Na západě Německa mohou od tohoto týdne cestující v hromadné dopravě využívat samořiditelné vozy. Pilotní projekt, první v Německu, spustily Německé dráhy ve spolupráci s dopravním podnikem Rhein-Main-Verkehrsverbund. V testovací fázi vozidla dopraví zájemce do cíle ve vybrané oblasti kolem měst Langen a Egelsbach, kvůli bezpečnosti bude zatím ale za volantem připraven zasáhnout řidič.
Dopravní podnik Rhein-Main-Verkehrsverbund obsluhuje oblast jižního Hesenska a východní část Porýní-Falce včetně Frankfurtu nad Mohanem, Wiesbadenu či Mohuče. Jeho zákazníci si mohou od středy pomocí aplikace objednat jízdu autonomním vozem v oblasti, které leží poblíž frankfurtského mezinárodního letiště.
Podle autorů projektu je to poprvé, kdy se mohou zákazníci některého z dopravních podniků v Německu svézt samořiditelným vozem. V testovací fázi ovšem bude v automobilu vždy ještě řidič, který zasáhne v případě nouze. Trasu kontroluje na dálku také centrála. Maximální rychlost šesti testovacích vozů bude stanovena na 130 kilometrů v hodině.
Podobné nabídky mají přispět k zatraktivnění příměstské hromadné dopravy i její větší flexibilitě, obzvlášť v městských aglomeracích, jakou je i oblast kolem Frankfurtu nad Mohanem. Do budoucna by mohl být podobný typ dopravy i levnější, protože se obejde bez řidiče.
V první fázi budou moci služeb autonomních vozů využít lidé, kteří se zaregistrují a budou vybráni do testovací skupiny – cestování pro ně pak bude bezplatné. Jezdit budou moci v okolí Langenu a Egelsbachu, tedy obcí, které mají dohromady asi padesát tisíc obyvatel. Ve druhé polovině roku by se měla samořiditelná auta objevit také v nedalekém Darmstadtu, který má zhruba 165 tisíc obyvatel.
„Autonomní jízda je klíčovou technologií pro inovativní, ekologickou a bezbariérovou mobilitu. Do budoucna by tak měla být dostupná v pravidelném provozu po celém Německu,“ uvedl v tiskové zprávě k zahájení testovacího provozu spolkový ministr dopravy Patrick Schnieder.
Podle ředitele dopravního podniku Rhein-Main-Verkehrsverbund Knuta Ringata bude možné díky autonomnímu ježdění nabídnout hromadnou dopravu skutečně po celé zemi. „Profitovat z toho budou především venkovské oblasti. Když bude možné zavolat si 24 hodin denně, sedm dní v týdnu malé autobusy bez řidiče tam, kde dnes linkové autobusy jezdí jen párkrát za den, bude hromadná doprava dostupná všem a bude výrazně atraktivnější,“ řekl Ringat.
Německé ministerstvo dopravy projekt podpořilo částkou 2,2 milionu eur (55 milionů korun), další peníze poskytla země Hesensko a z vlastních zdrojů přispěl i dopravní podnik Rhein-Main-Verkehrsverbund. Projekt nese název KIRA, který vychází z německé zkratky pro umělou inteligenci.
Oblast jižního Hesenska je sice první, která vyzkouší jízdu autonomními vozy v rámci hromadné dopravy, zdaleka ale ne jedinou, kde se testují autonomní vozidla. Například v Hamburku je zkoušeli nasadit jako taxíky, v Meklenbursku-Předním Pomořansku na severovýchodě Německa by od července měl začít jezdit autonomní autobus, který má fungovat stejně jako vozy v Langenu a Egelsbachu na zavolání. Testovat se ovšem bude na rozdíl od projektu Rhein-Main-Verkehrsverbund zatím bez cestujících.
The post Veřejná doprava se učí řídit sama. V Německu začaly testy autonomních vozidel appeared first on Forbes.