Úterý 20. květnaSvátek má Venku je 13 °C, Zataženo

Tesla Model Y dospěla. Než k tomu došlo, konkurence ji pohodlně doběhla

Forbes Před 4 hodinami

Elon Musk ze značky Tesla vybudoval love brand. Jeho automobilka nepotřebovala placenou reklamu. Stačilo mít v čele dostatečně silného vizionáře a přijít se zajímavým produktem, který když začnete používat, vizionářem se tak trochu stanete i vy sami. Jenže tohle kouzlo už je pryč.

Sláva Elona Muska po jeho angažmá u Donalda Trumpa u velké části jeho následovníků zhasla. Zdvižená pravice, mnohdy chaotické škrty v rámci úspor v americké administrativě, zasahování do prezidentských voleb skrze sociální síť X, nepřehlédnutelná podpora ze strany Donalda Trumpa…

Když tohle sledujete z pozice amerického demokratického voliče, případně liberálně nastaveného voliče kdekoli na světě, najednou vás chuť pořídit si auto značky Tesla přechází. Že je takových potenciálních rozmrzelých zákazníků po celém světě zřejmě dost, dokazují čísla.

V Kalifornii, na největším americkém trhu, kde mimochodem ve volbách pravidelně vítězí demokratičtí kandidáti, prodeje v prvním čtvrtletí meziročně klesly o patnáct procent. Je ale fér dodat, i tak si na tamějším trhu drží víc než čtyřicetiprocentní podíl na trhu s elektromobily.

Informace o větším propadu objednávek ale v průběhu posledních měsíců až na výjimky přicházely z celého světa. Austrálie pokles o pětašedesát procent, Švédsko osmdesát procent, v Německu šedesát procent, Čína o polovinu… Globální výsledky říkají, že za první čtvrtletí letošního roku Tesla dodala téměř 337 tisíc aut, meziročně o třináct procent méně. A o jednasedmdesát procent na 409 milionů dolarů se propadl i čistý zisk.

Za vším ale nemusí být jen Muskova politická angažovanost, která přispěla k tomu, že si stávající majitelé tesel na karoserii začali dávat samolepky s textem „Tohle auto jsem si koupil, než se Elon Musk zbláznil“. Důvodem může být totiž fakt, že i tradiční automobilky už konečně na trh začaly dodávat kvalitní elektromobily, které mohou s Teslou bojovat.

Pro konkrétní příklad není potřeba chodit daleko. Stačí se podívat na Škodu Auto a její úspěch s elektrickou Škodou Enyaq v Německu, na největším automobilovém trhu Evropy. Z pohledu celkových čísel Tesla Model Y s celkovým prodejem 29 896 kusů sice zvítězila (enyaqů se prodalo 25 262), ale druhá polovina roku patřila elektromobilu z Česka.

Ani první čtvrtletí letoška nevypadá pro Teslu v Německu mírně řečeno nějak záře, byť vliv na to má zpoždění dodávek nové generace Tesly Y, které mají začít naplno nabíhat až v následujících měsících. V žebříčku nejprodávanějších e-aut vede Volkswagen ID.7 s víc než devíti tisíci prodanými kusy. Nejúspěšnější Tesla Y je s 3442 prodanými vozy až na sedmé příčce.

A právě Tesla Model Y s kódovým označením Juniper, loni nejprodávanějším autem světa bez ohledu na typ pohonu, na přelomu roku prošel razantním omlazením. Bylo načase, protože první verze se na trh dostala v roce 2019. Od té doby se jich vyrobilo tři a půl milionu.

info Foto Tesla

Ambice mu zůstaly. Nový je vzhled. Tesla přidala na futurismu, žabí vzhled předchozí generace je pryč a novinka nemá daleko k vizím z osmdesátých let minulého století o autech budoucnosti. Nejvíc k tomu pomáhá dlouhá svítící linka pro denní svícení přecházející v blinkry. Plnotučná světla jsou níž v nárazníku. Sto šedesát centimetrů dlouhá svítící lišta je pak i na zadní části. 

Nižší spotřeba – lepší aerodynamika a nová devatenáctipalcová kola. Díky tomu se prodloužil dojezd o pět procent. Co se nezměnilo, jsou motory a baterie. Ta má u vyšších verzí kapacitu pětasedmdesát kilowatthodin. V námi testované verzi Long Range s pohonem všech kol má papírový průměrný dojezd 586 kilometrů. Spotřeba se má pohybovat kolem patnácti kilowatthodin na sto kilometrů.

Dlouhodobou výhodou Tesly je, že tovární údaje o dojezdu a spotřebě nenafukuje. Alespoň ne tak moc jako někteří konkurenti. V reálu při mixu různých silnic pak můžete počítat s tím, že 450 kilometrů v průměru na jedno nabití v klidu ujedete. Jakmile ale najedete na dálnici a držíte se na maximální rychlosti, je lepší počítat s dojezdem o sto kilometrů nižším a spotřebou kolem dvacet kilowatthodin.

