22. červnaSvátek má Venku je 16 °C, Jasno

Dekáda Scholastiky. Nové obory webového designu i sídlo na Šumavě

Forbes Před 5 hodinami

Původně chtěli oba učit na své alma mater pražské Akademii výtvarných umění, ve výběrovém řízení však neuspěli a jen o pár let později už založili vlastní školu. Počáteční kurzy pro veřejnost přerostly ve vznik Vyšší odborné školy vizuální komunikace. Scholastiku, jež v Česku ztělesňuje vzdělání v oblasti designu, před deseti lety založili výkonní umělci malíř Evžen Šimera a Ondřej Brody věnující se především video artu a sociálně aktivizačnímu umění .

Scholastika dnes sídlí v několika patrech novorenesančního, žlutě omítnutého činžovního domu naproti budově Českého rozhlasu. V půli června je ve škole znát nervozita spojená s nadcházející výstavou závěrečných prací.

Ve velké třídě jsou na zemi, stolech i stojanech rozprostřené klauzurní práce nejrůznějšího druhu – od jednoduchých oděvů s drobnými barevnými nápisy po interaktivní knihu pro děti o životě a zvyklostech ledních medvědů. 

Pokud jste někdy navštívili klauzurní výstavy na AVU či UMPRUM, atmosféra na Scholastice vás asi nepřekvapí – snad jen skromnou velikostí vnitřních prostor, jež se na rozdíl od zmíněných škol těší neobvyklému pořádku.

„Na to, co studující vytvoří na škole, mají navzdory tuzemské praxi autorské právo,“ popisuje Šimera odlišný přístup k autorským pracem svých studentů a studentek se slovy, že je rád, když studující škole díla zapůjčí na výstavu. A právě taková praxe  je dost pravděpodobně jedním z důvodů, proč je na chodbách i v učebnách školy oproti jiným uměleckým školám v Česku tak uklizeno.

Ředitel školy mě vede do čerstvě zrekonstruovaných, dosud nezkolaudovaných učeben, z nichž ještě nestihl vyvanout pach nového nátěru a všemožných lepidel.

Když mi tuzemský malíř – jehož dílo, volně inspirované Jacksonem Pollockem, je mimo jiné součástí Národní galerie, Galerie Hlavního města Prahy i Moravské galerie – vypráví o svých studentech a studentkách, je z něj cítit láska k oboru, pedagogice i k místu, které se mu společně s Ondřejem Brodym a zástupcem Adamem Zaňkou podařilo na Praze 2 vybudovat.

Do budovy se škola přestěhovala z někdejšího sídla v pražských Holešovicích ve funkcionalistické budově bývalých Elektrických podniků, známých též jako palác Orco. Z Šimery čiší životní elán, do něhož přece jen tu a tam prosákne i únava spojená patrně s vyhlídkou konce školního roku. 

Evžen Šimera
info Foto Matěj Hošek

Často se nadšeně zvedá od dlouhého bílého stolu s barevnými detaily, u kterého spolu sedíme. Tu aby mi ukázal nově opravenou prostornou terasu, tu dosud nevybalené židličky od dánského lídra užitého designu – firmy Hay. 

„Jsme tu od toho, abychom studující kultivovali, tak ať si alespoň sednou na hezkou židli,“ směje se ředitel školy, který však vzápětí dodává, že jeho cílem není vytvářet na škole elitní prostředí. „V Kodani mají takové židle všude. Zrezlé a obyčejné, ale hezké,“ ilustruje svůj přístup se slovy, že jeho životní filozofie by šla shrnout větou, že by raději žil jako chudý Dán než bohatý Čech.

Široká nabídka a kvalitní vyučující

„Chceš se stát designérem? Vyber si z několika studijních oborů,“ láká škola na svých stránkách. V současnosti Scholastika nabízí jak kurzy pro širokou veřejnost, s nimiž Brody se Šimerou v roce 2012 začínali, tak vzdělání na Vyšší odborné škole vizuální komunikace. 

Výběr je pestrý – kurzisté mohou volit od grafického či interiérového designu přes šperk, textilní tvorbu až po workshop ilustrace a komiksu. A to pod vedením tuzemských umělců a umělkyň, například módního návrháře Pavla Brejchy či šperkařky Magdaleny Šťastníkové. V současnosti učí na veřejných kurzech asi dvacítka umělců a na VOŠ dalších čtyřicet lidí. 

Velkým výběrem pedagogů se Scholastika snaží mimo jiné vyvarovat v Česku běžnému mistrovskému způsobu vedení ateliéru, kdy jsou studující odkázáni na styl práce i výuky jednoho pedagoga.

Scholastika
info Foto Matěj Hošek

Uchazeči VOŠ si v současnosti mohou vybrat ze tří oborů: grafického, game či motion designu, přičemž až do letošního roku byl v nabídce i produktový design. „Rozhodli jsme se obor zavřít. Chystáme novou specializaci – pracovně jí říkáme digitální design,“ popisuje Šimera záměr inovovat nabídku studijních programů. 

Důvodů k obměně vypočítává hned několik. Webová tvorba se podle něj v posledních letech dramaticky vyvíjí a přibývají softwary, jež celý proces výrazně zjednodušují, ale jen málokdo s nimi umí opravdu pracovat. 

„Už to není ani tak o kódování jako o designu. Web dnes – včetně e-shopů a nejrůznějších měřitelných pluginů – vyrobíte za pár set tisíc, ne milionů,“ upřesňuje zakladatel Scholastiky. Právě schopnost osvojit si nové nástroje, s jejichž pomocí lze ušetřit nemalé množství peněz i času, totiž podle něj představuje onu kýženou přidanou hodnotu umělce na trhu kreativního byznysu. 

Celé vzdělání v oboru produktového designu je podle ředitele achillovou patou českých uměleckých škol. „Když vyjedete do zemí, kde je produktový design na vrcholu – tam, kde vyrábějí krásné a funkční židle i kávovary – nikdo tam po studujících nechce, aby na škole prezentovali hotové výrobky, cenné jsou především dobré nápady, které už tamní společnost plná inženýrů a investorů dokáže převést do reality,“ líčí Šimera.

Scholastika
info Foto Petr Polák

„Už mě zkrátka nebaví vytvářet diplomové práce s cenovkou, aby je česká společnost uznala jako plnohodnotné,“ konstatuje s ojedinělou upřímností. Dalším z důvodů, proč se obor rozhodl zrušit, je i udržitelnost. „Kolik skleniček ještě opravdu potřebujeme?“ ptá se Šimera řečnicky. 

Ivy League a Game Design

Evžen Šimera ve svém vyprávění často utíká do všemožných koutů západní Evropy od Kodaně přes Berlín až po Holandsko – do míst, jež proslula kvalitním designem i uměleckým vzděláním.

Není proto překvapivé, že Scholastika v mnoha ohledech školy západního střihu následuje: je soukromá, a i když školné činí pouhých devětačtyřicet tisíc korun za rok (pro srovnání: v soukromých pražských školkách zaplatí rodiče okolo dvaceti tisíc za měsíc) a je možné jej uhradit v několika platbách, stále jde na tuzemské scéně spíše o neobvyklý model uměleckého vzdělávání.

A to se projevuje i v navazujících studiích absolventů a absolventek Scholastiky, kteří nezřídka pokračují právě na prestižní zahraniční školy: například renomovanou uměleckou akademii Gerrit Rietveld Academie v Amsterodamu či dokonce na americkou Ivy League univerzitu Yale ve státě Connecticut. 

Ze současné plejády oborů pak Šimera vyzdvihuje především studijní plán, který se jim podařilo sestavit pro obor herního designu. Ten dnes na Scholastice vede publicista a herní vývojář Ondřej Trhoň s Pavlem Dobrovským, zakladatelem projektu Retro Nation CZ, sdružujícím fanoušky devadesátkových počítačových her. 

Scholastika
info Foto Matěj Hošek

„Game design mi osobně není vůbec blízký, ale vidím v oboru obrovský potenciál a vím, že se nám tu podařilo vytvořit něco mimořádného,“ usmívá se ředitel školy a připouští, že v některých věcech začíná narážet na limity vlastního stárnutí.

„Letos mi bylo pětačtyřicet a nechci ve škole přesluhovat, působit trapně. Dal jsem si limit deset let. V pětapadesáti už se chci věnovat rodině a vlastní tvorbě, na kterou teď nemám tolik času,“ směje se umělec ve chvíli, kdy do místnosti vchází grafický designér Adam Zaňka, někdejší absolvent Scholastiky a současný zástupce ředitele školy. 

„Cítím potřebu přibrat do vedení školy někoho mladšího, kdo má nadšení a chuť dál budovat to, co jsme tu s Ondřejem Brodym započali,“ zamýšlí se Šimera. 

Než ale Evžen Šimera školu opustí, má s ní ještě spoustu plánů. V covidu Scholastika zakoupila budovu v Hartmanicích na Šumavě, již nyní rekonstruuje. Šimera chce z objektu udělat detašované pracoviště. 

Scholastika
info Foto Matěj Hošek

„Je to ideální koncept pro dokončení projektů v závěru semestru,“ popisuje nápad malíř. „Rekonstrukci zatím financujeme z vlastních prostředků. To je náročné a zdlouhavé,“ vysvětluje s tím, že věří, že se jim na revitalizaci podaří získat i veřejné peníze. 

Kvůli vícenákladům spojeným s rekonstrukcí pražské i šumavské budovy skončil letos rozpočet školy čtyři sta tisíc v minusu. Ředitel k tomu s úsměvem dodává, že vzhledem k tomu, že se roční budget Scholastiky pohybuje okolo šestnácti až sedmnácti milionů, dopadlo to vlastně docela dobře.

Evženovi Šimerovi jako by nic nemohlo sebrat optimismus a odhodlání pokračovat v rozvoji školy, která i po deseti letech od svého vzniku zůstává věrná svému cíli – poskytovat kvalitní a inovativní designové vzdělání.

The post Dekáda Scholastiky. Nové obory webového designu i sídlo na Šumavě appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek