Neváhá experimentovat a odhalovat podstatu sklářského řemesla v důmyslných i hravých perspektivách. Kateřina Handlová už třetím rokem působí coby kreativní ředitelka značky Rückl a platí za jednu z nejtalentovanějších osob v oboru. Více než deset let působení na tvůrčí scéně nyní vyústilo do výstavy Záznam mizení, která momentálně oživuje secesní duši Jurkovičovy vily v Brně.
Se sklem umí divy a neustále dokazuje, jak se dá osvěžit tradiční řemeslo o moderní přístupy. V jejím podání se tak hranice mezi uměním a užitým designem přirozeně slévají a přináší pozoruhodné výsledky oslovující i novou generaci.
Průřez její tvorbou, v níž se naplno odkrývají nové významy, je od 25. dubna k vidění právě na této výstavě. Ta se pro Handlovou po letech práce pro různé brandy stala návratem k autorské tvorbě. Výstavní počin vznikl ve spolupráci s Moravskou galerií, v čele s kurátorkou Michaelou Kádnerovou.
„Ředitel Jan Preiss mě oslovil před Vánoci, do konce ledna musela být jasná koncepce výstavy, abychom začali řešit organizaci, instalaci, architekturu výstavy, a především návrhy a výrobu nových objektů. Naštěstí jsem vyrostla v severních Čechách, ve sklářském městě, a s pomocí přátel, známých sklářů a podpory ze strany Moravské Galerie jsem tak byla schopna vše zprodukovat včas,“ říká Handlová.
Díky úzké spolupráci Handlové se značkami Rückl a Bomma se tyto firmy staly rovněž partnery výstavy, přispěly především zapůjčením svítidel a váz.
V projektu se plně odráží hned několik vrstev poselství. První rovina připomíná proces broušení skla – odebírání hmoty, narušení hladkého povrchu a pomalé mizení původního tvaru. V té druhé jde především o poetickou metaforu vedoucí ke snaze zachytit fluidum času i proměnlivost okamžiků.
Jednotlivé výstavní momenty, prolínající se takřka celým přístupným prostorem vily, navíc směle vypráví o přeměně ženy a jejího subjektivního i společenského nazírání, jak v různých životních fázích, tak i v průběhu století. Od doby architekta Dušana Sama Jurkoviče a ženského vzdělávacího spolku Vesna až po současnost.
„Zkoumám témata, jako je síla ženské identity, tradice, mystika, spiritualita, svoboda. Snažím se reflektovat to, jak tradice a historie ovlivňují ženskou identitu a roli ve společnosti. Je to také o určité emancipaci, sebeobjevování a prosazování se. O uvědomění a přijetí vlastního ženství a vyrovnání se s očekáváními, rolemi a dědictvím našich předchůdkyň. Co zmizelo a co zůstává,“ vysvětluje.
Z původně prvního ženského pěveckého sboru na Moravě se Vesna rychle vyvinula ve vzdělávací spolek, který významně přispěl k prosazování práv žen a rozvoji jejich vzdělání v Brně a okolí. Výstava proto začíná tématem folkloru a lidových písní – nástrojem kulturní identity, soudržnosti a emocionálního vyjádření žen v době jejich společenského vyloučení.






Závěrečná místnost přináší motiv zrcadel, symbolu současnosti, který podle autorky výstavy nejlépe vyjadřuje tlak doby a očekávání, jež jsou na ženy kladeny i dnes, navzdory historickým posunům či uvolnění ze sevření minulosti.
Dvacet výstavních objektů namixovaných ze známých děl či oceněných návrhů z už realizovaných kolekcí (například Hero.ine) doplňují čerstvé přírůstky, jako jsou vázy zkombinované s kůží, nápojový set či zrcadla, u nichž autorka zkusila pro ni nové technologické postupy.
Prvky jako stříbření, struktura lehaného skla a práce s odrazem tvoří základ jejího nového stylu, ve kterém chce pokračovat i nadále.
Skleněné artefakty vytvořené speciálně pro účely výstavy dokreslující příběh proměny ženy, význam i genius loci místa si po skončení můžete i zakoupit. Ceny se pohybují v řádech vyšších desítek tisíc za kus. Některé z vystavených váz či světel budou následně k prodeji na webu nebo prodejců Bomma a Rückl.
Záznam mizení je sondou do světa, kde se prolíná křehkost, krása, zranitelnost i síla a nabízí návštěvníkům pohled na inovativní twist současného sklářského designu. K vidění je až do 29. března 2026.
The post Síla ženské identity v secesní vile. Kateřina Handlová vypráví skrz své sklářské umění appeared first on Forbes.