Kupa změn se u novinky odehrála i uvnitř. Mezi ty nejvíc komentované patří použití něčeho tak obyčejného, jako je páčka na volantu na ovládání blinkrů. Až dosud se totiž směrovky přepínaly tlačítkem na volantu. Co se určitě zlepšilo, jsou použité materiály. Měkčené plasty, důvěryhodně působící koženka a dokonce i prémiová alcantara na dveřích.

Lepší jsou i sedadla, která dostala delší sedáky a kromě vyhřívání nově umí i pomocí ventilace chladit. V nové Tesle Mode Y už zkrátka nemáte pocit, že sedíte v předraženém plastovém výlisku, kde se šetřilo snad úplně na všem.

Zůstal ale samozřejmě displej, nově s tenčími rámečky, na středu palubní desky, na kterém se pomocí dotyků obstarává všechno, včetně řazení rychlosti a zpátečky nebo otevírání přihrádky před řidičem. Pro ty, kteří se s teslami neznají víc, může být problémem chybějící kaplička před řidičem. Mně by nechyběla. Ovšem za předpokladu, že by tesla do auta montovala head-up displej, který hlavně údaj o rychlosti promítá přímo před řidiče. Ale ani ten tady není. A dokoupit nelze.

Co naopak přibylo, je osmipalcový dotykový displej pro cestující na zadních sedadlech, který slouží k ovládání třeba klimatizace, ale i pro zábavu, protože obsahuje aplikace jako Spotify nebo Netflix. Vzadu je novinkou i elektrické nastavení sklonu zadních sedadel. Je jen na vás, jestli dáte přednost většímu pohodlí, nebo většímu zavazadlovému prostoru.

V souvislosti s kufrem umí tesla jedno kouzlo. Když máte v telefonu aplikaci propojenou s autem, stačí se k jeho víku postavit a ono se samo otevře, aniž by bylo potřeba špinit si ruce mačkáním tlačítka nebo divoce máchat nohou pod nárazníkem.

Kufr samotný je obrovský. Pořád před sebou máte auto, o kterém se dá mluvit jako o SUV. A kdyby to bylo málo, ještě je tu frunk – plastový prostor s odtokovým ventilem pod víkem kapoty. Takže když se ušpiní třeba od zabahněných bot, stačí vzít hadici a jednoduše ho vystříkat. To je něco, co byste třeba u Škody Enyaq bohužel hledali marně.

info Foto Tesla

Nová Tesla Y Juniper je mnohem pohodlnější. Tvrdý podvozek totiž bylo to, co bylo častým terčem kritiky. Teď už se nic takového ozývat nebude. Kromě úprav podvozku navíc jízdu dělají příjemnější i akustická skla. Ticho v elektromobilu je tak ještě tišší. Tady se ale vrátíme k tomu, že konkurence v posledních letech nespala. Pokud se totiž posadíte do elektromobilu z Evropy, a klidně můžeme zůstat u koncernu VW, pohodlí i ticha si užijete ještě o něco víc.

Testovaný kus byl ve verzi se dvěma motory a pohonem všech kol. Tohle auto má výkon 378 kilowattů a maximální rychlost 201 kilometrů za hodinu. Tady se oproti první verzi ubíralo, konkrétně ze 217 kilometrů za hodinu, za čímž stojí především nově použité pneumatiky.

Kde už dnes Tesla pomalu ztrácí, je nabíjení. I v nové generaci pořád sází na čtyřistavoltovou architekturu, ačkoli trend, což platí hlavně u korejských konkurentů, velí používat rychlejší osmisetvoltovou architekturu.

Dobít tak Teslu Model Y Juniper z deseti na osmdesát procent trvá víc než půl hodiny. Takový Hyundai Ioniq 5 to zvládne za osmnáct minut a popravdě mě nenapadá žádný tesle odpovídající konkurent, který by to pod třicet minut stáhnout nedokázal.

Tesla teď prochází těžkým obdobím. Nový Model Y má za úkol ji udržet nad vodou. Jeho omlazení by před lety znamenalo, že se na silnice dostává to nejlepší elektrické SUV v ceně mírně přes milion korun, které je na trhu. V případě testovaného kusu ve vrcholné verzi se bavíme o sumě 1,3 milionu.

Model Y je sice dobré auto, vlastně rozhodně lepší, než bylo, ale i po faceliftu zákazníky, které se automobilky snaží přetáhnout od spalovacích motorů k elektromobilům, bude po nástupu konkurence lovit hůř, než jak bylo zvyklé. Zdivočelý Elon Musk mu to navíc jednodušší nedělá.

The post Tesla Model Y dospěla. Než k tomu došlo, konkurence ji pohodlně doběhla appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek