Za barokní fasádou nedávno zrekonstruované šedomodré budovy na druhém zámeckém nádvoří v Českém Krumlově se letos v létě otevře prostor, který má ambici stát se novou kulturní ikonou. Palác ilustrace, galerie věnovaná výhradně dětské knižní ilustraci, od 1. července nabídne návštěvníkům jedinečný průřez sbírkou, která je bez nadsázky evropským pokladem.
Sbírka Otakara Božejovského von Rawennoffa čítá téměř 800 originálních ilustrací a patří k největším svého druhu v Evropě. Její cesta je příběhem lidské houževnatosti, vášně pro krásu a víry v umění pro děti jako svébytnou disciplínu.
Božejovský začal sbírat ilustrace v sedmdesátých letech po emigraci do Švýcarska, kde spoluzaložil nakladatelství Bohem Press v Curychu. Právě tady se zrodil koncept, který se zásadně zapsal do dějin evropské dětské knihy: vydávat výtvarně výrazné knihy pro děti s humanistickým i společenským poselstvím.
Božejovského parťákem byl výtvarník Štěpán Zavřel, absolvent legendární školy Jiřího Trnky, který dal nakladatelství mezinárodní rozměr a přitáhl do něj desítky talentovaných ilustrátorů z celého světa. Výsledkem byla nakladatelská značka, která se stala pojmem.
Bohem Press získal přes čtyři desítky mezinárodních ocenění a vydal tituly ve více než šedesáti jazycích, včetně sardské, faerské nebo romštiny. „Na Faerské ostrovy jsme prodali víc knih, než tam mají obyvatel. Podobně to bylo s Grónskem,“ vzpomíná Božejovský s úsměvem.
Za jeho slovy ale stojí nesmírně pracovitý život, ročně četl až 1500 manuskriptů. „Je to jako hledat diamanty,“ říká. Ilustrace vykupoval také proto, aby podpořil své přátele výtvarníky v těžších dobách. „S ilustrátory jsme byli jako rodina. Část práce dělali u sebe doma, ale finální fáze se odehrávala v Itálii u mě. Vedle začátečníka seděl zkušený autor a radil mu. Takové vzájemné učení bylo pro nakladatelství klíčové.“
Sbírka ale nežila jen v regálech. V roce 1983 se stala součástí hlavního výstavního programu Metropolitního muzea umění v New Yorku, kde se ocitla mezi vatikánskými poklady a Rembrandtem. Andy Warhol ji prý obdivoval, v době, kdy on sám v Met ještě nevystavoval.
Na přelomu tisíciletí sbírku oficiálně pozvala japonská císařovna a expozice putovala osmnáct měsíců po třinácti předních muzeích země vycházejícího slunce. Nechyběla ani audience u císařského dvora, na kterou Božejovský vzpomíná jako na jeden z vrcholů svého života.
Když Božejovský nakonec Bohem Press v roce 2007 prodal, přestěhoval se s manželkou do Prahy. Jeho celoživotní sen o galerii ale žil dál. V Českém Krumlově sbírku v roce 2022 koupilo město za milion eur, ale po několika letech komplikovaných jednání se kolekce vrátila zpět do rukou Otakara Božejovského. Právě díky jeho spolupráci s Ivo Janouškem a soukromými investory se nyní galerie otevírá široké veřejnosti.
Palác ilustrace sídlí v budově někdejší zámecké Mincovny, přestože skutečnou mincovnou nikdy nebyla. Po odebrání práva razit mince zde žili zámečtí úředníci. Dnes se barokní prostory proměnily v osm velkorysých výstavních sálů s celkovou plochou 700 metrů čtverečních.


Architektonický a výstavní návrh vznikl ve studiu O+M (Monika Matějková a Ondřej Čech), které je známé svým citlivým přístupem k historickým prostředím a zároveň odvážnými současnými zásahy. Pro Palác ilustrace navrhli vlastní modulární systém s názvem Palace: elegantní, funkční strukturu umožňující snadné obměny expozic i jejich přesun do jiných prostor.
Součástí galerie je také důraz na současný český design. Interiér doplňuje sedací nábytek značky Polstrin z kolekcí Hide and Seek a Infinite, které pro Polstrin navrhlo designérské duo Lexová & Smetana. Vizuální identitu Paláce ilustrace vytvořilo studio HMS Design Filipa a Jakuba Heydukových.
Výsledkem je čistá, nadčasová značka, která funguje mezinárodně a přitom neztrácí vazbu na domácí kulturní kontext. Oba autoři mají navíc k ilustraci osobní vztah, Renáta Fučíková, manželka Filipa a matka Jakuba, je renomovaná česká ilustrátorka.





Galerie se neomezuje jen na samotnou výstavu. Součástí konceptu je knihovna Bohem Press, která postupně nabídne kompletní produkci legendárního nakladatelství. V budoucnu se počítá s pořádáním workshopů pro děti, pedagogy i profesionální ilustrátory, stejně jako s hostujícími výstavami evropských i českých autorů. V prvním roce však bude hlavní pozornost věnována samotné sbírce.
Palác ilustrace klade důraz i na přístupnost – děti do patnácti let mají vstup zdarma. „Přál jsem si, aby sbírka nebyla zavřená v depozitáři, ale aby zůstala živá a přístupná veřejnosti,“ říká Otakar Božejovský, který 26. června převzal z rukou ministra zahraničí Jana Lipavského prestižní ocenění Gratias agit za celoživotní šíření české kultury ve světě.
„Když chcete být dobrým nakladatelem, musíte mít dvě věci: kulturu a smysl pro kšeft. A když vydáváte obrázkové knížky pro děti, musíte mít velký smysl pro etiku, ovlivňujete a vychováváte celé generace,“ dodává Božejovský.
Palác ilustrace v Českém Krumlově se tak od léta stává nejen výstavním prostorem, ale i kulturní institucí, která chce měnit pohled na dětskou knihu jako na vysoké umění. Pro všechny generace.
The post Otevírá Palác ilustrace. Chrám dětského umění, které uchvátilo Warhola i císařovnu appeared first on Forbes.