Úterý 10. červnaSvátek má Venku je 10 °C, Jasno

Ani retail, ani eshop, potřebujete obojí. Některé české firmy na tom umí vydělat

Forbes Před 7 hodinami

Dva soupeřící světy, které se potřebují. To jsou eshopy a kamenné obchody. Ti nejlepší je mají zmáknuté oba a ti nejchytřejší na tom umí postavit fungující byznys model.

Aféra značky Reebok, která na svém eshopu prodávala omylem boty za ceny v korunách místo v eurech, by se v síti kamenných prodejen nejspíše nestala. Nebo by se na ni minimálně o hodně rychleji přišlo. Znamená to ale, že sportovní značka opustí prostředí online světa? Zcela jistě ne. Bez kombinace klasického „kamenného“ retailu a funkčního eshopu se totiž firmy neobejdou – oba světy si totiž zásadně pomáhají.

Jak je to konkrétně v Česku? Zhruba 39 procent Čechů stále preferuje návštěvy fyzického obchodu, téměř totožná část populace nejraději kombinuje nákupy online a v kamenném obchodě. Vyplývá to z dat holandské platební společnosti Adyen, podle tržní kapitalizace páté nejhodnotnější firmy obchodované na amsterodamské burze.

Důvody jsou podle jejího šéfa pro region střední a východní Evropy Matouše Michněviče především v tom, že polovina respondentů chce vidět zboží naživo, v případě oblečení si jej vyzkoušet. Lákadlem nákupů online jsou zase slevy a akce, alespoň podle 46 procent Čechů.

Překvapivě může naopak působit zjištění, že eshopy nemají ani zdaleka vyhráno u nejmladší generace. Ta totiž – stejně jako generace mezi 60 a 70 lety – preferuje ze 42 procent návštěvu kamenného obchodu.

„Naopak skupinami, kde je online nakupování oblíbenější, jsou zástupci generace Z, u těch online preferuje 42 procent, a mileniálové, kde je to 31 procent. Ukazuje se, že i v plně digitální době musejí maloobchodníci stále posilovat offline kanály, aby zaujali zákazníky napříč generacemi,“ vysvětluje Michněvič.

Celý obrázek dobře doplňuje fakt, že tři čtvrtiny respondentů stále alespoň někdy používají k placení hotovost a čtvrtina všech Čechů ji dokonce uvádí jako preferovanou platební metodu. Na druhou stranu 41 procent z nich používá digitální peněženku, tedy platbu mobilem nebo podobným zařízením, což je třeba ve srovnání s Poláky, kteří jsou na 28 procentech, poměrně vysoké číslo.

Kombinace jako jediná cesta

Podle Michněviče tak data ukazují, že zaměřit se jen na pohodlnost, kterou poskytují technologie, nebo jen na vroucnost lidského osobního přístupu, který zažijeme v kamenné prodejně, se už zkrátka nedá. „Úspěch tak bude patřit těm, kdo dokážou propojit digitální a fyzický svět do plynulého a přirozeného nákupního zážitku, který bude rezonovat napříč generacemi,“ doplňuje.

Právě na tomto spojení dvou komplementárních světů dokázaly některé firmy, o nichž jsme v poslední době psali, vybudovat úspěšný byznysový model. Ondřej Knot a Ivan Dovica z Dateio vybudovali startup, který umí pomocí platební dat z karet obohacovat data o zákaznících i klasickým retailerům, kteří by jinak v tomto ohledu měli v porovnání s eshopy nespornou nevýhodu.

Bakof Group Dalibora Bárty se sice specializuje na stavbu kamenných prodejen, ale vždy s přesahem toho, že většina z nich funguje zároveň jako výdejna pro firemní eshop. A hlavně se Bárta během spolupráce s firmami naučil, že přítomnost kamenné prodejny reálně zvyšuje tržby v online prostředí. A naopak.

Startup Shopsys, řízený členem výběru Forbes 30pod30 Matějem Kapošvárym, vybudoval integrační vrstvu, která velkým retailerům typu Tescoma, Mountfield či Sconto propojí firemní systémy se sklady a dokonce i přímo s pokladnami. Právě nábytkářům ze Sconta tak pomohli s přechodem od čistě kamenné filosofie k plnohodnotnému omnichannel prodejci.

A například DoDo Michala Menšíka pomáhá díky propracované logistice firmám jako Tesco, Hervis či Benu prodávat nejen online, ale také přímo z prodejny či skladu až ke dveřím kupce.

The post Ani retail, ani eshop, potřebujete obojí. Některé české firmy na tom umí vydělat appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek