Pátek 03. říjnaSvátek má Venku je 12 °C, Oblačno

Zelený brutalismus. Jak hotel Fairmont Golden Prague spojuje design s udržitelností

Forbes Před 4 hodinami

Pražský hotel Fairmont tvoří bránu do nejluxusnější lokality Starého Města. Po pět let trvající rekonstrukci za deset miliard korun brutalistní stavba bývalého Intercontinentalu opět svítí. A svítí zeleněji, než je pro Pařížskou třídu a její okolí obvyklé. Fairmont Golden Prague se totiž profiluje nejen jako výkladní skříň specifického architektonického stylu, ale i jako umělecká galerie. A také jako manifest udržitelného provozu.

„Pro nás byla největší motivací konverze místa, ne jenom stavby samotné,“ říká hlavní architekt celého projektu Marek Tichý z TaK Architects. „Je totiž obklopena neuvěřitelně velkým pozemkem. Naše zadání znělo: nerekonstruujte pouze hotel, ale vymyslete celou novou vizi pro tuto část města.“

S takovým zadáním přišli investoři Pavel Baudiš, Eduard KučeraOldřich Šlemr, kteří nákladnou rekonstrukci financovali. „Areál koupili, aby odstranili jizvu, kterou normalizace zasadila do městského organismu,“ vysvětluje architekt Tichý.

„A tak jsme o tomto místě začali přemýšlet úplně jinak. Bylo jasné, že jej otevřeme zpátky lidem, nejen ubytovaným hostům. Že jej znovu propojíme s městem. Že hotel bude fungovat jako udržitelná stavba, která tu zůstane pro další generace, aniž by působila jako zátěž.“  

Úpravy ještě čeká blízké Náměstí Miloše Formana. Koncem letošního roku hotel také otevře 23 z nových rezidencí pro dlouhodobější pobyty. V každodenním provozu se rezidence připojí k zelenému fungování hotelové části mimo jiné důsledným tříděním odpadu. 

„Řetězec Fairmont si zakládá na skrytém luxusu, který není prvoplánový, na nadčasové kvalitě, na hodnotách, spojených s udržitelným přístupem k provozu a celkově k životu,“ doplňuje Lenka Vitovská, ředitelka marketingu hotelu Fairmont Golden Prague s tím, že nadnárodní řetězec si pro rozšíření své sítě vybral Prahu jako vůbec první město ve střední Evropě. A udržitelnost v tom hrála podstatnou roli.

Udržitelnost z podzemí až ke střeše

„Udržitelnost nemá být manifestem, který vás oslňuje, ale zcela samozřejmou součástí provozu,“ dodává k filozofii ekologických staveb Marek Tichý. „Pro hosta je klíčový zážitek z hotelu, jeho design, architektura, vnitřní kultura. My se snažíme, aby prvky, o nichž říkáme, že jsou znaky moderní udržitelnosti, byly nedílnou součástí našich staveb.“

Zázemí pražského Fairmontu doplňuje zahrada, venkovní i vnitřní bazén, které jsou – stejně jako spa – dostupné veřejnosti. Odpolední kávu si můžete vychutnat v restauraci s výhledem na díla hvězd tuzemské umělecké scény. A pak se projít kolem nové galerie až k řece.

Klasickou kotelnu v hotelu nenajdete. Teplem ho zásobuje třicet geotermálních vrtů vedoucích do hloubky 120 až 150 metrů. Díky tomu Fairmont pracuje i se sofistikovaným systémem chlazení, kterému napomáhají zelené střechy změkčující tvrdost brutalistního stylu. 

Důležitým zdrojem závlahy je tzv. šedá voda. V areálu je aktuálně celkem šest retenčně-akumulačních nádrží, rovnoměrně rozmístěných, které tuto šedou, neboli dešťovou vodu sbírají.

„Vyhledávají nás hosté, kteří jsou uvědomělí a informovaní, sledují trendy. Často to jsou mladí hosté, kteří za luxusem hledají hodnotu a zajímá je vše od technologií až po gastronomický provoz. Zajímá je, z čeho vyrábíme, odkud pochází suroviny, zda využíváme plasty a zda splňujeme zero waste management,“ vypočítává Lenka Vitovská vše, čím se chce Fairmont odlišit. 

Plasty, potraviny, uhlíková kalkulačka 

V čtyřiadvacetihodinovém provozu jde o mnoho drobných kroků, které ale v součtu výrazně mění pravidla hry. Fairmont zásadně nepoužívá jednorázové plasty, v kuchyních vaří tak, aby se pokrmy i potraviny hned spotřebovaly a nemusely se v plastech dál uchovávat. 

Gastronomická filozofie se dá převést do jednoduché rovnice: Lokálnost plus sezónnost rovná se udržitelnost. „Používáme maso z českých chovů od RedMeat, uzeniny od firmy Hrobské uzeniny, sýry objednávame na farmě Heřmanice, pečivo v pražské Artic Bakery,“ vyjmenovává Lenka Vitovská. „Stejně tak vejce u nás najdete výhradně z volného chovu a od lokálních farmářů.“ Součástí servisu je i med  od včel, které tu chovají přímo na střeše.

Čím je cesta potraviny kratší, tím menší je uhlíková stopa. O cestě všech produktů a původu potravin má přesný přehled hotelová kalkulačka uhlíkové stopy – digitální platforma, v níž se sbíhají data o každodenní spotřebě. Med tu díky nejkratší cestě k hostům jasně vede.

Stovky šálků denně

Snaha o maximální snížení uhlíkové stopy vedla i ke spolupráci s globálním gigantem Nespresso. Jeho dlouhodobá strategie udržitelnosti tu do konceptu ideálně zapadá.

„Kapsle znovu sbíráme a odevzdáváme zpátky Nespressu, které na to má svůj propracovaný recyklační proces, což vidíme jako naprosto smysluplné řešení,“ popisuje Lenka Vitovská. 

Jak velký vliv to může mít? Restaurace Fairmont Golden Prague pracující mimo jiné s řešením Nespresso Proffesional denně připraví okolo tří stovek káv různých druhů. V pokojích slouží dalších 297 kávovarů Nespresso s kávovým servisem.

Jejich střídmý design funguje v symbióze s uměleckými díly v interiéru, ale hotel na ně vsadil nejen kvůli designu, stabilní prémiové kvalitě a unikátnímu výběru z různých druhů kávy.

Nespresso se snaží dát hliníku a použité kávové sedlině v kapslích nový život: víc než 80 procent materiálu použitého na kapsle Original a Vertuo tvoří recyklovaný hliník, kávovary jsou navrženy pro vysokou efektivitu s minimální spotřebou energie i s ohledem na opravitelnost a 91 procent kávy pochází z certifikovaného programu zacíleného na zajištění a podporu udržitelné produkce.

A hliník vychází až překvapivě dobře i z poslední švýcarské studie LCA, která propracovanou metodou měří environmentální dopady různých produktů nebo služeb. Studie porovnávala také zátěž plynoucí ze čtyř rozdílných kávových systémů –  pákového kávovaru, dripperů pro přípravu filtrované kávy, alternativních coffee balls s kompostovatelným obalem a aluminiových kapslí.

Jako nejnáročnější vyšel automatický pákový kávovar s mlýnkem, a to o celých 24 procent. Zejména kvůli množství spotřebované kávy, vody i vynaložené elektrické energie. S ostatními systémy pak má systém Nespressa srovnatelnou stopu.

Kola pro hosty jako ukázka recyklace

I na světle modrých městských bicyklech zaparkovaných před hotelem Nespresso ukazuje, co umí, když zazní slovo recyklace. Nejen díky originálním držáku na kávu nebo zářivému zvonku, který tvarem kopíruje známý tvar kávové kapsle. Kola totiž vznikají ve spolupráci se švédskou společností Vélosophy: jejich rám je z 95 procent vyrobený z reckyklovaného hliníku, pětina z toho pochází z kávových kapslí.

Ve Fairmontu mají kola zatím čtyři a hosté je využívají k projížďkám podél řeky nebo při objevování památek Prahy. Na dvě hodiny denně mají službu zdarma. „Jde o typický příklad toho, jak se použitý matriál proměňuje v něco krásného a funkčního a jde přesně o typ inovace, který chceme podporovat. Jsme hrdí, že můžeme spolupracovat se značkami, které směřují svou cestu k lepší budoucnosti,“ uzavírá za Fairmont Golden Prague Lenka Vitovská.

The post Zelený brutalismus. Jak hotel Fairmont Golden Prague spojuje design s udržitelností appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek