Byl to právě americký logistický gigant FedEx, kdo před pár lety prostřednictvím svého domácího uzlu v Memphisu rozvezl do světa první vakcíny proti covidu-19, což podle memphiského deníku pomohlo ukončit globální katastrofu, která si vyžádala miliony mrtvých po celém světě, včetně Česka.
Tom Hanks v jedné ze svých nejslavnějších rolí trosečníka na opuštěném ostrově po pádu letadla rozbaluje balíčky doručovatelské společnosti FedEx. Jeden však nerozbalí. Po své záchraně ho doručí adresátovi, byť se značným zpožděním.
I díky tomuto filmu se firma FedEx dostala do povědomí spotřebitelů, kteří ji do té doby nemuseli znát. Hlavní hrdina zmiňovaného snímku Trosečník – Chuck Noland – je systémovým inženýrem této společnosti, jehož pracovní i osobní život je naplánovaný na minuty.
Málokdo ovšem ví, že Hanksem ztvárněná fiktivní postava trpěla stejnou obsesí jako skutečný šéf FedExu. Zakladatel této významné doručovací společnosti Fred Smith byl známý tím, že se během špatného počasí osobně objevoval v leteckém uzlu firmy v Memphisu a odměňoval zaměstnance, kteří přicházeli s nápady na úspory nákladů.
FedEx však v současné chvíli prožívá velký smutek. Předseda představenstva společnosti Frederick W. Smith v sobotu 21. června zemřel ve věku osmdesáti let.
Transformoval globální obchod i své „adoptivní“ rodné město Memphis. Smith se narodil v roce 1944 v Marksu ve státě Mississippi.
„Fred byl víc než jen průkopníkem oboru a zakladatelem naší skvělé společnosti. Byl srdcem a duší FedExu – ztělesněním jeho kultury, hodnot, integrity a ducha. Byl mentorem pro mnohé a inspirací pro všechny,“ napsal CEO společnosti Raj Subramaniam v dopise zaměstnancům.
Společnost fungující přes půlstoletí
Smith firmu založil v roce 1971, ale do ostrého provozu vstoupila až o dva roky později se 389 členy týmu a čtrnácti malými letadly, které přepravily 186 balíků z Memphisu do pětadvaceti amerických měst.
Začátky nebyly snadné. Firma v prvních letech prodělávala. Smith jednou dokonce kvůli shánění nového kapitálu, podle deníku Daily Memphian, zamířil do města hazardu Las Vegas. Jeho překvapivá výhra v blackjacku tehdy pomohla udržet společnost nad vodou, než získala další financování.
Od té doby se podnikání FedExu rozšířilo po celém světě a změnilo způsob obchodování. Význam a dopad firmy se nejvíce ukázal během pandemie covidu-19.
FedEx prostřednictvím svého domácího uzlu v Memphisu přepravil první vakcíny, což podle memphiského deníku pomohlo ukončit globální katastrofu, která si vyžádala miliony mrtvých po celém světě, včetně České republiky.

Dnes firma disponuje 705 letadly, více než dvěma sty tisíci vozidly a přibližně pěti tisíci provozními zařízeními. Přes půl milionu zaměstnanců po celém světě denně zpracuje kolem sedmnácti milionů zásilek.
Tato nadnárodní společnost dokázala v průběhu let proměnit celé město i region. Letadla FedExu je možné často vidět přímo nad městem.
„Tisíce důchodců se spoléhají na akcie a dividendy společnosti, aby mohli financovat svůj životní styl,“ píše americký deník Daily Memphian.
Firma v Memphisu podporuje také sport a vzdělávání. Například darovala padesát milionů dolarů University of Memphis na renovaci místního sportovního stadionu, sponzorovala golfový turnaj a přislíbila pětadvacet milionů dolarů do NIL fondu (fond na podporu spolupráce v oblasti vzdělávání – pozn. red.) memphiské univerzity.
„Fred Smith byl nejvýznamnějším obyvatelem Memphisu všech dob. Přinesl našemu městu prospěch ve všech možných ohledech a umožnil několika generacím místních obyvatel dosáhnout amerického snu,“ citoval Daily Memphian bývalého starostu města Jima Stricklanda.
Kde se vzala inspirace
První myšlenka na vytvoření sítě pro doručování balíků přes noc pomocí proudových letadel napadla Smithe v roce 1965, když studoval na Yaleově univerzitě. Jeho profesor ale nebyl příliš nadšený a za tento nápad mu udělil známku C, tedy trojku.
Před založením FedExu sloužil Smith své zemi u námořní pěchoty Spojených států. Zúčastnil se války ve Vietnamu a získal Stříbrnou hvězdu, Bronzovou hvězdu a dvě Purpurová srdce.
Vojenská služba na něm jako na byznysovém lídrovi zanechala nesmazatelnou stopu a ovlivnila i jeho způsob vedení FedExu.
„Nemohu dostatečně vyjádřit, jak důležité pro mou obchodní kariéru bylo působení u námořní pěchoty — bylo to pro mě důležitější než formální vzdělání,“ řekl Smith v rozhovoru pro Marine Corps Association v roce 2022.
V roce 2024 pak pro Military Times popsal, jak si jako velitel roty ve Vietnamu uvědomil, že si vojáci váží jeho vedení. Tím, že mu vykopali zákop, který by si jinak musel vykopat sám.

„Jedné noci jsem se vrátil a moji vojáci mi vykopali bojový zákop. Přestože byli vyčerpaní, věnovali svou energii tomu, aby se o mě postarali. Byla to jedna z nejlepších věcí, které se mi kdy přihodily, protože mi to ukázalo, že jim na mně záleží a že si váží mého vedení,“ vzpomínal tehdy Fred Smith.
Po návratu ze služby začal Smith oslovovat investory se svým nápadem na doručování přes noc. Několik venture kapitálových investorů mu poskytlo celkem osmdesát milionů dolarů, pár milionů dolarů přidala i jeho rodina, čímž vznikl jeden z největších balíků rizikového kapitálu té doby.
Smith měl pro létání vášeň. Pilotovat se naučil už v patnácti letech. Před založením FedExu investoval do firmy na údržbu letadel v Little Rocku v Arkansasu. Až později založil vlastní doručovatelskou společnost, využil k tomu dědictví a podporu prvních investorů.
Ještě před získáním povolení k provozu Smith nakoupil několik proudových letounů Falcon 20 a přestavěl je na nákladní letadla. Společnost se přestěhovala do Memphisu v Tennessee — kvůli centrální poloze, většímu prostoru a příznivému počasí.
Oslovování investorů
V začátcích musel Smith opakovaně žádat investory a banky o další peníze — jeden z prvních pilotů vzpomínal, jak za palivo zaplatil přibližně sto dolarů ze své vlastní kreditní karty, když měla firma problém s úhradou účtů.
V sedmdesátých letech podle knihy Rogera Frocka — jednoho z prvních zaměstnanců FedExu — Smith představenstvu přiznal, že zfalšoval dokumenty, aby získal bankovní úvěr, který vyžadoval souhlas jeho příbuzných.
Velká porota ho obžalovala z podvodu, ale soud ho osvobodil poté, co předložil podpůrné dopisy od svých příbuzných. Do roku 1976 se FedEx stal ziskovým. V roce 1977 deregulace leteckého průmyslu umožnila firmě přepravovat více balíků ve větších letadlech.
Ziskovost FedExu prudce rostla, mimo jiné díky Smithově důkladné kontrole nad firmou. Úspěch byl připisován i několika strategickým rozhodnutím, včetně zavedení průkopnického systému „hub-and-spoke“. Ten spočívá ve sdružování menších zásilek do větších celků, které mohou být přepraveny velkokapacitními dopravními prostředky.

V začátcích Smith velmi dbal na maximální nasazení. „Pokud budete tolerovat průměrnost, nakonec sami průměrní budete,“ sdělil jednou americkému deníku The Wall Street Journal.
Firma zároveň přinesla řadu technologických inovací — v roce 1994 se stala první velkou dopravní společností, která spustila webové stránky s možností sledování zásilek. Přibližně ve stejné době Jeff Bezos teprve zakládal Amazon ve své garáži.
Koncem devadesátých let, kdy se technologie zlepšily a rozšířilo se používání e-mailu, potřeba „fedexovat“ dokumenty přes noc začala klesat. FedEx proto koupil firmu s pozemní doručovací sítí a později spustil doručování do domácností — v tomto směru byl poměrně opožděným hráčem.
Následně se FedEx pustil do doručování pro e-commerce, kde však zaostával za konkurenční firmou UPS — mimo jiné kvůli Smithovu trvání na oddělení expresních služeb a požadavku, aby byla firma za své služby spravedlivě odměňována.
Napětí s Amazonem narůstalo, jakmile se Bezosův byznys prudce rozrůstal a Amazon si budoval vlastní síť skladů a doručování — včetně pronájmu nákladních letadel. V roce 2019 se Smith rozhodl, že už nechce doručovat balíky pro konkurenta, a ukončil s Amazonem spolupráci.
Stal se miliardářem
Smith byl šéfem představenstva a největším individuálním akcionářem FedExu — vlastnil zhruba osm procent akcií, což z něj udělalo miliardáře. Jeho syn Richard W. Smith je dnes generálním ředitelem letecké divize FedExu.
Zakladatel FedExu „narušil“ obor doručování balíků zavedením služby doručení do druhého dne. Podařilo se mu to v odvětví, které dříve nebylo stavěno na rychlosti. Aby zvýšil ziskovost u domácího doručování, přepracoval FedEx Ground — službu zkrátil ze sedmi dnů na pět.
Budoval také kapacity na zpracování velkých balíků — převzal dodávky, které dříve přenechával poště pro finální doručení, a modernizoval software pro efektivnější plánování tras.
Tyto změny pomohly firmě zvládnout obrovský nárůst počtu balíků v roce 2020 po zavedení lockdownů, které kvůli pandemii covidu-19 přiměly mnoho zákazníků nakupovat online.
Smith vedl firmu prakticky po celou dobu její existence — až do roku 2022, kdy odstoupil z role generálního ředitele. Zaměstnancům tehdy řekl, že výběr svého nástupce, Raja Subramaniama, načasoval symbolicky k padesátému výročí od založení společnosti.
Ve stejném roce čelila firma tlaku od aktivistického investora D. E. Shawa, který požadoval efektivnější provoz a snížení nákladů. Na otázku po svém odkazu Smith odpověděl:
„Takhle o tom nepřemýšlím. Prostě si užívám, co dělám. Soustředím se na přítomnost. Mým odkazem bude úspěch firmy a — doufám — i úspěch mých dětí, kterých mám dost.“ Smith měl deset dětí ze dvou manželství.
Navzdory odchodu z vedení zůstal ve firmě aktivně zapojen. Byl předsedou představenstva a hlasitým zastáncem globálního obchodu a daňové reformy. Kromě Memphisu měl druhý domov i ve Washingtonu.
Mezi jeho přátele patřili významní politici, včetně jeho spolužáků z Yaleovy univerzity — amerického republikánského exprezidenta George W. Bushe a jeho někdejšího demokratického rivala Johna Kerryho.
The post Zemřel zakladatel FedExu. Miliardový byznys vybudoval i díky výhře v kasinu appeared first on Forbes.