Úterý 10. červnaSvátek má Venku je 10 °C, Jasno

Další země, další obor. Proč Direct Pavla Řeháka kupuje rakouskou banku A1?

Forbes Před 5 dny


Miliardová skupina Direct  k pojišťovnictví, prodeji aut a investování přidává další vertikálu a další zemi působení tím, že kupuje rakouskou A1 Bank. Je to historický milník, říká zakladatel a CEO Pavel Řehák, podle nějž Direct letos vzroste v obratu nad 12 miliard korun. Pro Direct je to zároveň první krok k budoucímu vstupu na český bankovní trh.

Dlouhodobě opakuje, že ho baví řešit problémy a napravovat „porouchaná“ byznysová odvětví. Teď se Pavel Řehák se svojí skupinou pouští do další fáze toho, aby naplnil mimořádně ambiciózní plán pojmenovaný Direct 2030.

„Ten počítá s velmi prudkou růstovou fázi, aspirací je roční obrat 40 až 50 miliard korun, předpokládáme tři až čtyři tisíce zaměstnanců. A krokem směřujícím k tomu, abychom se na této křivce výrazně posouvali, je právě akvizice A1 Bank,“ řekl Řehák na středečním setkání s novináři.

Direct se v A1 Bank stává stoprocentním vlastníkem, nicméně transakce stále podléhá schválení rakouským regulátorem. „Očekáváme ho v průběhu dalších měsíců. Tím pádem bychom měli mít otevřené dveře k poskytování našich služeb v Rakousku,“ dodal CEO Directu.

Rakouskou banku se zhruba třiceti zaměstnanci označují za malou on i Jiří Švejcar, který v Directu zodpovídá za sektor finančních služeb – právě muž s dlouholetými zkušenostmi z Boston Consulting Group dostane novou banku na starosti, ve skupině již ostatně vede platformu pro správu firemních financí Fidoo.

Výše akvizice zůstává neveřejná. „Transakce jako taková je v celém projektu v podstatě zanedbatelná, byť cena samozřejmě pro nás zanedbatelná není,“ uvedl Řehák. „Pro nejbližší tři roky to bude pravděpodobně to největší, co jsme kdy udělali, násobně větší než kdysi Direct pojišťovna. S naší obrovskou podporou a tím pádem i finančním backingem.“

Direct se totiž z ryze pojišťovací firmy rozrostl a přidal další tři pilíře: automotive (Direct Auto), investice (loňskou akvizicí Fondee) a právě finanční služby (Fidoo a nyní A1 Bank).

„V prvních deseti letech od založení rostl Direct průměrně o 32 procent ročně. Pro dalších pět let je plán růst o 41 procent ročně a vypadá to, že pokud dotáhneme rok 2025 tak, jak máme našlápnuto, jsme mírně nad křivkou. Směřujeme k obratu ve výši 12,5 miliardy korun,“ vypočítává Řehák.

Nákup rakouské banky označuje za historický milník. I geograficky.

„Dáváme nohu do dveří v Rakousku a jako skupina přemýšlíme nejen o tom, jak poskytovat všechny naše čtyři pilíře v Česku, Polsku a Rakousku. Nezastavujeme se,“ říká Řehák ohledně budoucí expanze.

Proč právě banku?

V čem tedy je podle něj bankovnictví oborem, který potřebuje opravit, doladit? Vychází to z plánu, jak někdejší A1 Banku – nový název ještě není jistý – chce Direct Group směřovat. A to směrem k malým a středním firmám, definovaným přibližně rozpětím obratu od desítek milionů po půl miliardy korun.

„Zatímco banky pro retail se výrazně posunuly, od majitelů a finančních ředitelů firem slyšíme, že je těžké najít pružného, rychlého a kreativního partnera, abyste se nemuseli zabývat těžkopádností projektů,“ vysvětluje Řehák. A přidává konkrétní vizi: „Schválení financování normálně trvá řádově dny až nízké týdny, nerozumím tomu, proč by se nemělo počítat v hodinách. To je standard, který chceme přinést.“

Podle Švejcara potenciál takové skupiny naznačuje statistika o tom, že malé a střední firmy generují až polovinu evropského HDP. „Sám vím, že velké banky mívají v boardech lidi pro retail a pro korporát, začínají z jednoho a z druhého konce a to uprostřed je nějak navíc,“ říká.

On i Řehák pak pro novou větev Directu používají dobový pojem neobanka.

„Ty ale většinou míří na retail a na mikro, my jdeme výš,“ srovnává Švejcar plán Directu s hráči typu Revolutu. „S tímto segmentem máme zkušenosti z Fidoo, rozumíme jejich problémům. Typické neobanky začínají retailovým myšlením, ale od určité velikosti už u firmy její interní komplexita přebíjí jednoduchost nabídky.“

Vstup Directu do bankovnictví přímo souvisí se zmíněným plánem vyrůst až k 50 miliardám ročně. „A1 Banka vyžaduje investici jak kapacitní, tak znalostní i kapitálovou, aby mohla vyrůst do středovropského hráče,“ říká Řehák s tím, že půjde také o infrastrukturální banku pro celou skupinu, s čímž souvisí to, že do banky nabírají stovku lidí: „Direct by pak měl zase letět o něco lehčeji.“

Řehák po angažmá v McKinsey dotáhl pro Petra Kellnera v PPF jako šéf České pojišťovny prodej do rukou Generali, poté ale začal s vlastním podnikáním.

„Nikdy nechceme hrát třetí či čtvrté housle, chceme hrát prim a určovat klíčové směry odvětví,“ tvrdí teď o bance zakládající si na podpoře menších a středních firem: „Mají obrovský potenciál, strategicky to vidíme jako odvětví, které je nedostatečně obsluhované nejen u nás, ale v celé Evropě.“

S čímž se pojí také synergie s Fidoo a s investičním větví Directu. Plus plánovaná expanze nejen v bankovnictví.

„Pro pojišťovnu je dnes tématem akcelerace Polska, ale akvizice A1 zrychlila přemýšlení, jak jít i do Rakouska. U aut plánujeme za příštích osmnáct měsíců plně pokrýt Česko až dvaceti velkými centry. A Polsko a Rakousko je tady otázkou příštích dvou let,“ uzavírá Řehák.

The post Další země, další obor. Proč Direct Pavla Řeháka kupuje rakouskou banku A1? appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek