Velká jízda v neděli skončí, ale příští rok se bude konat znovu. Škoda Auto je hlavním sponzorem mistrovství světa v hokeji nepřetržitě od roku 1993, což je nejdelší partnerství tohoto rázu v historii. V tomto smyslu je dokonce zapsáno v Guinnessově knize rekordů.
Čeští hokejisté právě v Dánsku prožívali na letošním mistrovství světa premiéru v přestřelce se Švýcarskem, kterou zvládli 5:4 po prodloužení. Prakticky v ten samý čas, avšak v druhé hostitelské zemi turnaje, čili ve Švédsku, vjela do hry automobilka ze stejné země.
V centru Stockholmu představila mladoboleslavská fabrika nové modely Enyaq RS a Enyaq Coupé RS, elektromobily ukazuje i v hledištích šampionátu.
Tato pódia pro škodovky těsně u ledu už k hokejovému mistrovství patří stejně jako fanoušek v masce Fantomase nebo Roman Červenka v české sestavě. Spojení Škody a sledovaného klání o nejlepší tým planety trvá dokonce ještě déle.
A to od třiadevadesátého. Alespoň tedy oficiálně. „Svatbě“ předcházely vydařené „námluvy“. Proběhly o rok dříve, a pokud bychom tento letopočet označili za začátek partnerství, jedno partnerství v tom samém roce naopak končilo: Československo počítalo posledních pár měsíců své existence, ovšem než se z jednoho státu staly dva, hostil hokejové mistrovství světa.

Zápasy probíhaly v Praze a Bratislavě a značka s okřídleným šípem pomohla organizátorům dodáním automobilů. Tenkrát byla hitem Škoda Forman, tedy vlastně Favorit kombi. Ten má (nejen) do estetiky dnešních vozů stejně daleko jako madagaskarští hokejisté ke světovému zlatu a podtrhuje tím, jak mocně se změnila doba.
Pořadatelům nynějšího šampionátu poskytla Škoda flotilu pětačtyřiceti elektrifikovaných vozů.
Co se nezměnilo, je Škoda v roli hlavního sponzora, do níž se napasovala rok po „testovací jízdě“ v zanikajícím Československu. Tuto roli už nikomu dalšímu nepřenechala a nepřenechá ji minimálně do roku 2027, do té doby je nastavena stávající smlouva.
Logo automobilky tak bude dál k vidění i přímo ve středovém kruhu ledové plochy a turnaje budou dál příležitostí pochlubit se novinkami.

Pořadatelům nynějšího šampionátu poskytla automobilka flotilu pětačtyřiceti elektrifikovaných vozů: třicet plně elektrických modelů Elroq a Enyaq, zbylou patnáctku tvoří plug-in hybridní varianty Kodiaq iV a Superb Combi iV.

Lze konstatovat, že jízda Škody světovými šampionáty se ve srovnání se startem v roce 1993 vyznačuje díky nasazení elektromobilů o poznání tišším režimem. Ostatně je vůbec zajímavé podívat se na hokej, ale i na svět v době, kdy Škoda do velkého a dlouhého příběhu v souvislosti s hokejem vkročila.
Jaromíru Jágrovi bylo tehdy jednadvacet a vlály mu z helmy vlasy, když s Pittsburghem obhajoval dva po sobě jdoucí triumfy z NHL. Lukáš Sedlák, jedno z aktuálních českých es letošního mistrovství, to rozhodně nemohl vnímat, protože se 25. února toho roku narodil.
Václav Havel čerstvě usedl do křesla českého prezidenta, americkým prezidentem se stal Bill Clinton.
V Rusku byla z vůle majitele Petra Kellnera založena společnost PPF-R, aby využila zkušenosti o dva roky dříve zrozené skupiny PPF z české kuponové privatizace a zúčastnila se privatizačního procesu v Ruské federaci. To se povedlo a i tím se PPF odpíchla k dnešnímu ohromného bohatství, byť dnes už v Rusku z logických důvodů nepůsobí.
V Česku byl několik měsíců internet, nikoli však jako informační a komunikační platforma, nýbrž spíše jako univerzitní experiment s potenciálem do budoucna. Mobil mělo v republice čtrnáct tisíc lidí, kteří se s těžkými kufříky vláčeli kamsi na kopec, aby měli signál a mohli si zavolat.
Za dobu sponzorství získali hokejisté z mateřské země Škody sedm titulů mistrů světa.
A tak by se dalo v exkurzi do hodně odlišného světa pokračovat. Mimochodem, pakliže letos ukázala Škoda na mistrovství elektromobily, je nutné poznamenat, že ve fabrice Liaz vznikl počátkem devadesátých let prototyp elektromobilu Eltra 151 L a Eltra 151 Pick-Up, právě na podvozku Škody. Dřevěná Maketa vozu byla právě v roce 1993 představena na autosalonu ve Frankfurtu, tím ale vše skončilo.

Za dobu sponzorství získali hokejisté z mateřské země Škody sedm titulů mistrů světa, jednu stříbrnou medaili a šest bronzových.
Hokejové úspěchy jde spočítat snadno, těžko se vyčísluje dopad partnerství Škody na popularitu a prodej aut české značky. Každopádně Škoda se dostala díky hokeji i do míst, kde nepůsobí – v roce 2008 se mistrovství konalo v Kanadě, a přestože tam Škoda vozy oficiálně neprodává, zůstala partnerem šampionátu.
Od roku 2018 je Škoda Auto také autorem trofeje pro nejužitečnějšího hráče turnaje, ta se letos poprvé po sedmi letech dočkala proměny. „Vyznačuje se výraznými geometrickými výbrusy v monolitickém, ručně foukaném skle. Je navržena v souladu s novým designovým jazykem značky a tak jako v minulosti je základním materiálem český křišťál,“ líčí novou trofej společnost v tiskové zprávě.

The post Jízda do knihy rekordů. Škoda se spojila s hokejem, ještě když Jágrovi vlály vlasy appeared first on Forbes.