Sobota 28. červnaSvátek má Venku je 18 °C, Zataženo

Musk vyhodil topmanažera Tesly za její špatné výsledky. Může za ně přitom sám

Forbes Před 6 hodinami

Elon Musk dal padáka jednomu z nejvyšších manažerů automobilky Tesla Omeadu Afsharovi kvůli poklesu popularity americké značky elektromobilů a klesajícím prodejům v Severní Americe i Evropě. Za obě dvě věci si přitom podle analytiků může kontroverzní miliardář sám.

Omead Afshar, který v Tesle začal pracovat jako inženýr v roce 2017, se stal jedním z nejbližších spolupracovníků Muska a loni v říjnu byl povýšen na viceprezidenta, aby dohlížel na podnikání ve dvou zmíněných klíčových regionech. Na žádost o komentář k tomuto článku Afshar nereagoval, stejně jako Musk nebo Tesla.

Afsharovo odvolání přichází několik dní před koncem druhého čtvrtletí a zároveň pár dní poté, co vyšlo najevo, že prodej elektromobilů Tesly v Evropě poklesl pátý měsíc v řadě. Prodeje v USA letos také klesají a v Číně, která je pro společnost se sídlem v Austinu nejvýznamnějším trhem, došlo v květnu k propadu o patnáct procent.

Akcioví analytici očekávají pokles dodávek elektromobilů Tesla o nejméně desetinu po celém světě v čtvrtletí končícím 30. června, a to na přibližně 392 800 kusů ve srovnání s 443 956 kusy před rokem.

A byť to nyní odnesl Omead Afshar, analytici se shodují, že na Teslu měla negativní dopad hlavně Muskova úzká spolupráce s prezidentem Donaldem Trumpem, zejména Muskovo působení v rámci federální iniciativy DOGE zaměřené na snižování deficitu amerického rozpočtu a počtu pracovních míst ve vládních organizacích.

Tesla teď navíc zoufale potřebuje vylepšit svou nabídku poté, co se jí nepodařilo dosáhnout objemových cílů, které pro ni stanovil Musk. A zároveň potřebuje přijít na to, jak konkurovat rychle rostoucím čínským rivalům.

Budoucnost je v taxislužbě?

Místo toho, aby Musk oznámil nové elektrické modely pro zvýšení prodeje, se navíc nejbohatší člověk světa snažil přesvědčit investory, že budoucnost společnosti spočívá v nové službě robotaxi, humanoidních robotech a umělé inteligenci. Je to riskantní krok, protože osobní elektromobily, baterie a nabíjecí služby tvoří prakticky veškeré příjmy společnosti Tesla.

Firma už minulý týden spustila v Austinu pilotní verzi své služby robotaxi, a ačkoli dosud nedošlo k žádným nehodám ani zraněním, rychle se ukázalo, že Tesla v tomto oboru není připravena konkurovat společnosti Waymo patřící pod Alphabet.

Nešlo o příliš úspěšný start. Malý počet vozů Tesla Model Y v pilotním projektu poskytoval v Austinu automatizované jízdy s bezpečnostními techniky na předním sedadle, služba byla k dispozici pouze malé skupině předem vybraných cestujících a fungovala jen asi na 77 čtverečních kilometrech.

Navzdory tomuto vysoce kontrolovanému prostředí bylo hlášeno několik případů nepředvídatelného chování testovacích vozidel a Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu v pondělí oznámil, že tyto incidenty s firmou prošetřuje.

Wall Street Journal označil Afshara za „Muskova řešitele“ a jednoho z nejmocnějších manažerů ve společnosti. Loni se přestěhoval do sídla Tesly v Austinu, když Musk restrukturalizoval svůj vedoucí tým.

Afshar oslavil zavedení robotaxi příspěvkem na X. „Absolutně historický den pro Teslu. Byly to roky tvrdé práce a soustředění tolika lidí v rámci společnosti,“ napsal na sociální síť. „Děkuji, Elone, že jsi nás všechny poháněl vpřed!“ dodal.

Jeho odchod, o kterém informoval také Bloomberg, přichází poté, co Milan Kovac, vedoucí týmu humanoidních robotů Optimus společnosti Tesla, opustil společnost na začátku tohoto měsíce. Akcie Tesly se ve čtvrtek téměř nezměnily a uzavřely na 325,78 USD. Celkem však akcie společnosti letos klesly o devatenáct procent.

https://forbes.cz/forbes-event-misfits-night/

The post Musk vyhodil topmanažera Tesly za její špatné výsledky. Může za ně přitom sám appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek