Miliardová skupina Direct k pojišťovnictví, prodeji aut a investování přidává další vertikálu a další zemi působení tím, že kupuje rakouskou A1 Bank. Je to historický milník, říká zakladatel a CEO Pavel Řehák, podle nějž Direct letos vzroste v obratu nad 12 miliard korun. Pro Direct je to zároveň první krok k budoucímu vstupu na český bankovní trh.
Dlouhodobě opakuje, že ho baví řešit problémy a napravovat „porouchaná“ byznysová odvětví. Teď se Pavel Řehák se svojí skupinou pouští do další fáze toho, aby naplnil mimořádně ambiciózní plán pojmenovaný Direct 2030.
„Ten počítá s velmi prudkou růstovou fázi, aspirací je roční obrat 40 až 50 miliard korun, předpokládáme tři až čtyři tisíce zaměstnanců. A krokem směřujícím k tomu, abychom se na této křivce výrazně posouvali, je právě akvizice A1 Bank,“ řekl Řehák na středečním setkání s novináři.
Direct se v A1 Bank stává stoprocentním vlastníkem, nicméně transakce stále podléhá schválení rakouským regulátorem. „Očekáváme ho v průběhu dalších měsíců. Tím pádem bychom měli mít otevřené dveře k poskytování našich služeb v Rakousku,“ dodal CEO Directu.
Rakouskou banku se zhruba třiceti zaměstnanci označují za malou on i Jiří Švejcar, který v Directu zodpovídá za sektor finančních služeb – právě muž s dlouholetými zkušenostmi z Boston Consulting Group dostane novou banku na starosti, ve skupině již ostatně vede platformu pro správu firemních financí Fidoo.
Výše akvizice zůstává neveřejná. „Transakce jako taková je v celém projektu v podstatě zanedbatelná, byť cena samozřejmě pro nás zanedbatelná není,“ uvedl Řehák. „Pro nejbližší tři roky to bude pravděpodobně to největší, co jsme kdy udělali, násobně větší než kdysi Direct pojišťovna. S naší obrovskou podporou a tím pádem i finančním backingem.“
Direct se totiž z ryze pojišťovací firmy rozrostl a přidal další tři pilíře: automotive (Direct Auto), investice (loňskou akvizicí Fondee) a právě finanční služby (Fidoo a nyní A1 Bank).
„V prvních deseti letech od založení rostl Direct průměrně o 32 procent ročně. Pro dalších pět let je plán růst o 41 procent ročně a vypadá to, že pokud dotáhneme rok 2025 tak, jak máme našlápnuto, jsme mírně nad křivkou. Směřujeme k obratu ve výši 12,5 miliardy korun,“ vypočítává Řehák.
Nákup rakouské banky označuje za historický milník. I geograficky.
„Dáváme nohu do dveří v Rakousku a jako skupina přemýšlíme nejen o tom, jak poskytovat všechny naše čtyři pilíře v Česku, Polsku a Rakousku. Nezastavujeme se,“ říká Řehák ohledně budoucí expanze.
Proč právě banku?
V čem tedy je podle něj bankovnictví oborem, který potřebuje opravit, doladit? Vychází to z plánu, jak někdejší A1 Banku – nový název ještě není jistý – chce Direct Group směřovat. A to směrem k malým a středním firmám, definovaným přibližně rozpětím obratu od desítek milionů po půl miliardy korun.
„Zatímco banky pro retail se výrazně posunuly, od majitelů a finančních ředitelů firem slyšíme, že je těžké najít pružného, rychlého a kreativního partnera, abyste se nemuseli zabývat těžkopádností projektů,“ vysvětluje Řehák. A přidává konkrétní vizi: „Schválení financování normálně trvá řádově dny až nízké týdny, nerozumím tomu, proč by se nemělo počítat v hodinách. To je standard, který chceme přinést.“
Podle Švejcara potenciál takové skupiny naznačuje statistika o tom, že malé a střední firmy generují až polovinu evropského HDP. „Sám vím, že velké banky mívají v boardech lidi pro retail a pro korporát, začínají z jednoho a z druhého konce a to uprostřed je nějak navíc,“ říká.
On i Řehák pak pro novou větev Directu používají dobový pojem neobanka.
„Ty ale většinou míří na retail a na mikro, my jdeme výš,“ srovnává Švejcar plán Directu s hráči typu Revolutu. „S tímto segmentem máme zkušenosti z Fidoo, rozumíme jejich problémům. Typické neobanky začínají retailovým myšlením, ale od určité velikosti už u firmy její interní komplexita přebíjí jednoduchost nabídky.“
Vstup Directu do bankovnictví přímo souvisí se zmíněným plánem vyrůst až k 50 miliardám ročně. „A1 Banka vyžaduje investici jak kapacitní, tak znalostní i kapitálovou, aby mohla vyrůst do středovropského hráče,“ říká Řehák s tím, že půjde také o infrastrukturální banku pro celou skupinu, s čímž souvisí to, že do banky nabírají stovku lidí: „Direct by pak měl zase letět o něco lehčeji.“
Řehák po angažmá v McKinsey dotáhl pro Petra Kellnera v PPF jako šéf České pojišťovny prodej do rukou Generali, poté ale začal s vlastním podnikáním.
„Nikdy nechceme hrát třetí či čtvrté housle, chceme hrát prim a určovat klíčové směry odvětví,“ tvrdí teď o bance zakládající si na podpoře menších a středních firem: „Mají obrovský potenciál, strategicky to vidíme jako odvětví, které je nedostatečně obsluhované nejen u nás, ale v celé Evropě.“
S čímž se pojí také synergie s Fidoo a s investičním větví Directu. Plus plánovaná expanze nejen v bankovnictví.
„Pro pojišťovnu je dnes tématem akcelerace Polska, ale akvizice A1 zrychlila přemýšlení, jak jít i do Rakouska. U aut plánujeme za příštích osmnáct měsíců plně pokrýt Česko až dvaceti velkými centry. A Polsko a Rakousko je tady otázkou příštích dvou let,“ uzavírá Řehák.
The post Další země, další obor. Proč Direct Pavla Řeháka kupuje rakouskou banku A1? appeared first on Forbes.