Úterý 29. dubnaSvátek má Robert Venku je 6 °C, Jasno

Zelená pro nákladové nádraží. Sekyra a další mohou začít připravovat stavbu

Forbes Před 3 dny

Po letech čekání konečně pořádný posun. O tom, že se pro bývalé žižkovské nákladové nádraží začne pořizovat změna územního plánu, která na něm umožní výstavbu, rozhodla Praha už v roce 2008. Teď, po sedmnácti letech, změnu pražští zastupitelé na svém čtvrtečním zasedání odhlasovali.

Dosud největší změna územního plánu v Praze umožní na třiadvaceti hektarech pozemků bytovou výstavbu pro až dvacet tisíc obyvatel, kterou tam chystají velcí developeři. Území nákladového nádraží přitom čeká na svou přeměnu již téměř třicet let, před nimiž přestalo sloužit svému původnímu účelu.

Podmínkou pro změnu územního plánu byly smlouvy mezi investory a městem o takzvaných kontribucích, tedy příspěvcích developerů na veřejnou vybavenost a infrastrukturu podle toho, kolik metrů čtverečních v území plánují. Praha je postupně uzavírala se všemi investory, kteří chtějí na brownfieldu stavět. Celkem by developeři měli do městské kasy přispět zhruba 1,4 miliardy korun.

Jedním z investorů, kteří na změnu územního plánu čekali, je společnost Sekyra Group miliardáře Luďka Sekyry. Ta na brownfieldu hodlá ve třech velkých etapách vybudovat zhruba tři tisíce bytů jižně od historické nádražní budovy v rámci projektu Žižkov City.

Kromě toho, že město mění územní plán, se podařilo Sekyra Group také finalizovat smlouvy s Českými drahami o odkupu pozemků, na které měl developer předkupní právo. Akvizice pozemků o rozloze deseti hektarů vyšla Sekyru na 2,23 miliardy korun.

Investičně jde o území srovnatelné s výstavbou, kterou má Sekyra Group aktuálně rozběhlou na Smíchově a na Rohanském ostrově. Projektu Smíchov City by se měly podobat i samotné stavby.

„Pohybujeme se kolem pětadvaceti miliard celkem. Rádi bychom stavěli tradiční bloky jako na Smíchově. Už jsme oslovili architekty do vyzvané architektonické soutěže, takže postup bude podobný jako u Smíchov City,“ popsal před časem Forbesu výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle.

Na základě plánovacích smluv s městem se bude Sekyra Group podílet na investicích do veřejné vybavenosti ve výši 624 milionů korun. „Na bývalých nádražních pozemcích vyroste moderní centrum Žižkova. Postupně vybudujeme atraktivní čtvrť, která zásadně změní tvář Žižkova v 21. století,“ dodává k aktuálnímu posunu na Žižkově Luděk Sekyra.

V současné chvíli se tak Sekyra může soustředit na žádost o jednotné povolení stavby, které v sobě podle nového stavebního zákona spojuje stavební povolení a územní rozhodnutí. Výstavba by mohla začít do tří let, závěrečné etapy projektu by se měly dokončit v horizontu patnácti let. Sekyra hodlá na Žižkově stavět téměř výlučně bydlení. Část bytů by ale měla být nájemních.

Sekyra Group se měla původně v rámci společného podniku podílet i na náplni historické nádražní budovy, přičemž se počítalo s tím, že zajistí především komerční část. Nakonec ale hlavní město rozhodlo, že chce budovu kontrolovat samo a za 1,4 miliardy korun ji od Českých drah odkoupilo.

Dalším, kdo na bývalém nákladovém nádraží po změně územního plánu bude moci stavět, je Penta Real Estate. Ta připravuje svůj projekt Rezidence nádraží Žižkov podle návrhu nizozemského studia Benthem Crouwel Architects a pražského ateliéru RA15.

Aktuálně žádá Penta o územní rozhodnutí pro první etapu s 271 byty, která změnu územního plánu nepotřebuje. Další etapy už ale aktuální rozhodnutí zastupitelů ovlivní. Celkem hodlá Penta na Žižkově investovat kolem tří miliard. Změnu územního plánu potřeboval také Finep, který chce na Žižkově vybudovat zhruba 1 200 bytů.

Nejdál ze všech plánovaných projektů je výstavba společnosti Central Group, která už v rámci velkého projektu Parková čtvrť v severozápadní části areálu dokončila a téměř kompletně vyprodala první městský blok s 389 byty. Dalších 372 bytů v druhém bloku je ve výstavbě, která by měla skončit na podzim roku 2026.

Projekt Central Group měl výjimku ze stavební uzávěry. Změna územního plánu se týká jen posledních dvou bloků bytových domů v projektu a mírně navýší jeho celkovou kapacitu.

Celkem postaví Central Group miliardáře Dušana Kunovského v rámci revitalizace nákladového nádraží dva a půl tisíce bytů v sedmi polouzavřených městských blocích. Kromě bytů vznikne také šestitřídní mateřská škola, promenáda se zelení a vodními plochami a park o velikosti zhruba 1,5 hektaru.

The post Zelená pro nákladové nádraží. Sekyra a další mohou začít připravovat stavbu appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek