Zvykli jsme si firemním akcím říkat teambuilding. Jenže vyrazit na dva dny na hory, chvíli sportovat, pak si lehnout do spa a sednout do baru, to nemá s budováním týmu tolik společného.
Pokud firmy chtějí od takových setkání výsledky, pomůže k nim přistoupit trochu jinak.
Opravdový teambuilding může mít mnoho výhod. To, že se kolegové potkají v jiném prostředí a uvolněnější atmosféře, opravdu může utužit vztahy. Správně zvolené aktivity mohou tým také rozvíjet, přispět k jeho lepšímu fungování, a tím přinést pozitivní efekt pro celou firmu.
Jenže aby to tak fungovalo, je potřeba, aby byl teambuilding dobře promyšlený, pokaždé jiný, sestavený na míru.
Bohužel zvykem je spíš každý rok stejné místo, velmi podobný program a žádný debriefing, který by příště přinesl zlepšení.
„Je trochu iluzí tomu říkat teambuilding. Při budování týmu jde primárně o to, že se cíleně snažíte vytvořit podmínky či aktivity, které podpoří a posílí spolupráci mezi členy týmu. Ať už se zaměříte na důvěru, vzájemné pochopení, či další podpůrné prvky spolupráce,“ popisuje pracovní psycholožka Kristýna Cetkovská, která spolupracuje s psychologickou poradnou Soulmio.
„Dva dny v horách v tradičním pojetí bych spíše nazvala firemní akcí než teambuildingem. Uvědomuju si ale, že se tento pojem do českých firem zapustil hluboko a spoustu z nich neřeší jeho reálný význam,“ dodává.
Přitom koncept teambuildingu podle ní dává velký smysl. „Vytváří zárodek pro větší pracovní angažovanost či produktivitu. Dnes možná více než dřív jsou týmové aktivity důležité, protože lidé v hybridním režimu ztrácí příležitosti spolupracovat spontánně,“ připomíná.
Proč to vlastně děláte?
Opravdový teambuilding se pozná podle jasného účelu a tématu. Nemyslí se tím zábavné tematické pojetí jako na nějakém večírku, ale program vytvořený na míru aktuálním problémům, potřebám či projektům, jež se v týmu zrovna řeší.
Cílem tedy může být například posílení důvěry v týmu, příprava na důležitou kampaň, kreativní setkání, ale třeba i vyhodnocení a závěry po náročném období.
Na jednotlivá témata potom existují různé aktivity, které zná každý HR manažer. Ovšem řešit jen aktivity bez účelu, jen čas, místo nebo jednotlivé chody večeře, aniž by někdo řekl, jaký je vlastně cíl, se nemusí úplně vyplatit.
„Osvědčuje se, když je část dne věnovaná i nějakému workshopu a teambuilding se naváže na určitou firemní strategii. Může to být například i společný brainstorming. Často z podobných akcí vyjdou nápady, které by během standardní firemní porady nepadly,“ potvrzuje také Lucie Gajdošová, která má coby obchodní ředitelka v síti hotelů Orea na starost byznys klientelu a právě i organizaci teambuildingů.
Chybou podle Kristýny Cetkovské také bývá, že manažeři ne vždy účel a obsah setkání srozumitelně komunikují týmu a lidem tak může klesat motivace k účasti.
„V neposlední řadě je důležité zmínit, že teambuilding by neměl fungovat jako spasitel. S týmem je potřeba pracovat kontinuálně a to, že v nesnázích naplánujete dva dny mimo kancelář, pravděpodobně nepřinese kýžený efekt,“ dodává.