Jako typický brblající Čech se nedávno zachoval generální ředitel Českého rozhlasu René Zavoral. Na jednání Evropské vysílací rady v Irsku slyšel na adresu Českého rozhlasu velkou chválu. Poděkoval za krásná slova, ale pak řekl, že jinak to prakticky za moc nestojí.
„Velvyslanec pak za mnou přišel, že jsem ho vůbec nezklamal, že jsem typický Čech, který když ho v zahraničí chválí a opravdu k nám vzhlížejí, tak řekne, že jinak je všechno špatně,“ vyprávěl René Zavoral nedávnou historku na konferenci Forbesu Lepší Česko v Karlových Varech.
A jak říká, poučil se z toho. Teď má slovní spojení „shining light“, které na zmíněném jednání zahraniční odborníci použili na adresu Českého rozhlasu, několikrát podtržené.
„V zahraničí je Česko vnímáno jako velmi aktivní, dynamický a moderní člen a oni sami ze západní Evropy koukají, co děláme, a inspirují se u nás. Což je fajn, protože ještě nedávno to bylo opačně, když jsme se my jezdili koukat za hranice a inspirovat se od veřejnoprávních médií v západní Evropě,“ zdůraznil René Zavoral na pódiu Císařských lázní.
Radost mu kromě mezinárodního uznání dává i fakt, že po dvaceti letech se podařilo zvýšit poplatky za veřejnoprávní média. Díky nové úpravě výše a výběru poplatků získá Český rozhlas do letošního rozpočtu 197 milionů korun navíc. Vyšší příjmy chce investovat především do posílení redakcí, rozvoje regionálního zpravodajství, programové nabídky i do krizového vysílání.
„Je podstatné, že bylo zajištěno financování veřejnoprávních médií tak, aby byla nezávislá, důvěryhodná. A také, že se nám podařilo podepsat memorandum o veřejné službě a zarámovat tak rozhlas, jak bude dalších pět roků existovat,“ řekl René Zavoral, podle kterého je pro existenci lepšího Česka podstatné, že zde existují média veřejné služby.
Do obsahu memoranda, které je v podstatě strategickým dokumentem pro další fungování této mediální instituce s víc než stoletou historií, navíc podle jeho slov promluvila i veřejnost.
Během letošního léta totiž proběhla rozsáhlá anketa, ve které lidé mohli reagovat na otázku, jaký chtějí Český rozhlas. Zapojilo se téměř dvanáct tisíc lidí a jejich názor se promítá v memorandu.
„Jsem rád, že jsme zjistili, že se nerozcházíme od představy veřejnosti, co má rozhlas nabízet, vysílat. Ale byly tam věci, které mě zaujaly. Zmíním ty pozitivní, o kterých jsem si jistý, že to je třeba ta část, která může někdy malinko tady být napadená, a to je volání veřejnosti po nezávislosti na politické a ekonomické moci, po ověřování informací a důvěryhodnosti. Ale také tam padal požadavek na více zábavy,“ podělil se o výsledky ankety ředitel Českého rozhlasu.
Ačkoli má rozhlas zábavných pořadů několik, je podle něj namístě diskutovat i o tom, co je dneska zábava a co není.
„Co třeba vnímám jako takový dluh, že z českého mediálního prostoru zcela vymizela satira. Na druhou stranu není to úplně jednoduché, ale pevně doufám, že se nám podaří udělat dobrý satirický pořad. A že se satirou nestane klasické zpravodajství, které bude popisovat reálný stav věcí,“ zmínil v nadsázce René Zavoral a za svá slova sklidil potlesk. V anketě lidé kromě potřeby nezávislého zpravodajství také žádali silnější investigativu i v regionech, vzdělávání a kulturu a regionální obsah.
Šéf Českého rozhlasu ale také připustil, že vnímal předvolební rétoriku, kdy na konto veřejnoprávních médií mnohdy mířila kritika a například návrhy na spojení Českého rozhlasu s Českou televizí. „Jsme připraveni se účastnit legitimní diskuse o poslání rozhlasu či televize a jsme připraveni položit na stůl mnoho argumentů pro to, aby se neměnilo to, co funguje,“ řekl René Zavoral.
I když se snaží být pozitivní, do budoucnosti se dívá s obezřetností a připustil, že může nastat doba, kdy bude boj o rozhlas realitou. „Mám pro sebe takový claim boj o rozhlas 3.0,“ řekl s připomínkou bojů v roce 1945 a 1968. „Ale pevně věřím, že se podaří přesvědčit politickou reprezentaci, že nemá smysl bořit to, co funguje,“ dodal.

The post V zahraničí se u nás inspirují. Role se obrací, říká šéf Českého rozhlasu appeared first on Forbes.










