Úterý 03. červnaSvátek má Venku je 15 °C, Skoro Zataženo

Nový cíl českého byznysu je Mexiko. Táhne blízkost USA i vstřícní zákazníci

Forbes Před 1 dnem

V jeho čele stojí prezidentka, jeho výhodou jsou hranice se Spojenými státy. V rámci regionu Latinské Ameriky je po Brazílii druhou nejvýznamnější ekonomikou světa. A v současnosti má hlad po zahraničních investorech.

Mexiko, země s více než 130 miliony obyvatel, se stále více otevírá i českému byznysu. A ten na to slyší. V zemi působí už desítky českých firem a další se do ní chystají.

V začátcích jim pomáhá i agentura CzechTrade, která tu má svou zahraniční kancelář. Úkolem její ředitelky Terezy Vítkové je usnadnit českým firmám vstup na mexický trh. Pomoci najít lokálního partnera, který by zboží distribuoval koncovým zákazníkům, anebo být spojkou při založení dceřiné společnosti, která bude v Mexiku přímo vyrábět.

„Cizince z Evropy mají v Mexiku obecně rádi. To vám ve spoustě ohledů otevírá dveře. Jsou ochotní vás poslouchat. Na druhou stranu musíte vědět, jak se k nim chovat. Musíte respektovat společnost a člověka jako takového, nesnažit se je měnit, nekritizovat, protože i malá a třeba i konstruktivní kritika může být špatně pochopená. To vám pak dveře zase rychle zavře,“ říká ředitelka mexické kanceláře CzechTrade.

info Foto CzechTrade
Tereza Vítková

Její pomoci využila třeba milovická firma Zebr. Strojírenská společnost s obratem kolem 380 milionů korun, založená v roce 1991 se zabývá výrobou strojního zařízení pro exteriérové a interiérové žaluzie a komponenty pro jejich kompletaci. Výrobky dováží do desítek zemí světa. Jednou z nich je právě Mexiko, na jehož trh vstoupili před pěti lety.

„Hledali jsme region, kde je rostoucí poptávka po moderních stínicích systémech a zároveň prostor pro technologicky vyspělá řešení. Mexiko nás zaujalo svou dynamickou ekonomikou, silným stavebním sektorem a strategickou polohou pro další expanzi v Latinské Americe,“ přibližuje ředitelka firmy Lucie Krejzová.

Začátky podle ní vůbec nebyly jednoduché. Výzvou byly jak kulturní rozdíly, tak i právní prostředí a logistika. Na druhou stranu byla překvapením otevřenost tamních partnerů a jejich zájem o dlouhodobou spolupráci.

„Důležitou roli při našem vstupu na trh sehrála agentura CzechTrade. V začátcích pro nás byla prodlouženou rukou v Mexiku. Pomáhala s organizací obchodních schůzek, účastí na veletrzích i pořádáním odborných workshopů. Díky jejich znalosti místního prostředí a kontaktům jsme mohli navázat důležité vztahy. Cenná byla i podpora české ambasády v Mexiko City,“ chválí Lucie Krejzová.

Země pro ně představuje velmi atraktivní trh z několika důvodů. V první řadě je to její velikost, kdy s více než 130 miliony obyvatel a rychle rostoucí střední třídou se zvyšuje i poptávka po kvalitním bydlení a moderních interiérových řešeních. A právě to souvisí i s jejich oborem, kdy se stínicí technika stává standardem nejen v komerčních, ale i rezidenčních projektech.

Další výhodou je pak silný developerský sektor, který je tažený jak domácími investory, tak zahraničními firmami.

„Stavební firmy hledají efektivní a spolehlivá řešení, která jim umožní zrychlit výrobu a zároveň nabídnout zákazníkům vyšší přidanou hodnotu. A právě tady nacházejí uplatnění naše stroje – automatizace výroby žaluzií, vyšší přesnost, flexibilita a možnost individualizace produktů jsou klíčové benefity, které oceňují,“ přibližuje ředitelka firmy Zebr.

Navíc je Mexiko zemí, kde je velký prostor pro technologické inovace. Mnoho lokálních výrobců totiž stále pracuje se zastaralým vybavením nebo spoléhá na ruční výrobu. Moderní řešení, která nabízejí, můžou zvýšit produktivitu i konkurenceschopnost. „Neméně důležitá je pro nás i strategická poloha Mexika, hlavně blízkost Spojených států a dalších latinskoamerických trhů, což je ideální výchozí bod pro další expanzi,“ doplňuje.

info Foto Zebr
Realizace firmy Zebr v Mexiku

Růst je sice trochu pomalejší, než původně očekávali, ale vzhledem k trhu s odlišnou kulturou i obchodními zvyklostmi to chápou a berou jako dlouhodobou investici.

Zároveň si uvědomují, že v Latinské Americe hraje klíčovou roli osobní přístup a budování vztahů. Na to ostatně poukazuje i Tereza Vítková. „Jakákoli česká firma, která chce do Mexika obchodně vstoupit, musí mít hlavně trpělivost. Navázání vztahu může být třeba i rychlé, ale realizace pak už pomalejší,“ podotýká.

Tak tomu bylo třeba při domlouvání exportu českých tichých vín. Mexická distributorka, která o ně měla zájem, oslovila agenturu už před čtyřmi lety. Teprve loni pak import proběhl. Vybrala si vinařství Ludwig, Lahofer a Bohemia Sekt a bylo to poprvé, kdy česká tichá vína překročila mexické hranice.

Podle Terezy Vítkové zájem o ně v zemi roste, pro zákazníky jde o exotické zboží. „Obecně jsou české firmy v Mexiku vnímány jako zajímavé. Uvědomují si, že Česká republika má kvalitní, unikátní výrobky, které jsou výsledkem tvrdé práce. A to oni umějí ocenit,“ dodává.

Potvrzuje to rovněž ředitelka firmy Zebr. Podle ní jsou mexičtí zákazníci velmi loajální, a pokud si člověk získá jejich důvěru, často se z obchodního vztahu stává dlouhodobé partnerství. Na rozdíl od některých evropských trhů, kde je klíčovým faktorem často cena nebo rychlost dodání, tak právě osobní přístup hraje v Mexiku zásadní roli.

„Zákazníci očekávají, že jim budete k dispozici, že budete naslouchat jejich potřebám a že se na vás budou moci spolehnout i po uzavření obchodu. Určitě ocení, když reagujete pružně a jste ochotni se přizpůsobit jejich požadavkům a nabídnout řešení na míru,“ prozrazuje.

Platí i to, že pokud jsou se službami spokojení, často firmu doporučí i dál a právě osobní doporučení má v Mexiku velkou váhu.

Země je podle Terezy Vítkové velkým trhem, který ještě není nasycený určitými produkty. Pro firmy je navíc cestou, jak se dostat i do Spojených států. Prakticky už od druhé světové války fungovala mezi oběma zeměmi obchodní výměna. V devadesátých letech byla ještě umocněna dohodou o volném pohybu zboží.

To má za následek, že kolem pětaosmdesáti procent mexické produkce míří do Spojených států. Proto působí v Mexiku obrovské množství mezinárodních firem, které v něm vyrábějí a exportují zboží za hranice na severu země.

„V dnešní době panuje v zemi nejistota ohledně cel, která na svět uvalil Donald Trump. Je těžké předvídat, co bude. Vše, co se ve Spojených státech děje, se okamžitě odrazí na mexické ekonomice. Nicméně i Spojené státy si uvědomují, že Mexiko je pro ně nejvýznamnějším importérem. Po obchodní stránce se tyto dvě země potřebují. Mexičané moc dobře vědí, že sousedí s největší ekonomikou na světě, dodavatelské řetězce jsou velmi provázané a jakékoli změny tak pro ně mohou být destruktivní,“ vysvětluje Tereza Vítková.

CzechTrade je tak v kontaktu třeba s mexickou firmou, která vyrábí hliníková okna. Právě na ocel a hliník Donald Trump uvalil cla, projekty firmy se tak zastavily, protože sankce výrazně ovlivnily cenu produktů.

„Firma teď aktuálně hledá, jakou jinou cestou se dát a jak svůj byznys diverzifikovat, aby nebyla závislá jen na exportu do Států. Uvažuje mimo jiné o koupi českých strojů. A přesně z toho, že se mexičtí výrobci začínají více zajímat o lokální trh, mohou zahraniční společnosti těžit, včetně těch českých,“ přibližuje ředitelka kanceláře.

Do Mexika expanduje nově i firma Albiform, která dodává součástky pro přední světové výrobce sedadel. Kvůli blízkosti k zákazníkům přesunula nejprve výrobu z Česka do Spojených států, nyní i do latinskoamerické země.

Některé automobilky tam stěhují výrobu a Albiform se rozhodl je následovat. „Jdeme za byznysem, nechceme ho přenechávat někomu jinému,“ říká Monika Vintrlíková, majitelka a generální ředitelka společnosti. V Mexiku staví novou halu a očekávají další růst.

100 nejbohatších Čechů a Češek
Vydání Forbesu 100 nejbohatších Čechů a Češek

Mexický trh zlákal rovněž českou rodinnou firmu Muffik, která se specializuje na výrobu ortopedických podložek převážně pro děti. Ty aktuálně distribuuje do více než čtyřiceti zemí, Mexiko mezi nimi chybělo. Firma využila exportní inkubátor agentury CzechTrade, díky němuž měla v zemi k dispozici zázemí v podobě kanceláře a zaměstnanci agentury poskytli jejich týmu odbornou asistenční podporu.

„Bez nich by nejspíš naše první zboží nešlo do Mexika za tři měsíce, ale spíš za tři roky,“ říká jednatel firmy Radim Niederle.

Společně se jim podařilo najít distributorku, která je zastupuje ve všech cílových oborech, tedy od dětí přes seniory až po fyzioterapii lidí i psů. Kromě toho se rozhodli najmout přímo v Mexiku reprezentantku, která se věnuje především marketingovým a prodejním aktivitám nejen na mexickém trhu, ale postupně rozšiřuje pole působnosti i do dalších zemí Jižní a Střední Ameriky. Aktuálně je tak Muffik v jednání s distributory v Peru, Belize a Guatemale.

info Foto Muffik

S mexickými zákazníky mají zatím dobré zkušenosti. Obecně jsou prý velmi milí a vstřícní, otevření cizincům, což se promítá do jejich nákupního chování.

„Zároveň jsou i velmi pracovití, ale vše dělají ve svém pohodovém tempu. Stejně tak jako si v Mexiku nekoupíte rychlé kafe, tak ani rychle nedomluvíte žádné obchodní záležitosti. Ale my už jsme trpělivostí obrnění po zkušenostech třeba s Jižní Evropou nebo se zákazníky v Kostarice,“ doplňuje marketingová ředitelka Jessica Niederlová. V Latinské Americe už navíc firma dodává do Chile a Uruguaye.

Mezi obory, které jsou momentálně v Mexiku perspektivní a ve kterých mohou Češi uspět, patří voda, odpady, životní prostředí, recyklace a zpracování odpadu, ale také smart mobilita, stavebnictví, potravinářský průmysl, strojírenství nebo energetika.

The post Nový cíl českého byznysu je Mexiko. Táhne blízkost USA i vstřícní zákazníci appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek