09. listopaduSvátek má Venku je 4 °C, Zataženo Déšť

Obývák jako z katalogu severského designu. Na návštěvě u zakladatele Designspotu

Forbes Před 19 hodinami

Ikonický severský design, minimalismus a hodně světla – to je ve zkratce celý byt Jana Randy, zakladatele firmy Designspot. Zarytý perfekcionista a obdivovatel kvalitních návrhů i materiálů opustil před lety IT a vydal se vstříc vlastnímu byznysu se skandinávským nábytkem, světlem a doplňky. Jak vypadá domov milovníka nadčasového designu a AI? 

„Teď se nacházíme u vás doma?“ ujišťuji se s pohledem těkajícím z celokovového odkládacího stolku dánské značky Hay přes stojací lampu italského výrobce Artemide až po knihovnu od švédského nábytkáře String.

Laskavý muž drobné postavy v lahvově zeleném tričku s krátkým rukávem mě ujišťuje, že ano, že to je byt, kde žije se svým partnerem. A že ten minimalistický extrémně světlý „showroom“ v druhém patře činžovního vršovického domu je skutečně jejich obývacím pokojem.

A zatímco usrkávám kávu z pastelově modrého hrnečku s vykrojeným ouškem od zmíněného dánského brandu Hay, Jan Randa mi začíná vyprávět svůj příběh. 

Před šesti lety pracoval ještě coby full-time ajťák. Programoval e-shopy, ale velkou součástí jeho práce byl i custom servis – komunikace se zákazníky. IT jako takové ho pomalu přestávalo naplňovat. 

K designu tíhl odjakživa, a tomu skandinávskému časem obzvlášť.  „V kanceláři jsme tehdy měli tuto Artemide lampu. Lidé ji ale využívali jako věšák. Trpěl jsem při pohledu na to, jak se prohýbá pod navěšenými předměty. Přemluvil jsem tenkrát vedení firmy, že ji odkoupím,“ vypráví Randa. Paradoxem je, že ani on sám ji dnes nevyužívá jako lampu, nýbrž jako doplněk.

Ikonické svítidlo dodnes stojí vedle pohovky. „A tím stolkem od značky Hay, co stojí hned vedle ní, to všechno začalo,” vzpomíná někdejší ajťák.

Randa se tehdy rozhodl zaplnit mezeru na českém trhu. Ta podle něj spočívala jednak v tom, že tu chyběl prodejce, který by kromě kvalitního designového nábytku nabízel také neméně kvalitní zákaznickou péči. „A pak tu samozřejmě chyběl kurátorský výběr toho nejlepšího skandinávského designu,“ komentuje. 

Jan Randa – Designspot
info Foto Jan Zima

A tak Randa v březnu 2019 rozjel internetový obchod Designspot. Tehdy oslovil právě firmu Hay. Napsal jí podle něj „velmi naivní“ e-mail, kde popsal, že by do svého chystaného prodeje rád zařadil jejich produkty. „Zpětně se divím, že mi vůbec odepsali, že nemají zájem,“ kroutí se smíchem hlavou muž. 

Nevzdal se. E-mail jim v různých obměnách posílal stále dokola. Až ho jednou – to už byl ale Designspot zavedenou firmou – firma Hay oslovila sama. „Připojil jsem se na hovor, chvíli trvalo, než mi došlo, že je to byznysový call, že mají zájem dodávat Designspotu produkty,“ vzpomíná podnikatel. 

Designspot na začátku nedisponoval skladem, a tak si Randa skandinávské doplňky a nábytek objednával přímo domu. „Bylo to trochu šílené. Ráno jsem vstal, odeslal objednávky, pak šel do kanceláře dělat IT, večer se zase věnoval Designspotu,“ přemýšlí Randa. 

Tmavovlasý muž s tváří zčásti zakrytou hnědými vousy vzpomíná na těžké začátky podnikání. Pro člověka, který si potrpí na naklizený domov s absolutním minimem věcí, bylo těžké se brodit ve vlastním bytě mezi krabicemi, jichž navíc s tím, jak firma rostla, stále přibývalo.

 „Měl jsem v bytě zóny, kam krabice Designspotu nesmí, třeba obývací pokoj,“ rozhlíží se kolem sebe. „Když se pak ale začaly ze všech úložných prostor rozlézat do bytu, panikařil jsem,“ přiznává. 

Randa je vášnivým běžcem. Rád z Vršovic podél Botiče přes Jezerku vyběhne třeba na Kavčí Hory. Nedaleko svého vršovického domova tak často probíhal kolem kanceláří v kodaňské ulici a říkal si, jak by to bylo ideální místo pro sklad Designspotu, jen za rohem od vlastního bytu.

A přestože dnes sklad a kanceláře firmy v prostoru skutečně sídlí, získat jej nebylo jen tak. Randa to tehdy vyřešil „po svém“. Předstíral, že se zajímá o jakousi bytovou jednotku, která se uvolnila ve vyšším poschodí. 

„Tím, že už jsem tam byl, bylo mnohem jednodušší dostat se pak k prostoru, o který jsem skutečně stál,“ dodává s úsměvem a s tím, že dnes už se v Kodaňské ulici Designspot rozšířil do všech bytových jednotek, které se v domě postupně uvolnily.

Jenže ani ty už firmě nyní nestačí a Randa se tak poohlíží po vhodnějším skladu. Rád by zůstal ve čtvrti, i když přiznává, že se mu ve Vršovicích zatím ideální místo najít nepodařilo. 

Trvalo to celé dva roky, než Randa opustil své dosavadní místo ajťáka a začal se naplno věnovat vlastní firmě. Mezitím však svět zasáhla pandemie covidu.

„Těžko se mi posuzuje, co by bylo bez covidu. Podnikání jsem teprve rozjížděl, naše obraty rostly skokově. Naopak mám pocit, že lidé zavření doma tam chtěli mít útulno,“ vzpomíná a dodává, že tehdy se na Designspotu nejvíce prodávaly doplňky; různé svíčky a textilie. Letos firma cílí na obrat třicet milionů.

Dnes stojí Designspot kromě hledání nových skladových prostor také před snahou získat pro svůj obchod showroom. „Hledám teď nějaký industriální prostor, který by měl duši,“ říká Randa.

Kromě českého trhu prodává podnikatel dnes skandinávské kousky i na tom slovenském. Slovenští zákazníci jsou podle něj v komunikaci nedůvěřivější. „Bohužel jsou asi zvyklí na úplně jiný zákaznický servis, než který nabízíme my,“ konstatuje muž.

V Randově pečlivě zařízeném bytě přeci jen najdete i pár v českých domácnostech „běžněji vídaných“ kusů nábytku či doplňků, včetně těch z řetězce Ikea. „Já na svůj stařičký a mnohokrát vyčištěný gauč z Ikey nedám dopustit. Je strašně pohodlný,“ komentuje Randa s tím, že věří, že právě švédský nábytkový řetězec Ikea v Česku notně přispěl k oblibě skandinávského designu. 

„Myslím, že absolutní většina zákazníků se k nám rekrutuje právě z Ikey,“ dodává. V severském designu se ale podle něj za poslední dekádu velmi proměnily trendy. Zatímco před deseti, patnácti lety vyhledávali podle Randy lidé především přírodní barvy, dnes do popředí vystupují výraznější kousky. 

Oblíbené barevné plastové přepravky Hay, jež jsou dnes k vidění v nejedné kavárně a sám Randa je využívá coby minimalistický botník, jsou toho důkazem. Právě kavárny a podniky sehrály podle Randy v propagaci skandinávského designu též podstatnou úlohu. 

„Tím, že ten design vidíme v kavárnách, prostorech, kde je všem na očích, se z něj stává životní styl. Lifestyle, který si také chceme dopřát,“ upřesňuje a doplňuje, že Designspot dnes taktéž spolupracuje s architekty a architektkami, dle jejichž návrhů už vybavil nejednu kancelář či kavárnu.

Jan Randa má v oblibě i český design. Dopustit nedá na vázy a objekty Lukáše Nováka, sklářské výrobky Františka Jungvirta, truhlářské skvosty tuzemské firmy Budu nebo české foukané sklo od studia Dechem. Podnikatel věří, že český design navíc má s tím severským společnou vysokou řemeslnou kvalitu zpracování.

 „Stále tu máme kusy nábytku, které se dědí po generace. Mnoho lidí má doma židli nebo kousek porcelánu po babičce,“ podotýká majitel Designspotu. Ve Skandinávii je to podle něj podobné. „Jen díky historickému vývoji a absentující komunistické éře holt získali trochu náskok,“ podotýká s drobnou lítostí v hlase.

Jan Randa – Designspot
info Foto Jan Zima

V jeho interiéru ale český design nehledejte. To, co by si rád pořídil, je obraz od českého umělce či umělkyně. „Zatím jsem ale nenarazil na ten pravý,“ říká s pohledem upřeným na holé bíle natřené stěny bytu. 

Díky nim je obývací pokoj nebývale světlý. Randa tu nechal probourat příčku oddělující prostor na dva pokoje, čímž vznikla ohromná obytná místnost se dvěma řadami oken a skromným kuchyňským koutem, od zbytku místnosti odděleným jen barovým pultem. Stojí tam pouze kávovar značky Moccamaster.

Na světlo si Randa potrpí. Ke Skandinávii ho tak pojí i velké množství nejrůznějších lamp a lampiček. „Stropní světlo skoro nezapínám, není to útulné,“ vysvětluje. 

V mnoha barevných obměnách v jeho bytě najedete hříbkové lampičky Louis Poulsen. Stojí na knihovně, lince i nočním stolku. Nepotřebují elektřinu, napájeny jsou z baterie. Rozsvítíte je jemným dotykem. Zbytek světel ovládá Randa centrálně z ovladače zabudovaného do barového pultu. 

Značka Louis Poulsen je jedním ze tří brandů, které letos přibyly do kurátorovaného výběru Designspotu. Tou další je švédská nábytkářská firma Fogia založená v osmdesátých letech a rodinná italská firma Astep zaměřující se na světla s bezmála stoletou tradicí. Pro inspiraci si Randa každoročně jezdí na kodaňský festival designu 3daysofdesign.

Nedílnou součástí firmy je dnes Randův kolega Jan Chlupáček, taktéž bývalý pracovník v IT. Původně nastoupil do skladu, nakonec si ale lidsky natolik sedli, že dnes si bez něj zakladatel firmy její fungování neumí představit. 

„Skvěle se doplňujeme, já jsem organizovaný, tabulkový typ, Honza je kreativní duše, do všeho se vrhá po hlavě,“ popisuje majitel Designspotu a nevylučuje, i vzhledem k rodinnému truhlářskému zázemí, že by se s Chlupáčkem v Designspotu pustili v budoucnu i do výroby vlastních designových kousků.

The post Obývák jako z katalogu severského designu. Na návštěvě u zakladatele Designspotu appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek