Pondělí 19. květnaSvátek má Venku je 13 °C, Zataženo

Z lokální značky globální ikonou? Je třeba vášeň a ambice, zaznělo na festivalu Pulse 

Forbes Před 8 hodinami

Co dělá jinak designová firma, které se z Moravy podařilo vyrůst v úspěšnou celosvětovou designovou značku? O tom mluvili na konferenci Pulse v Ostravě šéf mmcité David Karásek a Sandra Kumorowski, která radí se strategií mezinárodním brandům.  

Může lokální značka ze střední Evropy přerůst v globální ikonu? Moravskému výrobci městského mobiliáře mmcité se to podařilo. Jak se mu povedlo prorazit na trzích od Latinské Ameriky přes Spojené státy až po Asii?

Karásek je nejen ředitelem značky, ale také designérem a autorem řady oceněných produktů. Sandra Kumorowski zase v oblasti obchodní strategie, marketingu a vzdělávání radila Applu, Microsoftu a přednášela studentům v Chicagu. Ke Karáskovým zkušenostem přidala i užitečné tipy, jak se prosadit v mezinárodním prostředí. 

První z nich by se dal shrnout do fráze, že vzdělání je klíč. Hned na začátku diskuse na Forbes Stage touto myšlenkou uvedla téma budování globálního renomé žena, která se sama po praktických zkušenostech v oboru vydala do vod výzkumu a edukace.

„Měli bychom učit studenty, jak vybudovat globální značku, ale skrze svou vlastní autentickou kreativitu,“ míní Sandra Kumorowski, který pomáhá značkám uspět v mezinárodním prostředí.

Už během studií by podle ní začínající designéři a architekti (a nejen ti) měli čerpat co nejvíce praktických zkušeností v zahraničí a mezinárodní komunitě, aby je pak dokázali aplikovat i ve své pozdější praxi. I středoevropské univerzity v tomto ohledu vidí jako nadějnou startovací čáru, například Univerzitu Tomáše Bati ve Zlíně. 

Některé věci ale přicházejí až s praxí. Co dělali jinak v moravské firmě mmcité, když se jí na rozdíl od jiných výrobců nábytku podařilo etablovat i na amerických nebo asijských trzích? Na to její šéf David Karásek překvapivě nemá odpověď, návod ani radu.

David Karásek a Sandra Kumorowski na festivalu Pulse
info Foto Pulse
David Karásek a Sandra Kumorowski na festivalu Pulse s moderátorkou Annou Noskovou, šéfkou Forbes Life

Úspěch podle něj přišel spontánně: „K tomu, abychom se stali globální značkou, jsme neměli žádnou speciální strategii. Budovali jsme úspěch malými krůčky,“ odpověděl. „Vydržet, být kreativní a ambiciózní,“ dodal ještě. O tom, kdo se z regionu střední Evropy dostane do světa, tedy podle něj rozhodují především ambice. 

Ty je ale občas těžké rozlišit od ega, o nějž v oboru designu a architektury nebývá nouze. Když ale přebují, je to kontraproduktivní. „Ambice jsou podle mě konstruktivní a více praktické, kdežto ego může být více či méně destruktivní,“ uvedl k rozdílu mezi těmito dvěma významy David Karásek.

Podle Sandry Kumorowski pramenily její ambice vždy z vášně: „Vždy jsem měla vášeň pro umění, ale nikdy jsem neměla příležitost se mu skutečně věnovat,“ přiznala s tím, že se rozhodla udělat si doktorát až v pozdějším věku. „Právě vášeň a ambice vás totiž mohou dostat tam, kam chcete,“ dodala. 

Když se značka rozhodne překročit kulturní hranice, hrozí při tom ztráta identity, na níž byla vybudována. Nejednou na konferenci Pulse padlo, že se architektura globalizuje tak, že občas nevíte, jestli jste v Německu, Americe nebo Asii. A v designu to platí stejně.

„Co to znamená, být lokální? Všechno už je globalizované, zvláště v oborech designu a architektury. Mezi lokálním charakterem a globálními aspekty nevidím velký konflikt,“ přidal se k rezonujícímu názoru David Karásek, jehož venkovní nábytek dává tvář veřejnému prostoru napříč kontinenty. Insideři podle něj ale ve výrobcích mmcité středoevropský design poznají. 

Sandra Kumorowski se přitom domnívá, že se značka může odkazovat k lokálním kořenům a zároveň být uznávána globálně právě pro svoji unikátnost a autenticitu, lokální DNA podle ní může rezonovat na globální úrovni i díky vhodné vizuální komunikaci.

Pokud je design úspěšný napříč světem, znamená to, že jeho jazyk dokáže promlouvat ke všem univerzálním způsobem, značka ale musí být schopna tento univerzální element vystihnout – byť nezáměrně, jako v případě mmcité.

„Oslovujeme nejen Evropu, ale i Latinskou Ameriku nebo Spojené státy, aniž bychom ve své komunikaci museli cokoli změnit. Komunikujeme stejným způsobem napříč kulturami. Globální komunikace je možná,“ dokládá David Karásek. 

Úspěch své společnosti přesto nepřikládá štěstí a náhodě, ale vášni, konzistenci, vůli a ambici. Pak podle Karáska úspěch přichází přirozeně, jen je třeba dokázat reagovat na příležitosti a změny. „Nedokážu si představit, že by jakákoli firma mohla po dvacet let striktně následovat nějakou danou strategii,“ dodává.

The post Z lokální značky globální ikonou? Je třeba vášeň a ambice, zaznělo na festivalu Pulse  appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek