Vyvinuli ho doma a míří s ním do světa. Nový Pandur 8×8 EVO, na jehož vývoji se podepsaly i zkušenosti z bojiště – zejména z války na Ukrajině, má ambici prorazit i díky umělé inteligenci a aktivní ochraně proti dronům.
Na brněnském veletrhu IDET 2025 se odehrála světová premiéra nového českého bojového vozidla Pandur 8×8 EVO. Za vývojem a výrobou stojí společnost Tatra Defence Vehicle, která je součástí zbrojařské skupiny Czechoslovak Group čtvrtého nejbohatšího Čecha Michala Strnada.

Nový Pandur 8×8 EVO, který byl kompletně vyvinut a vyráběn v Česku, má ambici stát se pilířem domácí obranné výroby i vývozním artiklem. Vozidlo bylo navrženo pro moderní bojiště a jeho vývoj navázal na úspěchy starší generace Pandurů, kterou Tatra Defence Vehicle produkuje v licenci od evropské firmy GDELS, spadající pod americký koncern General Dynamics.
„Pandur 8×8 EVO se vyznačuje vysokou úrovní balistické a protiminové ochrany, která plně odpovídá požadavkům dnešních armád na vozidla této kategorie,“ říká Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Defence Vehicle. Inspirací byly podle firmy reálné scénáře, které ukázaly důležitost ochrany proti dronům a schopnosti rychlé reakce na měnící se situaci.

Vozidlo disponuje také pokročilým elektronickým a komunikačním vybavením, včetně systému situačního povědomí založeného na technologii umělé inteligence. Ten osádkám pomáhá lépe vnímat situaci na bojišti, vyhodnocovat aktuální hrozby a poskytuje včasné varování.


Podle vedení firmy má nový Pandur vysoký exportní potenciál – firma registruje poptávku ve stovkách kusů a vozidlo splňuje standardy NATO i Armády České republiky.
Podle generálního ředitele Tatra Defence Vehicle Tomáše Mohapla momentálně CSG jedná o dodávkách nejnovějších Pandurů i do zahraničí. „Takto komplexní systém, který je navíc vyvinutý v několika konfiguracích, bychom nezvládli ekonomicky vyvinout jen pro potřeby Armády České republiky,“ řekl na veletrhu IDET.
Zároveň doplnil, že výrobu velké části techniky, kterou je nový Pandur osazen, se podařilo přenést do České republiky. Od tuzemských dodavatelů pochází minimálně 67 procent komponentů. Jde například o bojovou věž od izraelského Elbitu. Ta tvoří zhruba polovinu hodnoty celého vozidla. Podle Mohapla se do Česka přenese i výroba mimonetného věžového systému Crossbow.

Nemalou část systémů, který je Pandur 8×8 EVO osazen, si zatím CSG obstarává externě. Jak ale dodává Mohapl, při dostatečně velkých objemech existují s dodavateli dohody o tom, že by se do českých závodů Strnadovy skupiny přesunula i další specializovaná výroba. „To přijde na řadu v případě, že se nám podaří podepsat objednávky na nižší stovky kusů vozidel,“ doplnil Mohapl.
Oproti zahraniční konkurenci má Tatra Defence Vehicle výhodu v plné lokalizaci výroby – nejenže vyvíjí, ale i kompletně vyrábí v Česku, včetně přenesené výroby zbraňové stanice díky spolupráci s izraelskými firmami. Tento přístup podle analýz firmy znásobuje každou investovanou korunu do projektu 2,4krát v rámci české ekonomiky.
The post Premiéra české obrněné novinky. Tatra Defence Vehicle odhalila nové Pandury appeared first on Forbes.