15. červnaSvátek má Venku je 28 °C, Skoro Jasno

Deset let od vzniku třetího Zaklínače. Povědomí zvedl i stejnojmenný seriál na Netflixu

Forbes Před 2 týdny

Jedna z celosvětově nejprodávanějších počítačových her Zaklínač 3: Divoký hon měla za deset let existence vliv i na českou fanouškovskou základnu a videoherní evoluci. Na platformě Steam získala přes tři čtvrtě milionu recenzí, z nichž bylo 96 procent pozitivních. Kromě toho je v Česku také stále velký zájem o nákup knih polského spisovatele Andrzeje Sapkowského, kterými je hra inspirovaná. Hru Zaklínač 3 vydalo polské studio CD Project Red 19. května 2015. V češtině začaly příběhy o zaklínači Geraltovi vycházet poprvé v roce 1993.

„Herní série Zaklínač byla populární v Česku už od prvního dílu, který ještě neměl takový globální zásah. A to hlavně z důvodů známosti značky Zaklínač v našem regionu a kulturní blízkosti.

Knižní série Zaklínače sice byla populární v okruhu fanoušků fantasy po celém světě, ale před úspěchem her se rozhodně nejednalo o takový světový fenomén, jakým se značka stala po úspěchu druhého a hlavně třetího dílu hry,“ řekl předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák.

Podle Elišky Čeřovské, mluvčí internetového obchodu Alza, je i třetí Zaklínač stále populární hrou, které se každoročně prodají tisíce kusů. K rostoucímu zájmu přispěl i stejnojmenný seriál na platformě Netflix.

„Zaklínač 3 je v Česku legendou a samozřejmě i proto u nás patří mezi nejprodávanější tituly. Prodalo se napříč platformami a roky okolo sedmi tisíc kusů. Teď už je tempo prodejů velmi pomalé. Před deseti lety na půlnočním prodeji v Praze a Brně bylo celkem skoro tisíc lidí,“ uvedl Jan Bobrovský z internetového obchodu Xzone.

Hra měla podle Baráka do jisté míry vliv i na samotný vývoj her v České republice. Například vývojáři ze studia Warhorse Studios se při vývoji her Kingdom Come: Deliverance nechali pravděpodobně inspirovat při vytváření úkolů, uvedl.

Na Zaklínači 3 v Polsku také pracovali někteří čeští vývojáři, kteří ve studiu následně zůstali a nyní pomáhají vyvíjet jeho čtvrté pokračování.

Zájem o nákup knižní série Zaklínač po vydání hry podle prodejců vzrostl, i v případě knih mělo velký vliv na prodeje také seriálové zpracování.

Knihkupectví Luxor od roku 2022 prodalo téměř 31 tisíc knih, audioknih a komiksů ze světa Sapkowského, Knihy Dobrovský pak podle marketingového ředitele Adama Pýchy za uplynulou dekádu prodalo přes 100 tisíc výtisků.

„Zaklínač patří dlouhodobě k nejúspěšnějším fantasy sériím na českém trhu. Vydání hry Zaklínač 3: Divoký hon mělo pozitivní dopad na zájem o knihy, ale nešlo o zásadní zlom. V České republice byl totiž Zaklínač už předtím mimořádně populární a etablovaný,“ dodal Pýcha.

Hlavní postavou Zaklínače je Geralt, lovec monster s magickými schopnostmi. Sapkowski v románech a povídkách popisuje jeho příhody s kouzelnými bytostmi i lidmi a s občasným humorem popisuje morální dilemata, kterými Geralt na cestách prochází.

Počítačové hry Zaklínač pak nabízejí vždy více příběhových konců. Podle posledních dat polského studia z roku 2023 se třetího videoherního dílu celosvětově prodalo přes 50 milionů kopií.

The post Deset let od vzniku třetího Zaklínače. Povědomí zvedl i stejnojmenný seriál na Netflixu appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek