Pražský dopravní podnik může prodat společnosti Nové Holešovice pozemky v okolí stanice metra C Nádraží Holešovice. Radní města v pondělí po více než roce diskusí prodej schválili. Nové Holešovice jsou společným podnikem DPP a developerských firem Karlín Group a CPI Property Group, který má uskutečnit revitalizaci stanice a výstavbu v jejím okolí.
Příprava záměru se zasekla poté, co Piráti začátkem loňského roku odmítli záměr prodeje pozemků podpořit. Nové Holešovice založil DPP v roce 2021 spolu s firmou Karlín Group, následně se zapojila i CPI Property Group šestého nejbohatšího Čecha Radovana Vítka, která v okolí také vlastní pozemky.
Město, respektive DPP měl společnému podniku prodat parcely a v budoucnu se podílet na zisku z developmentu. Proces se zastavil loni v lednu poté, co náměstek primátora Zdeněk Hřib nejprve prodej podpořil na dozorčí radě DPP, ale následně na radě města změnil názor s tím, že má o společném podniku pochybnosti.
Poté situace zamrzla na mrtvém bodě a koaliční strany se nebyly schopny shodnout na dalším postupu. Vytvořily proto pracovní skupinu, která měla navrhnout úpravy dohody, a zastupitelé na konci letošního února uložili primátorovi Bohuslavu Svobodovi a jeho náměstkovi Petru Hlaváčkovi, aby do konce března předložili městským radním návrh dalšího postupu.
To se stalo v pondělí, radním předložený návrh obsahoval čtyři varianty. První byla, aby do společného podniku vstoupil i magistrát, druhá pak, aby s ním uzavřel smlouvu. Třetí varianta počítala s původně zamýšleným postupem s úpravami, které vycházejí z doporučení magistrátní pracovní skupiny.
Poslední varianta pak navrhovala zánik společnosti Nové Holešovice a vytvoření nového modelu rozvoje stanice se zapojením i dalších zainteresovaných subjektů. To chtěli Piráti, uspěla však varianta prodeje pozemků, kterou podpořili radní za Spolu a STAN.
Podle radního města pro finance Zdeňka Kováříka je ze strany hlavního města nyní vše potřebné dokončeno a před samotným prodejem musí nyní DPP a další účastníci podniku schválit upravenou smluvní dokumentaci a podepsat ji. Jak dlouho to potrvá podle něj nelze přesně odhadnout.
Stejně tak není zatím jasná přesně cena za pozemky DPP, která původně měla být 173 milionů korun a podle radního bude vyšší. „Ale nemohu říci přesnou cenu, protože v těch materiálech je výpočet a nikoliv přesná částka,“ řekl.
„Jsme rádi, že zvítězil zdravý rozum a nebude tak nutné vymáhat podpis transakční dokumentace soudně. Samozřejmě nás mrzí, že společný podnik hned v počátku ztratil čas a nemalé finanční prostředky na svoji obranu, namísto toho, aby je investoval do samotného projektu transformace zanedbané části Holešovic. Každopádně práce ihned započnou tam, kde byly v únoru loňského roku na základě smyšlených obvinění zastaveny,“ komentoval rozhodnutí radních šéf Karlín Group Jan Ludvík.
Déle než rok trvající zastavení projektu dlouhodobě kritizuje zastupitelská opozice. „Praha je v bodě, kde jsme byli před patnácti měsíci. Po roce a čtvrt absurdního blokování a laciného politického divadla ze strany Pirátů se pražská koalice vzmohla jen na kosmetické úpravy projektu,“ uvedl v pondělí předseda Prahy Sobě a bývalý pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr.
Podobně se vyjádřil i předseda zastupitelského kontrolního výboru a šéf pražského ANO Ondřej Prokop. „Nečinnost může Prahu stát nejen velké peníze, ale hrozí i arbitráž. Co je však ještě horší – pan Hřib nikdy nenavrhl žádné alternativní řešení, a přitom je stanice dál ve zcela zbídačeném stavu,“ uvedl.
Dodal, že spolupráce se soukromým sektorem podle něj může být cestou i pro další zanedbané stanice metra, například na Roztylech.
The post Po více než roce je jasno. Vedení Prahy souhlasí s prodejem pozemků podniku Nové Holešovice appeared first on Forbes.