Pondělí 05. květnaSvátek má Venku je 9 °C, Oblačno

Plzeňské vlakové nádraží prošlo zásadní proměnou. Život mu vdechl ateliér A8000

Forbes Před 6 měsíci

Plzeňské hlavní nádraží, jeden z hlavních českých železničních uzlů, prošlo zásadní rekonstrukcí, která vrátila život do dlouho nevyužívaných prostor. O modernizaci se postaral architektonický ateliér A8000 ve spolupráci se SUDOP PRAHA. Výsledkem je nejen návrat památkově chráněné budovy k elegantnímu historickému vzhledu, ale také nové využití k moderním potřebám cestujících.

„Rekonstrukce navázala na modernizaci nástupišť a dalších částí stanice. Nyní proběhla hlavní celková revitalizace památkově chráněné budovy a jejího okolí. Zrenovované nádraží je obrovská příležitost pro rozvoj celého města,“ říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Foto: Ondřej Bouška

Celkové náklady na rekonstrukci, která probíhala od května 2021 a trvala přes tři roky dosáhly 1,03 miliardy korun. Obnovená byla fasáda, střecha a interiér. Největší změnou prošla horní hala, která se díky rozšíření prodejních ploch o 150 metrů čtverečních stala moderní obchodní pasáží.

Architektonický ateliér A8000 přistoupil k úpravám interiéru historického nádraží s jistotou, ale zároveň s úctou k původnímu vzhledu budovy. Proměnou prošla například barevná paleta, která se vrátila k jemným odstínům šedé, bílé a krémové, podobně jako tomu bylo před půlstoletím. Nádraží tak získalo nový vzhled a obnovilo svou ztracenou noblesu. Interiér byl obohacen o odolný nábytek z materiálu corian a podlahy pokryla replika původní historické dlažby.

Foto: Ondřej Bouška

Zásadní úpravou prošla i centrální pokladna pro prodej jízdenek i informační centrum. Díky modernizaci jsou nyní všechny prostory bezbariérové a zahrnují nové orientační systémy pro nevidomé.

„Historické části nádraží jsme renovovali s respektem a nové jsme budovali s použitím moderních materiálů, aby spolu nové a staré bylo ve vzájemné harmonii. Právě takový přístup je nám nejbližší. Největší důraz ale klademe na zjednodušení cesty pro cestující. Vnitřní prostor nádraží by pro ně měl být nově jednoznačně přehledný a funkční. Dnešní provoz nádražní budovy je totiž poněkud nečitelný a pokladny jsou rozptýlené na několika místech,“ komentuje architekt Pavel Kvintus z ateliéru A8000.

Foto: Ondřej Bouška

Ateliér A8000, vedený architekty Martinem Krupauerem a Pavlem Kvintusem, se již více než tři dekády řadí mezi přední česká architektonická studia. Mezi jeho významné realizace patří multifunkční sál Forum Karlín v Praze. Ateliér A8000 se také podílel na nedávné modernizaci vlakového nádraží v Českých Budějovicích.

Pokračovat na celý článek