Jeden má designový kousek z limitky Thermalu, který mu připomíná domov a stovky festivalových nocí. Druhý nedá dopustit na ošoupaný hrnek se znělkou, která odstartovala světově unikátní tradici. A další si každé ráno nalévá kávu do šálku, z něhož se usmívají dvě osobnosti, které jí navždy změnily život. Jaké jsou oblíbené hrníčky klíčových osob karlovarského festivalu?
Milovaný hrníček není jen nádoba na kafe. Je to talisman, průvodce po důležitých chvílích dne nebo i synonymum momentů oddychu. Hrníček o vás leckdy řekne více než vizitka – vypovídá o rituálech, náladách i osobnosti svého majitele.
A tak vám představujeme lidi, o nichž se teď bude mluvit, trochu jinak – právě skrze hrníčky, které je provázejí hektickými festivalovými přípravami i důležitými mítinky, skrze něž vznikají další a další ročníky karlovarského festivalu.
První doušek tradice znělek
Kryštof Mucha, výkonný ředitel


Z tohohle hrnku piju moc rád – a na první pohled je to vidět. Je už oprýskaný, protože ho používám mnoho let. Pochází z roku 2001, ze 36. ročníku karlovarského festivalu, a je na něm vizuál znělky, kterou pro nás tehdy poprvé natočil režisér Ivan Zachariáš.
Již v té době byl Ivan jednou z největších hvězd světové reklamy – a právě touto znělkou jsme odstartovali tradici, v níž hlavní role ztvárňují herci zvučných jmen. Tehdy si postavu promítače Eddieho zahrál britský herec Edward Marsan.
O sedm let později jsme koncept znělek ustálili do podoby, která nemá ve světě obdoby – účinkují v nich držitelé festivalového ocenění Křišťálový glóbus. Objevili se v nich světoví filmoví velikáni jako Miloš Forman, Johnny Depp, Benicio del Toro, Jude Law, Harvey Keitel nebo John Malkovich. Ale i legendy českého filmu – Josef Somr, Iva Janžurová nebo Věra Chytilová.
Takže když hrnek vezmu do ruky, připomene mi začátek něčeho, co tehdy působilo jako malý krok – ale zpětně to byl naprosto zásadní moment v příběhu festivalu. Protože znělky s takovou plejádou světových i českých hereckých osobností nemá žádný jiný festival na světě.
Festival očima hrnku
Karel Och, umělecký ředitel


55. ročník karlovarského festivalu (2021) budou vždy oči, které svítí v zatemnělém kinosálu. Svítí nejen nadšením z filmového zážitku, ale i radostí z možnosti vrátit se po skličující pandemii zpět mezi lidi. Byl to tehdy festival netypicky pozdně srpnový a do historie MFF KV zůstane navždy „vytetován“ jako rok, kdy dorazil Johnny Depp. Milý a dobrosrdečný týpek, tak si ho pamatuju.
Také jsme tehdy světu představili Philipa Barantiniho, který v hlavní soutěži uvedl Bod varu, na jeden záběr natočené drama. Stejně pojal své nejnovější dílo, minisérii Adolescent, se kterou slaví zasloužený úspěch. Na to všechno myslím, když piju kávu z „okatého“ hrnečku.
S Thermalem v ruce a v srdci
Petr Lintimer, ředitel produkce


Můj oblíbený hrneček na kávu – konkrétně na preso s mlékem – považuji za opravdovou vzácnost. Pochází z limitované série, kterou vydal hotel Thermal, tradiční divácké centrum festivalu od roku 1977, a zdobí ho kresba ikonického červeného křesla.
Tento elegantní designový kus nábytku navrhli architekti hotelu – manželé Machoninovi. A o co lépe vypadá, o to méně pohodlně se v něm sedí. V originále si ho ale můžete vyzkoušet dodnes – třeba v recepci. Hrneček jsem dostal před pár lety jako dárek od ředitele Thermalu a mám k němu silný vztah i proto, že jsem karlovarský rodák.
Připomíná mi, jak hluboko mám tohle město pod kůží – nejen díky původu, ale i díky své dlouholeté práci pro karlovarský festival. A s hotelem Thermal jsem spojený neméně: když si spočítám všechny dny a noci, které jsem v něm za ta léta během festivalu strávil, vyjde mi neuvěřitelné číslo – 720. Jako bych tam bydlel celé dva roky v kuse.
Káva, Eva a Jiří
Uljana Donátová, tisková mluvčí a PR manažerka


Pro ranní kávu s mléčnou pěnou je ideální náš velký karlovarský hrneček. Mám jich doma velkou sbírku, která se každý rok rozšiřuje. Jeden kolega mi vyprávěl, že má podobnou, vystavenou na poličce, a všichni rodinní příslušníci mají zakázáno je používat. Já naopak ráda popíjím z každého z nich.
Můj oblíbený je ten, který vznikl k 56. ročníku festivalu a zdobí ho malované postavičky, včetně dvou festivalových legend – umělecké ředitelky Evy Zaoralové a prezidenta Jiřího Bartošky. Bohužel, nyní se oba již na mě mohou usmívat jen z tohoto hrnečku. Oba dva byli zásadními lidmi mého života, a nejen toho profesního.
Eva – a já si ji dovolím takto nazývat, protože mě přijala jako svou kamarádku – mi byla inspirací i mentorkou. Každoročně jsme těsně před festivalem společně chodívaly na večeři, když ještě Vary nebouřily oním festivalovým ruchem, a tento čas s ní byl mimořádný. Právě proto, že jsme v těchto chvílích mohly mluvit hlavně o obyčejných věcech. O životě.
The post Znělky, Depp a 720 nocí v Thermalu. O čem vyprávějí hrníčky festivalových šéfů? appeared first on Forbes.