Pondělí 17. listopaduSvátek má Venku je 2 °C, Skoro Zataženo

Autor nejdražší české knihy vydal fotopublikaci o katedrále sv. Víta. Stojí až 17 tisíc

Forbes Před 4 hodinami

Autor knihy Epopej, která se ve své době prodávala za více než 300 tisíc korun, přichází s novou knihou fotografií. Mapuje v ní známá i méně známá zákoutí nejvýznamnějšího tuzemského chrámu a odkrývá detaily, které běžnému smrtelníkovi zůstávají při jeho návštěvě skryty.

Když pozorujete Jana Williama Drnka v jeho čelákovické pracovně, jen z několika pohybů po prostoru je patrné, že je ve svém živlu. Na jedné straně prostoru má dvě velkoformátové tiskárny, ke kterým často při barvitém vyprávění odkazuje, na té druhé pracovní stanici. Na ní v době naší návštěvy svítí monitor, kde bliká právě otevřený fotoeditor s jednou ze stránek jeho nové knihy.

Nejde o knihu obyčejnou. Jde o velkolepou obrazovou publikaci mapující známé i méně známé tváře největšího pražského chrámu, katedrály svatého Víta. Právě tuhle turisticky vyhledávanou památku fotograf po dobu tří let se svým týmem fotografoval, prolézal její přístupná i nepřístupná zákoutí, aby ji zvěčnil tak, jak ji běžný smrtelník nemá šanci vidět.

Výsledek, kniha ve sběratelské i běžné verzi, mu leží na jedné z pracovních ploch osvícené speciálně sestavenými světly, pod nimiž autor stovek fotografií běžně ladí výslednou barevnost a tonalitu. Stránku po stránce otáčí – nejen vzhledem k ceně publikace – opatrně, když ale hledá konkrétní fotografii, aby ilustroval, jak tvorba probíhala, i přes počet stran ji najde během pár chvil.

„Když jsme dávali dohromady koncept knihy, udělali jsme si v podstatě takový nástřel filmového střihu. Dopředu jsme věděli, kde budou celky a kde naopak detaily, aby mělo její prohlížení dynamiku,“ líčí Jan William Drnek, muž, který před pár lety vydal publikaci o Slovanské epopeji, jež s pořizovací cenou téměř 300 tisíc korun stále platí za nejdražší českou knihu. 

Ta o Svatovítské katedrále je o poznání levnější – limitovaná sběratelská edice v kůži a se zlatou ořízkou, které se vyrobilo 700 kusů, vyjde na sedmnáct tisíc korun, běžná verze knihy vyjde zhruba na dva tisíce. K její tvorbě však přistoupil autor fotografií stejně jako v případě Epopeje: přípravy trvaly dlouhé měsíce, stejně jako následná postprodukce.

Tu u Jana Williama Drnka nezmiňujeme náhodou – fotograf je známý především pro svou schopnost panoramatické a velkoformátové fotografie ve vysokém rozlišení. Jeho specialitou je ale zejména technika, kdy výsledný snímek – třeba pohled na rozetu v katedrále nebo pohled na chrám zvenku – je složen klidně z desítek samostatných fotografií. 

Výsledek? Toto vrstvení – laicky řečeno – přináší do fotografie hloubku, prostorovost a detaily, které by jinak mohly zůstat skryty. „Třeba tohle,“ říká fotograf s prstem na jedné z prvních fotografií v knize, „je zvětšený detail kamene na oltáři v Kapli svatého Václava,“ dodává k detailnímu vyobrazení, které by se dalo snadno zaměnit za grafický prvek. 

Kniha odhaluje běžným smrtelníkům hned několik neviditelných detailů. Zblízka jsou tu vyobrazeny jednotlivé oltáře, návštěvníkům těžko dostupné fresky, mozaiky, ale i venkovní mříže, sochy, klepadla nebo barvami zářící vitráže vzniklé podle návrhu malíře Maxe Švabinského či Alfonse Muchy. 

„Vůbec nejoblíbenější fotografie? To bude ta zobrazující portrét sv. Václava,“ říká Jan William Drnek při listování knihou. „Když jsem ji ukazoval Vojtěchu Mátlovi (vedoucí Sekretariátu arcibiskupa a ceremoniář, pozn. red.), nevěděl, kde na katedrále by ji hledal, i když kolem ní chodí každý den,“ dodává k černobílému snímku.

Samostatnou kapitolu představují fotografie korunovačních klenotů trvale uložených v korunní komoře v chrámu svatého Víta. K jejich fotografování se Jan William Drnek – pravděpodobně jako jeden z mála fotografů – dostal ještě před tvorbou jeho nejnovější knihy, a to na popud Pražského hradu. 

„Když potřebujete nafotit šperky, bez problému je vezmete do ateliéru. To přirozeně s korunovačními klenoty dělat nemůžete, během focení s nimi ani nemůžete manipulovat. Proto jsme měli kopie, na kterých jsme si to s týmem zkoušeli,“ říká k nedávné zkušenosti, v rámci níž vytvořil oficiální fotografie nejcennějšího pokladu Česka.

info Foto Jana Drnková
Jan William Drnek při práci. V katedrále sv. Víta strávil se svým několikačlenným týmem desítky hodin.

Vyobrazeny tu jsou i se zajímavými detaily, například safírovým křížkem s rytinou ukřižování na vrcholu koruny, který měl obsahovat trn z Kristovy trnové koruny, nebo s křížem s červenými spinely a modrými safíry na vrcholu korunovačního jablka. „O focení detailů mě Hrad poprosil až zpětně, vracel jsem se kvůli tomu ze Srí Lanky. Jsou nabídky, které se neodmítají,“ říká fotograf.

Zajímavostí je, že Jan William Drnek se k profesi, která ho dnes živí, dostal trochu oklikou. I když celý život fotil, vystudoval kybernetiku. Následně založil firmu zabývající se velkoplošným tiskem a až díky tomu se focení začal věnovat více. „Impulsem asi bylo to, že jsem potřeboval nafotit snímky, na kterých bychom klientům ukazovali, co umíme tisknout,“ říká. 

K samotnému dokumentování uměleckých děl a historických památek se pak dostal i díky Bořkovi Šípkovi, který ho kdysi poprosil o vytvoření několika kopií své kresby, podle níž vznikl jeden z jeho skleněných artefaktů. „Kresbu jsem přefotil, udělal co nejvěrnější reprodukci, a pak ještě jednou s malou úpravou. A tu si Bořek jednoznačně vybral,“ vzpomíná. 

O to překvapivěji může znít informace, že v rámci příprav knihy Katedrála svatého Víta: Kamenná koruna království vyfotil zhruba 33 tisíc fotografií. Jako jeden z prvních měl také možnost zachytit nejnovější přírůstek chrámu: svatovítské varhany, jejichž instalace, včetně skleněných komponent ze sklárny Ajeto, byla dokončena před několika týdny.

Mimochodem – varhany hrají v celém příběhu knihy, o jejíž obsahovou část se postaral historik architektury a specialista na středověkou, renesanční a raně barokní architekturu Petr Uličný, velkou roli. Byly to právě ony, které ponoukly Gabrielu Belopotockou, zakladatelku nakladatelství Ikar a Nobart, k tvorbě obrazové publikace. 

Muž, který vedle Slovanské epopeje Alfonse Muchy v minulosti fotil také barokní oltář Mistra Pavla z Levoče, katedrálu sv. Martina v Bratislavě nebo katedrálu sv. Alžběty v Košicích, připomíná: „symbolicky jde o zatím poslední dílek skládačky“.

The post Autor nejdražší české knihy vydal fotopublikaci o katedrále sv. Víta. Stojí až 17 tisíc appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek