Dvaatřicetiletá zpěvačka Selena Gomez patří k nejvlivnějším celebritám současnosti. Její kosmetická značka slaví úspěchy po celém světě, startup zaměřený na duševní zdraví oproti tomu čelí vážným finančním potížím: neplatí zaměstnancům, hromadí dluhy a jeho další budoucnost je nejistá. Jak je možné, že jedna z nejbohatších žen showbyznysu neudržela vlastní firmu nad vodou?
Startup Wondermind, který Selena Gomez v roce 2021 založila spolu se svou matkou Mandy Teefey a podnikatelkou Daniellou Pierson, aktuálně prochází jednou krizí za druhou.
Podle informací amerického Forbesu firma dlužila desítky tisíc dolarů (a možná mnohem víc) svým zaměstnancům i dodavatelům. Vše vyvrcholilo 31. března, kdy zaměstnanci nedostali výplatu a obdrželi e-mail s informací, že jejich zdravotní pojištění bylo ukončeno už o dva týdny dříve. Společnost znovu nezaplatila výplaty ani 30. dubna.
Devět lidí poté dostalo výpověď, a ve firmě tak zůstali jen čtyři zaměstnanci. Společnost podle svého vyjádření už sice většinu svých závazků uhradila, ale ztracenou důvěru zaměstnanců i investorů se jí nejspíš jen tak obnovit nepodaří.
Není divu, že zpráva o problémech ve Wondermindu vyvolala online bouřlivou debatu: Jakou hodnotu má skutečné jmění Seleny Gomez, když startup, který spoluzaložila, nedokáže zaplatit své zaměstnance ani účty?
Ačkoli se o Seleně Gomez často píše jako o miliardářce, většina jejího majetku je vázána v aktivech – především v její kosmetické značce Rare Beauty. Podle Forbesu činí její čisté jmění zhruba 700 milionů dolarů, z čehož největší část představuje 51procentní podíl v kosmetické značce Rare Beauty.
Jde tedy z velké části o jmění, které není možné libovolně a okamžitě zpeněžit bez dopadu na značku nebo její vlastní podnikatelskou stabilitu.
Role Seleny Gomez ve Wondermindu je převážně symbolická a ambasadorská – každodenní řízení firmy má na starosti její matka Mandy Teefey. Zpěvačka tedy nemá přímý vliv na strategii nebo finanční rozhodnutí firmy.
Gomez je sice na webových stránkách Wondermindu uvedena jako „ředitelka pro inovace“, ale podle současného zaměstnance, který chtěl zůstat v anonymitě, se na chodu firmy nijak nepodílí. „Musíme bojovat s jejím agentem, abychom ji přiměli něco pro nás udělat, a ona to dělá jen zřídka,“ uvedl zdroj s tím, že se Gomez setkala se zaměstnanci pouze jednou za tři roky.
Mluvčí Wondermindu uvedla, že tohle tvrzení „absolutně není pravdivé“.
Gomez do Wondermindu průběžně vkládala své vlastní peníze, není ale jasné, kolik přesně to bylo. V roce 2022, rok po svém vzniku, získala společnost investici ve výši pět milionů dolarů. Investice proběhla v rámci kola Series A, při kterém byl Wondermind oceněn přibližně na 100 milionů dolarů. Investiční kolo vedl fond Serena Ventures, za kterým stojí tenistka Serena Williams.
Od té doby se společnost neúspěšně snažila získat další externí financování. Podle výpovědi jednoho z bývalých zaměstnanců, který si přál zůstat v anonymitě, Teefey řekla, že ona a Selena Gomez vložily v polovině roku 2023 do firmy z vlastních zdrojů celkem osm milionů dolarů.
Nedávno Teefey zaměstnancům oznámila, že je firma blízko uzavření investičního kola Series B – jednání však nakonec zkrachovala.
Kosmetika vydělává lépe než zdraví
Oproti tomu Rare Beauty pokračuje ve strmém růstu. Gomez značku spoluzaložila v roce 2019 a od té doby ji aktivně podporuje – i když operativní řízení přenechává zkušenému týmu v čele se Scottem Friedmanem. Ten dříve vedl NYX Cosmetics a pomohl ji prodat společnosti L’Oréal za půl miliardy dolarů.
Rare Beauty měla v roce 2023 tržby ve výši 367 milionů dolarů a podle amerického Forbesu je její hodnota odhadována na 1,3 miliardy dolarů. Jde ale o „papírové“ bohatství – ne o hotovost, kterou by Gomez mohla libovolně investovat.
Odhad vychází z názorů analytiků z kosmetického průmyslu, kteří doporučili násobky reflektující růst firmy v roce 2024, zároveň ale upozornili, že ocenění firem v tomto odvětví v posledních měsících klesá.

Rare Beauty je úspěšná nejen díky jménu Seleny Gomez, ale i díky oblíbeným produktům a marketingové strategii, která jde ruku v ruce s její osobní značkou.
Ačkoli se Selena Gomez stále významně podílí na chodu kosmetické značky, odborníci z oboru předpovídají, že její úspěch přesáhne zpěvaččinu slávu. Ashleigh Barker, která vede divizi pro krásu a péči o tělo ve firmě Lincoln International, k tomu říká:
„Není to značka ‚Selena Gomez Beauty‘, ale Rare Beauty. Je silně propojená se Selenou, jejím příběhem a tím, co komunikuje svým fanouškům, ale zároveň ji přesahuje jako osobnost. I to, že značka dokáže stát na vlastních nohou bez jejího přímého vedení, je podle mě to, co jí dává sílu a trvanlivost.“
Selena Gomez vydělala během kariéry zhruba 90 milionů dolarů i mimo kosmetický byznys – díky hudbě, televizním rolím a spolupracím se značkami (například Puma). Ve srovnání s jinými zpěvačkami jako Taylor Swift nebo Beyoncé její výdělky nejsou tak závratné – zejména proto, že od roku 2016 nevyrazila ani na jedno turné.
Tyhle příjmy zahrnují i 24 milionů dolarů z komediálního seriálu Only Murders in the Building na stanici Hulu, který získal cenu Emmy. Selena Gomez je jeho výkonnou producentkou a zároveň v něm hraje po boku Steva Martina a Martina Shorta.
Ztvárnila také významnou roli ve filmu nominovaném na Oscara Emilia Pérez, za který byla nominována na Zlatý glóbus za nejlepší herečku ve vedlejší roli. Byla rovněž výkonnou producentkou kontroverzního seriálu Netflixu 13 Reasons Why.
V roce 2020 zaplatila Gomez téměř pět milionů dolarů za svůj dům v Encinu, kde natáčela první tři série své kuchařské show Selena + Chef. Zpěvačka si také nedávno koupila s partnerem Bennym Blancem vilu za 35 milionů dolarů.
Oslovení zástupci zpěvačky se na dotazy amerického Forbesu k rozboru jejího čistého jmění odmítli vyjádřit.
The post Má stovky milionů, ale její startup dluží na výplatách. Jak podniká Selena Gomez? appeared first on Forbes.