Čtvrtek 12. červnaSvátek má Venku je 21 °C, Jasno

Čínské automobilky jsou na koberečku, tamní vláda chce ukončit cenovou válku

Forbes Před 1 dnem

Čínská vláda varovala domácí výrobce elektromobilů, aby se zdrželi dalšího snižování cen. Zatím jen jemný „kartáč“ přišel po agresivních slevách ze strany značky BYD. Podle odborníků však zásadní konkurenční výhody čínských firem na globálním trhu takové pokárání neoslabí.

Čínské úřady v minulém týdnu svolaly do Pekingu vedení hlavních výrobců elektromobilů včetně firem BYD, Geely a Xiaomi. Tématem jednání byla pokračující cenová válka v sektoru, která podle vlády ohrožuje finanční zdraví celého průmyslu i stabilitu dodavatelského řetězce.

Ministerstvo průmyslu a informačních technologií, regulátor trhu a hlavní ekonomická plánovací agentura vyzvaly automobilky, aby se „samoregulovaly“ a přestaly prodávat auta pod cenou nebo poskytovat nepřiměřené slevy.

Setkání nezvykle organizovaly tři klíčové státní instituce, což podle pozorovatelů odráží rostoucí obavy nejvyššího vedení země. Bezprostřední reakcí trhu byl pokles akcií většiny výrobců zhruba mezi dvěma až třemi procenty.

Podle Petra Knapa z poradenské společnosti Ernst & Young byl rozhodujícím impulzem k zásahu právě poslední krok společnosti BYD, která koncem května snížila ceny některých modelů až o 35 procent. „To přišlo v situaci, kdy cenová válka v Číně probíhá několik let a většina automobilek je ztrátová,“ uvedl Knap.

Oficiálně sice vláda žádné konkrétní nařízení nevydala, ale tlak na firmy je zjevný. Kromě cen varovaly úřady i před takzvanými „zero-mileage“ praktikami, kdy výrobci registrují neprodané vozy jako prodané, čímž zkreslují statistiky prodejů. Tyto nové, ale nepoužité vozy se pak dostávají zpět na sekundární trh a vytvářejí další cenový tlak.

„Současná reakce vlády na eskalující cenovou válku ale neohrozí zásadní cenovou výhodu čínských firem,“ říká Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu. Podle něj mají čínské automobilky dlouhodobou strukturální výhodu vyplývající z dominance v celém hodnotovém řetězci elektromobility. „Čína vybudovala za léta promyšlenou strategii – od těžby surovin přes výrobu baterií až po finální produkty. Tato infrastruktura teď přináší ovoce,“ doplňuje.

Za agresivní cenovou politikou se však skrývají i rostoucí finanční rizika. Média i analytické firmy upozorňují, že některé automobilky využívají zpožděné platby dodavatelům jako skryté financování. Například podle výpočtů GMT Research by skutečný čistý dluh BYD mohl být až 323 miliard jüanů (zhruba 45 miliard dolarů), což je mnohonásobně více než oficiálně uváděných 27,7 miliardy jüanů.

Tlak na dodavatele roste i tím, že automobilky často požadují slevy nebo výrazně opožďují platby. To podle vládních činitelů deformuje celý dodavatelský řetězec a může vést ke ztrátám nebo krachům menších firem.

Podle Knapa vláda začala tlačit v období, kdy roste mezinárodní napětí. „Globální obavy z čínské nadkapacity ve výrobě elektromobilů ovlivňují debaty o clech v EU. Čínské automobilky mají výrazně nižší nákladovou bázi, až o třicet procent nižší než evropští výrobci. I přes dovozní cla tak mohou nabízet konkurenceschopné ceny,“ vysvětluje.

V případě, že automobilky výzvu k samoregulaci vyslyší, by podle Knapa mohlo dojít k dočasnému zpomalení konsolidace trhu. „Některé menší domácí značky tak budou fungovat o něco déle. U velkých firem jako BYD to ale může znamenat, že nebudou moci dále zvyšovat svůj podíl na domácím trhu a zaměří se více na export. A Evropa je jednou z jejich cílových destinací,“ uvedl.

To potvrzuje i nedávné chování čínských výrobců, kteří se stále agresivněji tlačí na evropské trhy. Výzvy k omezení slev v Číně tak podle expertů jejich strategii v exportu výrazně nezmění.

Státní média včetně Xinhua a People’s Daily přitom ve svých komentářích varovala před dalším oslabováním značky „Made in China“. Pokud cenová válka povede k výrobě méně kvalitních, ale levných vozidel, může to poškodit mezinárodní image celého sektoru.

Tlak na automobilky je tedy nejen ekonomický, ale i reputační. Čínská vláda dává najevo, že dumpingové praktiky na domácím trhu už přesáhly únosnou mez.

Podle Petzla jde o přirozený vývoj trhu. „Tamní ekosystém elektromobility dospěl do fáze zralosti. Se stoupající konkurencí logicky přichází tlak na konsolidaci a efektivitu. Vláda teď jen koriguje největší excesy, aby zabránila rozvratu trhu,“ říká.

Vezmou si výše uvedené výrobci aut k srdci? To ukážou až následující měsíce. Otázkou zůstává, jak ochotně a zda vůbec se automobilky dobrovolně vzdají krátkodobé tržní výhody výměnou za dlouhodobou stabilitu. Pokud ne, může vláda přistoupit k tvrdším opatřením.

„Přístup vlády je zatím opatrný. Nejde o příkaz, ale o vztyčený prst. Pokud se situace nezlepší, bude pravděpodobně následovat přísnější regulace,“ uzavírá Knap.

The post Čínské automobilky jsou na koberečku, tamní vláda chce ukončit cenovou válku appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek