Když se řekne Corona, většině lidí se vybaví pláž, slunce, limetka v hrdle lahve a možná i pár nechtěných asociací s pandemií. Jenže dnes je tahle mexická ikona něčím víc než jen dovolenkovým symbolem. Je to nejhodnotnější pivní značka světa.
Podle žebříčku Kantar BrandZ 2025, který kombinuje finanční výkonnost značky s vnímáním u spotřebitelů, si Corona už druhý rok po sobě udržela první místo nejen díky kombinaci silného příběhu, důmyslného marketingu a chytrých inovací.
Letos navíc slaví 100 let od svého založení. Kulatiny se nesou ve velkém stylu, s celosvětovou kampaní „Corona 100“, která se značku snaží ukotvit jako spojení bezstarostné pohody s ambicí být vidět po celém světě.
A světe div se, slavit se dá i bez alkoholu. Nealko varianta Corona Cero v roce 2024 vyrostla o stovky procent a stala se oficiálním partnerem World Surf League i první pivní značkou, která kdy sponzorovala olympijské hry. Paříž 2024 tak nabídla nejen sportovní momenty, ale i dobře načasovanou viditelnost značky.
Značka se navíc neprofiluje jen jako „stylová“, ale i jako udržitelná. Jako první globální nápojový brand dosáhla čisté plastové stopy, což znamená, že z přírody údajně odstraní více plastu, než kolik ho sama vyprodukuje. Limetkový plátek si tak můžete vložit do lahve s o něco čistším svědomím.
Proč obhájil zlatou zrovna tento mok? Nejde jen o atmosféru, kterou kolem sebe staví. Je to důsledně řízený byznys, který chápe data, trendy a kulturu. Kde jiní výrobci například viděli nealko jako okrajovou záležitost, Corona Cero šlapala naplno do globální distribuce.
Je to značka, která i při expanzi do nových kategorií sází na jednoduchost. Pivní trh se často tříští do různých stylů, segmentů, obalových designů a trendů, ale Corona si drží svůj čitelný výraz. Sto let od svého zrodu tak dává celému odvětví možná otřepanou, ale funkční lekci: méně často znamená více, pokud víte, co děláte.
Na pozadí všeho stojí globální pivní gigant Anheuser-Busch InBev, který vlastní i další silné značky jako Budweiser či Stella Artois. Ale právě Corona aktuálně stojí na pomyslném pivním piedestalu.
Stojí akcie za hřích?
Nejhodnotnější pivní značka je bezpochyby úspěch. Jenže AB InBev jich má v první desítce hned osm a hraje tak trochu svou vlastní soutěž.
Našince by proto mohlo napadnout, jestli není čas podívat se i na jejich akcie. Odpověď pochopitelně není žlutobílá a vyžaduje hlubší studium fundamentů. Na první pohled ale titul rozhodně nevypadá jako povadlý chmel.
V roce 2024 firma dosáhla rekordních tržeb ve výši 59,8 miliardy dolarů a letos tenhle rozjetý tanker dál pokračuje. „Výsledky za první čtvrtletí 2025 potvrdily stabilní vývoj a pozitivní výhled. Přestože nepřinesly zásadní překvapení, trh reagoval velmi příznivě,“ vysvětluje analytik Patria Finance Jakub Blaha. A dodává, že akcie společnosti od začátku roku zhodnotily už téměř o 25 procent v době, kdy zbytek trhu přinejlepším stagnuje.
I letošní rok začala společnost svižně. Organický růst zisku EBITDA dosáhl 7,9 procenta, zisk na akcii činil 0,81 dolaru a společnost potvrdila celoroční výhled růstu mezi čtyřmi až osmi procenty. To odráží důvěru managementu ve schopnost firmy čelit aktuálním výzvám, jako jsou inflační tlaky nebo geopolitická nejistota.
Výrazné zlepšení marží o dva procentní body podle Blahy souvisí především se silnými prodeji v Jižní a Střední Americe a v regionu EMEA.
Úspěch AB InBev nestojí jen na správně zvolených trzích, ale i na přesně cíleném portfoliu. Prémiové značky sice dál rostou, skutečným tahounem se ale stává kategorie „beyond beer“ – tedy nealkoholická a alternativní piva.
Zatímco samotná Corona si meziročně polepšila o jedenáct procent, její nealko varianta Corona Cero vyrostla rovnou o trojciferné procento. „V segmentu nealkoholických piv je aktuálně naprosto dominantní značkou,“ říká Blaha.
Společnost přitom nezaostává ani ve finanční disciplíně. Podle Blahy „pokračuje v úspěšném snižování zadlužení, což otevírá prostor pro případné zvýšení dividend“. To je dobrá zpráva pro konzervativnější investory, ačkoli upozorňuje, že na historická maxima z roku 2017 (3,6 eura na akcii a téměř pětiprocentní dividendový výnos) se jen tak nepodíváme.
I přes silný letošní růst však zůstávají akcie ABI oceněny konzervativně. Poměrové ukazatele se drží poblíž pětiletých průměrů a provozní marže se pomalu vrací na úrovně z roku 2018. Podle Blahy to naznačuje, že firma vstupuje do zbytku letošního roku s pozitivním momentem.
Česká stopa
Zatímco značky jako Corona či Stella Artois tvoří globální výkladní skříň AB InBev, v českém luhu a háji je přítomnost pivního giganta tak trochu skrytá. Od roku 2014 totiž do skupiny patří i pivovar Samson z Českých Budějovic, značka s historií sahající až do 18. století.
Od převzetí prošel podnik výraznou technologickou modernizací a navýšil kapacitu výroby. Investice dosáhly řádu stovek milionů korun. Značka Samson zůstává pro většinu Čechů méně nápadná než její „národní rival“ Budvar. A to i přesto, že na některých exportních trzích se pod hlavičkou AB InBev prodává jako „Budweiser Bier“ s využitím historického názvu, který mimo území EU náleží právě této belgicko-americké skupině.
Dostane český zástupce v rámci portfolia AB InBev časem ještě větší prostor pro expanzi? Nechme se překvapit. Síla koncernu i vývoj na pivním trhu by tomu mohly nahrávat. A kdo ví – za každou Coronou na slunné pláži třeba jednou bude stát i pivo z jihočeského sklepa, které se zatím tiše chladí na sedmém schodě a čeká na svou chvíli. Byl by to hezký příběh.
The post Nejhodnotnější pivní značka světa. Chapadla majitele sahají až do jižních Čech appeared first on Forbes.