Andrea Hájková a Hana Neubertová už osm let učí české nosy pochopit krásu niche parfémů. Rostoucí úspěch zpečetily čtvrtým, tentokrát monobrandovým butikem zaměřeným výhradně na francouzskou značku Nicolaï Parfumeur – Créateur. Slavnostního otevření a uvedení novinky se zúčastnila její zakladatelka Patricia de Nicolaï se synem Axelem.
Praha se tak spolu s Paříží a Londýnem zařadila na seznam metropolí, kde lze tyto vůně či doplňkovou kosmetiku otestovat na vlastní kůži.

Fungují jako dokonale sehraný tandem a životním výzvám jdou naproti s přímočarou lehkostí. Spolumajitelky Myskina ze svého podnikání dokázaly vykřesat pojem, který čím dál více přitahuje pozornost. Začínaly ve dvou v Široké ulici, nyní mají tým o sedmnácti lidech a obrat v desítkách milionů. Jen o pár metrů vedle teď otevřely svůj nejnovější butik.
„Jsme první obchod značky Nicolaï, který si neotevřeli sami majitelé, ale někdo jiný. Tahle značka byla s námi od začátku, i mezi zákazníky je velmi oblíbená a rozhodně si zaslouží svůj prostor, proto jsme vůbec neváhali. Od začátku nápadu jsme s nimi komunikovali a byli zasvěceni do návrhů i průběhu. Chtěli jsme zachovat estetiku značky, ale jinak jsme měli v realizaci svobodu,“ zmiňuje Hájková.
Vizuální styl malého obchodu si vzal na starost Atelier Monday, jemuž se podařilo na 25 metrech čtverečních vytvořit prostor s duší klasické francouzské elegance.
Místu, jemuž vévodí světle krémové odstíny doplněné o tmavé prvky, ovšem nechybí ani útulnost. Na pár policích najdete téměř kompletní nabídku brandu, včetně podzimní novinky Crème Ébène. Rafinovaná kompozice na začátku jemně obejme rozverným kořením, pačuli, datlemi a vanilkou, později se vůně otevře ve velmi seriózní esenci zemitosti dřeva či papyrusu.
„Specialitou, kterou si mohou klienti dopřát pouze v tomto našem novém butiku, je možnost sestavit si vlastní parfémový set tří patnáctimililitrových vůní,“ vysvětluje Neubertová.
Za samotnou značkou, fungující od roku 1989, stojí Patricia de Nicolaï, pravnučka Pierra-Françoise Pascala Guerlaina, zakladatele parfémového domu Guerlain. Je to první žena, která byla u zrodu a zpopularizování segmentu niche parfémů.

Osobně miluje cedrové vůně, pačuli, esenciální olej z pomerančového květu nebo růže. Z počátečního snu postavila prosperující byznys, za což v roce 2008 obdržela Řád čestné legie za mimořádný společenský přínos Francii. Letos dokonce získala nejvyšší parfemářské vyznamenání – Cenu za přínos profesi.
„Považuji nás za tradiční francouzskou parfumerii, i když ten termín možná nezní dostatečně moderně. Jsme na trhu už 36 let, což je u niche značek výjimečné. I proto se snažíme ctít dědictví, které máme, nejen v rodině, ale i to, které vytvořily slavné francouzské značky po druhé světové válce,“ říká Patricia de Nicolaï.
Svoji autentickou tvář i unikátnost firma zachovává také díky tomu, že je stoprocentně rodinná, bez zásahů investorů zvenčí. Díky čemuž má plnou kontrolu nad vlastním know-how.
Všechny parfémy a další produkty, od sprejových deodorantů, mýdel, krémů až po difuzéry, jsou pod taktovkou excelentního čichu madam Patricie vyráběny in house. K ruce (a nosu) má ještě dva juniorské parfuméry a jednu asistentku. Dalších patnáct lidí řeší administrativu a marketing.
Jsou tak jedna z mála parfémových značek, která zvládla integrovat celý proces: od tvorby přes výrobu až po distribuci. V Paříži mají sedm butiků, dva v Londýně a teď i jeden v Praze. Distribuují do 175 zemí a více než 250 retailových míst. Za rok zvládnou vydat dva parfémy, dvě bytové vůně a limitované edice. Jejich roční obrat dosahuje kolem dvaceti milionů eur (tedy přibližně půl miliardy korun) se stabilním růstem.
Tajemství úspěchu? Jednoznačně autenticita, dokonale zvládnuté řemeslo a mimořádná kvalita.
„Nakoupíme prvotřídní suroviny, mícháme je s vysoce kvalitními syntetickými látkami a vyrábíme si vše sami, v laboratoři. Včetně svíček, které jsou ručně dělané v naší vlastní továrně. To nám umožňuje mít širokou paletu produktů a vytvářet také limitované edice, tak jak chceme, protože jsme velmi flexibilní,“ uvedla Patricia de Nicolaï.
Pro představu. Než se parfém, který tato značka komponuje a vyrábí klidně i více než rok, dostane do úhledné krabičky a je zralý k vypuštění mezi zákazníky, tři měsíce se ještě testuje jeho stabilita při 45 stupních.
Na procesu se podílí celý tým. Každé dva týdny pak všichni zkouší, jestli se parfém nezměnil, či dokonce nezhoršil. Podle zakladatelky má být dokonalý parfém atraktivní už v prvních vteřinách, musí si zachovat svou intenzitu, a i po dni zanechávat na oblečení jemnou stopu, ke které se lidé s potěšením vracejí. Jeho tvorba je dlouhým, avšak nesmírně důležitým procesem.

Značka má vybudované pevné základy, povětšinou proto neprovádí ani žádné větší marketingové průzkumy, také trendy se řídí pouze velmi sporadicky. Zásadní pro ně je, aby parfémy byly převážně unisex. Přesto se mohou pochlubit velmi pestrým repertoárem, zahrnujícím těžší i něžné, svěží i čistě květinové parfémy, ale také lehké vonné vody typu eau fraîche.
K nejoblíbenějším vůním podle všeho patří Patchouli Intense (zejména v Itálii), gurmánské Pavlova a Macaron Bourbon či ikonická toaletní voda Fig-Tea.
„Viděli jsme přijít a odejít spoustu značek. Byli jsme tu před mnohými a budeme tady i dlouho poté. Nechceme měnit způsob práce – chceme na trhu zůstat dlouhodobě. Zachovat poctivost, emoce, které jsou součástí naší značky,“ shodují se Patricia a Axel de Nicolaï.
A úplným závěrem oznamují, že na začátek příštího roku plánují vydat novinku. Prozatím prozrazují pouze tolik: Bude krásně intenzivní, chic a hlavní note patří… fíku.
The post Vůně úspěchu. Myskino má další butik, věnovaný je prestižní značce appeared first on Forbes.