Český film se objevil v soutěžní sekci v Cannes, Joachim Trier či Džafar Panahí sklidili potleskl, hvězdně nabitá gay romance naopak nezaujala. Co si odnést z právě skončeného filmového festivalu v Cannes a jaké snímky míří do české distribuce?
Nebyla to žádná z drahých rób, která na festivalu v Cannes vzbudila největší pozornost. Herečce Elle Fanning si stačilo obléct obyčejné bílé tričko s nápisem „Joachim Trier Summer“. A léto by skutečně tomuto norskému režisérovi mohlo patřit, třeba i na festivalu v Karlových Varech.
Něha je nový punk, sdělil v Cannes Trier, když představoval svoje nové rodinné drama Sentimental Value. Už nad jeho názvem by se prý ještě před lety minimálně ušklíbl – spolu se scenáristou Eskilem Vogtem si prý hověl v prostředí „kontrakultury“, která na ubrečené, dojímavé, zkrátka sentimentální filmy nevěřila.
Mentální přenastavení mu teď vyneslo nevídaný úspěch, protože novinka o komplikovaných vztazích v jedné umělecky založené rodině získala v sobotu večer jednu z hlavních cen právě skončené filmové přehlídky. BBC píše, že jde o „real deal“, film, jenž dokázat trefit ideální poměr mezi autorským vyjádřením, komerčním potenciálem a cílením na generaci Z. Prý to bude „nová Anora“.
Trier si nejvíc nových fanoušků získal už svým posledním filmem Nejhorší člověk na světě, ten se ale tak trochu líně vezl na všech klišé o chaotických mileniálech, kteří mají být v osobním životě neustále sužováni rozhodovací paralýzou.
Při pohledu na novinku, v níž otce a dceru představují Stellan Skarsgard a Renate Reinsve, se však nadšený The Telegraph ptá: Mělo by být sledování tak inteligentního filmu i tolik zábavné?
Drama, které podle The Hollywood Reporter ocení nejen Charli XCX, ale i milovníci Bergmana, Čechova a Ibsena, přijde do českých kin pod hlavičkou společnosti Aerofilms – podobně jako další oceněné tituly Sound of Falling nebo Sirat. Kdo pošle do našich kin vítěze Zlaté palmy, íránskou moralitu It Was Just an Accident dlouhodobě velebeného Džafara Panahího, ale zatím jasné není.
Pětašedesátiletý Panahí, několikrát vězněný režimem, dal porotě vedené herečkou Juliette Binoche možnost učinit víc politické rozhodnutí.
Snímek, v němž v úspěšné tradici íránské kinematografie spustí drobná dopravní nehoda zlověstný řetězec událostí, točil Panahí tajně s minimálním štábem. Až do první projekce nebylo jasné, o čem film bude, teď už se ale vítězstvím pochlubila i íránská tisková agentura.
Mediálně vděčné tituly naopak zklamaly, zdá se z prvních reakcí. Počítá se mezi ně třeba gay romance The History of Sound, v níž se sešli internetoví miláčkové Paul Mescal a Josh O’Connor – podle ohlasů jde však o typickou „Oscar bait“, která ve všech ohledech zaostává za dvacet let starou Zkrocenou horou. Mescal to však na tiskovce po projekci nerad slyšel.
Byl to i červený koberec před touto premiérou, na který se v čele s Annou Geislerovou vydal štáb českého Karavanu, který se jinak ukázal ve vedlejší sekci Un certain Regard.
Režisérka Zuzana Kirchnerová měla uvedení v Cannes jisté díky projektu Cinéfondation, v němž před lety uspěla – a jakkoliv jsou ohlasy na Karavan spíš opatrně zdvořilé, pořád jde o návrat českého filmu do canneské soutěže po jednatřiceti letech.
Distributor Cinemart chystá kromě tohoto dramatu českou premiéru i nové miniatury věhlasného Ethana Coena o mladé soukromé detektivce nazvanou Honey Don’t!. Ta má ale snad nejvíc sžíravé recenze jeho kariéry.
Kritik The Telegraph píše o tom, že film napsaný Coenem a jeho ženou Tricií Cooke má atmosféru teenagerského večírku, na který bez pozvaní vtrhli dva samozvaní „cool“ rodiče.
Hledět mimo hlavní soutěž se ale v jiných případech vyplatilo. The Face s nadšením píše třeba o filmu A Useful Ghost thajského režiséra Ratchapooma Boonbunchachokeho, v němž prý dochází k „mimořádným setkáním“ mezi lidmi a duchy, kteří na sebe berou podobu domácích spotřebičů.
Dojde tak prý na sexuální scénu mezi mužem a jeho vysavačem, která by prý neměla fungovat, ale její účinek je dokonalý. Mescal s O’Connorem by se mohli přiučit.
The post Geislerová na červeném koberci, něžný Trier i íránský triumf. Co přineslo Cannes? appeared first on Forbes.