Pondělí 16. červnaSvátek má Venku je 19 °C, Zataženo

S rošťáckou duší. Brněnská designová kola pro děti se stala hitem

Forbes Před 2 týdny

Jeden je bývalý cyklistický závodník, druhý interiérový designér. Jakub Holec a Ondřej Brunecký. Když se dali dohromady, stvořili značku Rascal Bikes, jednoho z nejpopulárnějších výrobců dětských kol.

Kořeny kol Rascal sahají hluboko do historie: do roku 1996. Tehdy Ondřej Brunecký vyrazil pracovat do Londýna –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ a kdo ví, zdali by se někdy posunul do světa kol, nebýt této zkušenosti.

V Londýně objevil skládací kolo Brompton, začal na něm jezdit do práce, podivil se, že se v Česku neprodává, a otevřel cyklistickou prodejnu. No a pak, když o kola projevily zájem jeho děti, začal hledat kvalitní značku dětských kol, až nakonec v roce 2019 založil vlastní jménem Rascal. Neboli rošťák.

Poprvé se představila na veletrhu Eurobike a hned vzbudila pozornost, designových dětských kol tolik nenajdete, natož v Česku. Značka postupně rostla a loni prodala patnáct tisíc kol.

Brunecký u toho ale nebyl sám. Jeho parťákem v byznysu je už dlouhé roky Holec, někdejší závodník, který k pohledu designéra přidává perspektivu cyklistické praxe. Dalším důležitým do party je designér Jaroslav Juřica, který měl klíčové slovo v podobě rámu kol Rascal. 

„V oblasti dětské cyklistiky se pohybujeme už od roku 2012. Za tu dobu už jsme stihli prodat tisíce dětských kol a získat cenné zkušenosti. Znali jsme konkurenční produkty a věděli jsme, jaké jsou jejich výhody i nevýhody. Díky tomu jsme věděli, co na trhu s dětskými koly chybí,“ říká Brunecký. 

Zásadní byla v tomto ohledu hmotnost. Tu stlačili pod šest kilogramů, což považují za klíčové. Řada existujících značek totiž podle nich nabízí kola, která jsou v poměru k malému dětskému tělu příliš těžká.

„Vyvíjíme a vyrábíme vlastní komponenty, které jsou navržené podle dětské ergonomie pro konkrétní věk a specifikované přesně podle našich představ,“ odpovídá Holec na otázku, jak dosáhnout takové hmotnosti.

Ondřej Brunecký (vpravo) a Jakub Holec z kol Rascal
info Foto Rascal
Ondřej Brunecký (vpravo) a Jakub Holec

Co dalšího potřebují děti? Bezpečnost, jistě. Snadnou ovladatelnost. A ideálně i co nejhezčí design, aby kolo měly rády. To vše si dal Rascal jako cíl, ale přidal i jeden bonus.

„Naše kola na první pohled zaujmou broušeným hliníkovým rámem, na kterém je nanesený polotransparentní barevný lak,“ upozorňuje Brunecký na prvek, díky němuž vypadá barva kola za každého světla trochu jinak. Zároveň má Rascal místo řetězu řemen, který je lehký, tichý a bezúdržbový.

Rascal vyrábí jak odrážedla, kola pro nejmenší, tak i pro odrostlejší, před třemi lety představil také sérii dětských horských kol vybavených hydraulickými kotoučovými brzdami, vzduchovou vidlicí a vícerychlostními řetězovými systémy s jednopřevodníkem. V nabídce nechybějí ani dětské helmy, rukavice a další doplňky – a v plánu jsou vlastní blatníky.

Jednotlivé modely se vyvíjejí klidně i dva roky, na designu se obvykle podílejí tři až čtyři lidé, vývoj jich má na starosti zhruba osm. Oblíbenou možností, kterou Rascal nabízí, je nechat na sedlovou trubku kola napsat jméno dítěte, díky čemuž si ke kolu udělá ještě osobnější vztah.

Rascal má kořeny v Brně a český původ chce akcentovat. Na výrobě kol sice dosud spolupracují dodavatelé z Asie, momentálně ale Rascal pracuje na tom, aby ji přesunul do Česka. Tuzemský trh je rovněž pro firmu klíčový, zájem však je i v zahraničí, především v sousedním Německu

„Hlavním cílem je pro nás stabilní růst firmy a rozšíření dealerské sítě v rámci evropského trhu,“ tvrdí Holec. Celkem se nyní kola prodávají v patnácti evropských zemích.

„Hlavně ale chceme vyrábět dětská kola, díky kterým bude každá jízda radost,“ říká Brunecký. „Všechna kola testujeme na vlastních ratolestech, abychom se ujistili, že dětem dopřáváme to nejlepší.“

Zájem zákazníků svědčí o tom, že se jim to daří.

The post S rošťáckou duší. Brněnská designová kola pro děti se stala hitem appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek