Každé léto monitorujeme české sportovce a jejich výdělky. Mít nejvyšší gáži ovšem neznamená být nejúspěšnější, natož nejvíce populární. Proto jsme se letos podívali i na to, kteří zástupci světa branek, bodů a sekund jsou nejen u svých fanoušků nejoblíbenější.
Zaměřili jsme se přitom výhradně na Instagram, kterým dnes disponují snad takřka všichni napříč generacemi. Pro drtivou většinu sportovců bývá právě tato síť hlavní komunikační kanál směrem k veřejnosti.
Abychom jednotlivce vůbec zařadili do srovnání, bylo z jejich strany potřeba splnit dvě podmínky: mít české občanství a být nadále aktivní ve vrcholovém sportu. Proto na seznamu nefigurují třeba někdejší fotbalový brankář Petr Čech či uzbecký MMA bojovník, jenž léta žije v Česku, Mahmud Muradov.
Zároveň jsme nijak neřešili, že někteří sportovci mají díky svému působení v cizině drtivou většinu ze zahraničí, zatímco v Česku jim zdaleka není věnována taková pozornost. O to zajímavější výsledný přehled je. Kdo jsou tedy naši nejvíce sledovaní aktivní sportovci a jak moc se o ně zajímá domácí publikum?

Už nějakou dobu se o první dvě místa přetahují dvě pro leckoho možná nečekaná jména: bojovník Jiří Procházka a lezec Adam Ondra. Přestože mainstreamová média neplní tak často jako jejich kolegové z fotbalu, hokeje či tenisu, vypracovali se v globální hvězdy svých oborů, čemuž nasvědčuje i skladba jejich instagramových příznivců.
Oba momentálně sleduje kolem 1,1 milionu uživatelů (o něco lépe je na tom nyní dvoumetrový ranař ze Znojemska) a u obou značná část pochází z ciziny. V případě Procházky více než polovina, u druhého Ondry je tento poměr ještě markantnější; nejvíce fanoušků má z USA (30 procent), Itálie (10 procent) a Španělska (8 procent).
Z MMA fighterů se do první desítka dostal ještě Karlos Vémola (405 tisíc), který si o zájem říká nejen svými výkony v kleci, ale i výstředním způsobem života, díky čemuž se z něj stala bulvární celebrita.
Zajímavostí je, že nejpopulárnějším zástupcem fotbalu (pomineme-li již neaktivního Petra Čech s 2,6 miliony sledujících), je žena. A to navzdory faktu, že na ženský fotbal je ve zdejších končinách nadále hleděno poněkud skrze prsty.
Brankářka Bára Votíková (492 tisíc), která má za sebou angažmá ve velkoklubech jako Paris Saint-Germain či Tottenham Hotspur, však takovou fanouškovskou základnu získala především díky své videotvorbě na YouTube.
Z mužů je na tom nejlépe Patrik Schick (422 tisíc), jehož tři čtvrtiny sledujících ale mají původ v Itálii. Nejlépe placený český fotbalista si jejich přízeň vydobyl patrně během působení v Sampdorii Janov a AS Řím.
Těsně za hranou první desítky se překvapivě umístili sportovci, kteří v povědomí české veřejnosti tolik nezakotvili. Oproti tomu v zahraničí, konkrétně v Chile a Kolumbii, respektive v Turecku, se však biker Tomáš Slavík (253 tisíc) a basketbalista Jan Veselý (226 tisíc) těší mimořádné oblibě.
Ještě výraznější je dominance MMA v kategorii sportovních organizací. Jestliže na sociální síti X se uživatelé věčně přou, jestli sportem číslo jedna v Česku je fotbal, nebo hokej, instagramové statistiky hovoří jednoznačně ve prospěch MMA, alespoň v podání Oktagonu (803 tisíc).

Pravda, je to už spíše globální profil. Vyrostl však na tuzemských základech a nadále přibližně polovinu jeho sledujících tvoří zdejší uživatelé. I to by Oktagonu MMA na udržení první příčky stačilo.
K tomu česko-slovenská bojová organizace provozuje mimořádně úspěšný kanál zacílený na německé publikum (343 tisíc) i dobře prosperující domácí verzi (53 tisíc).
Před fanouškovsky nejsilnější klub v online prostředí, fotbalovou Spartu (331 tisíc), se dostal i oficiální profil Českého hokejového svazu (368 tisíc). A to na začátku byla blamáž, když asociace po rozchodu s agenturou BPA přišla i o léta budované účty na sociálních sítích.
Dlouho ji to však trápit nemuselo. Stačilo loni vyhrát domácí šampionát a nový kanál se po tři čtvrtě roce stal ještě sledovanějším než ten původní. Na Spartu se pak vedle odvěkého rivala Slavie Praha (296 tisíc) dotahuje ještě organizace Clash (323 tisíc). Je to vůbec ještě sport? Nebo spíš sportem maskovaná show, mnohdy ne úplně na úrovni?
Parta kolem někdejšího MMA zápasníka Tomáše Lesyho trefila jackpot, když zaplnila díru na trhu pořádáním (často bizarních) soubojů influencerů a kontroverzních osob. A byť to tak nevypadá, pořád jsou mezi nimi tací, pro něž je sportovní výkon důležitý.
The post Ani fotbal, ani hokej. Českému sportu na Instagramu vládne MMA appeared first on Forbes.