street food zavřeme a oni přijdou o oblíbená jídla. A tak se nás ptali, zda bychom nemohli obědy dovážet přímo k nim do firmy,“ přibližuje Petr Janoušek.

info Foto Terminál Karlín

Firmy navíc začaly oběd nabízet jako benefit, kterým své zaměstnance motivovaly a zároveň tak podpořily firemní kulturu. Lidé tak mají příležitost sednout si k jednomu stolu a společně se najíst, popovídat si.

„Z dat, která máme k dispozici, vyplývá, že v den, kdy firma objedná zaměstnancům společný oběd, přijde do kanceláře v průměru až 87 procent lidí,“ zmiňuje Petr Janoušek.

Dodávky obědů přímo na pracoviště vzrostly ve srovnání s loňským rokem více než pětinásobně. Aktuálně službu využívá přes dvacet firem a zhruba 1500 zaměstnanců. V poslední době přibývá v průměru čtyři až pět nových firem měsíčně.

Většina z nich volí tento benefit jednou týdně, jsou ale i výjimky, hlavně mezi startupy nebo stavebními společnostmi, které hradí obědy každý pracovní den.

info Foto Terminál Karlín

Cena servírovaného oběda se pohybuje od 350 korun na osobu. Kuchaři přijedou do firmy a zajistí kompletní servis včetně příborů a nádobí. Zaměstnanci si pak vybírají až z pěti hlavních jídel, polévky, dvou salátů a dezertu.

V případě, že zvolí krabičkový catering, si pak musí každý zaměstnanec objednat v tentýž den své jídlo, které dorazí zabalené přímo do kanceláře a stojí od 220 korun včetně polévky.

Ve sklepní kuchyni jsou schopni uvařit až dva a půl tisíce jídel denně. Nepatří mezi ně česká, specializují se hlavně na thajskou a indickou nebo italskou kuchyni. Oblíbená je třeba čínská polévka s kuřecími wonton knedlíčky, chilli con carne nebo smažené portobello v panko strouhance.

Kuchaři jsou tři a každý má jiné zaměření. Jiří Vosáhlo má nejblíže k italské kuchyni a street foodu a rád hledá nové cesty, jak moderně uchopit tradiční recepty. Je držitel ocenění Michelin Bib Gourmand a vařil v minulosti pro hollywoodské hvězdy nebo piloty formule 1.

info Foto Terminál Karlín

Hui Thay Tran, přezdívaný Shrimps, se zase specializuje na autentickou i moderní asijskou kuchyni a zkušenosti sbíral třeba v restauraci SaSaZu a jako šéfkuchař v Shrimpii Kitchen. Jan Hebík má za sebou osmiletou praxi z belgické gastronomie a nejradši připravuje asijskou a italskou kuchyni. Specializuje se navíc na velké eventové a cateringové akce.

„Zákazníci od nás očekávají kvalitu, i proto jsem se snažil mít tu ty nejlepší profesionály. Potřebuju, aby se jídla neopakovala, aby dokázala překvapit. Máme přes 130 receptů, takže se nemůže stát, aby se jedno jídlo objevilo na menu více než dvakrát za rok. Jsme schopni připravit cokoli, třeba veganskou pastu carbonara,“ přibližuje s úsměvem Petr Janoušek.

info Foto Terminál Karlín

V začátcích jich bylo jedenáct, dnes mají v sezoně až čtyřicet zaměstnanců. Kromě street foodu a dovážených obědů se zaměřují i na catering pro firemní večírky a další speciální akce. Schopní jsou vymyslet cokoli, třeba neonové dorty pro neonovou párty. Nebo live show, kdy před hosty připravují palačinku s tradiční pekingskou kachnou. „Už jsme si vyzkoušeli i to, že zvládneme akci pro dva a půl tisíce lidí,“ podotýká.

Jen sklep a vyhřívaný stan na dvorku, kam se vejde dohromady kolem šesti set lidí, už na eventy nestačí, pod Terminál tak spadají i další prostory – Elementy na Andělu, LL Gallery v Karlíně a Střelecký ostrov. Z původních dvou kontejnerů tak vznikla plnohodnotná firma, která dokáže zařídit B2B event od cateringu po stravování zaměstnanců.

„Kontejnery, obědy a eventy dnes dělají každý třicet procent našeho byznysu. Těch zbylých deset je externí catering,“ prozrazuje.

info Foto Michael Tomeš

V plánech ale nepolevuje a firmu chce ještě dál rozvíjet. Svou pozornost tak upírá na střechu domu, pod níž chce vybudovat prostory pro nejrůznější konference. Počítá s investicí kolem čtyřiceti milionů korun.

„Nikdy jsem netušil, že porosteme takovým tempem. Věřím, že se budeme rozvíjet hlavně ve firemních obědech, tam cítím velký potenciál. A těší mě, že Terminál Karlín se stává jakýmsi ikonickým místem, kam chodí lidé nejen za dobrým jídlem, ale i za atmosférou s excelentním pivem od Dvou kohoutů,“ uzavírá Petr Janoušek.

The post Z kontejnerů k milionům. Terminál Karlín teď sází na večírky i firemní obědy appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek