25. květnaSvátek má Venku je 15 °C, Zataženo

Z másla, poctivosti a bez kompromisů. Jak Šufan roztočil milionový ořechový byznys

Forbes Před 7 hodinami

Začínali s deseti prodanými másly denně, dnes prodají produktů tisíc a míří do zahraničí. Značku Šufan založili tři kamarádi, kteří chtěli dělat věci poctivě, s kontrolou nad každým krokem – od výběru ořechů na farmách až po vlastní výrobu čokolády. Dokazují, že i tvrdohlavost může být receptem na úspěch.

Když se ve skladu Šufanu balí krabice, podepisují je ručně. Ne z marketingové nutnosti, ale proto, že je to pro ně osobní. A chtějí, aby to osobní bylo i pro zákazníka.

Jejich ořechová másla, čokoláda, granoly nebo desítky dalších produktů nevznikají z kompromisů, ale z filozofie, která se nemění od prvního dne: dělat věci poctivě, i kdyby to znamenalo jít složitější cestou.

Nápad založit značku postavenou na ořechových máslech dostali Matěj Zavoral s Markem Dynterou před více než deseti lety.

Tehdy se každý ubíral svou vlastní cestou, Zavoral budoval restaurační business a Dyntera se věnoval strojírenství. Oběma ale chyběl produkt, který poznali na svých cestách.

A tak v roce 2014 vznikl Šufan. O pět let později do tria přibyl Lukáš Medek, jehož to celý život táhlo k práci s potravinami i přesto, že vystudoval práva. Tihle tři dnes vlastní značku, která roste, za poslední dva roky skokově. 

Když vzpomínají na začátky, shodují se, že neměli jeden vytoužený obor, jen vizi dělat něco poctivě a dobře. A to se nemění ani dnes, kdy prodávají tisíce produktů denně.

„Takhle nám to dávalo smysl a nikdy jsme se od tohoto přístupu nechtěli odklonit. Chceme si stát za tím, co děláme, a předávat zákazníkům nějakou hodnotu,“ vysvětluje Zavoral.

Matěj Zavoral, Marek Dyntera, Lukáš Medek
info Foto Šufan

Během našeho rozhovoru se slova jako „kvalita“, „nejlepší“, „poctivé zpracování“ často opakují. „Děláme hodně věcí tvrdošíjně z přesvědčení a doufáme, že to zákazník pozná v kvalitě výrobku. I když existuje spousta zkratek, které by byly určitě ekonomicky lepší, tak si volíme tu složitější cestu, chceme mít co největší kontrolu nad tím, co vyrobíme,“ vysvětlují tři společníci shodně.

Jejich byznys stojí na třech pilířích: čisté složení bez dochucovadel, emulgátorů nebo barviv, kvalitní surovina, která je dobře zpracovaná, a nutriční vyváženost.

Šufan
info Foto Šufan

A dobrá chuť, samozřejmě. Proto ořechy nakupují přímo na farmách a vyrábějí si třeba i vlastní čokoládu. „Když chceme nejlepší mandle na naše máslo, tak musíme do Španělska, pro nejlepší lískové ořechy do Turecka, k tomu řešíme odrůdu a taky stáří ořechu, kupujeme jen aktuální sklizeň. To je pro nás základ a klidně suroviny vracíme a reklamujeme, třeba kokos poměrně často, protože nedosahuje tučnosti, kterou požadujeme. V tomto jsme hodně striktní,“ popisuje Zavoral. 

Krásnou ukázkou toho, jak to v Šufanu funguje, je výroba vlastní čokolády. Jde vlastně o samostatnou disciplínu, která je sama o sobě celkem věda.

„Mohli bychom kupovat nějakou hotovou, ale to bychom nebyli my. Vývoj trval docela dlouho, ale dneska už nám to dává tvůrčí svobodu a můžeme vlastní čokoládu použít do všech produktů, to je určitě unikátní. Podobně to máme i s ořechy, které si sami pražíme, i kdybychom ušetřili, kdybychom koupili už pražené. Není to ale náš styl. Už si děláme srandu, že když máme volbu mezi dvěma variantami, tak vždycky volíme tu složitější, co zabere víc času a energie,“ vysvětlují společníci se smíchem.

Portfolio Šufanu poměrně dlouho stálo na ořechových máslech. Dnes se ale významně rozšiřuje. I když jsou másla stále nejzásadnější kategorií, dnes netvoří ani polovinu tržeb.

„Snažíme se nedělat věci, které by byly nesmyslně drahé. Cílem je, aby si naše produkty mohli zákazníci kupovat běžně a snídat je klidně každý den. Neděláme velké slevové akce, protože nechceme cíleně nadsazovat základní cenu produktu jenom proto, abychom ho mohli zlevnit,“ říká Medek.

A zároveň připomíná: „Cena vstupních surovin zdražuje, třeba i kvůli trendovým záležitostem nebo proto, že úroda ořechů pomrzne. Někdy je zdražení tak velké, že ho ani nechceme promítnout do konečné ceny a doufáme, že se ceny vrátí do normálu.“

V nabídce najdete granoly, směs na ořechové palačinky, džemy, ořechy solené pudrovou solí, ghí z kravského kolostra nebo třeba odvařené ovoce. Pod tímto názvem se skrývají tradičně dělaná povidla z ovoce z blízkých sadů bez přislazování, která se ale podle legislativy povidla jmenovat nesmějí, protože bez přislazení nedosahují požadované cukernatosti. A přislazovat v Šufanu odmítají.

„Chceme se vyvíjet, růst, dostávat se k více zákazníkům a neomezovat se jen na Česko,“ mluví o ambicích trio společníků. Od minulého roku vyrostli o více než sto procent, nabrali řadu nových zaměstnanců, rozšiřují výrobu a připravují expanzi na zahraniční trhy.

„Skokový růst, který jsme započali tak před dvěma lety, je skládačkou spousty věcí, zkrátka jsme si to odmakali a investice, které vkládáme do vývoje produktů, lidí a marketingu, je potom vidět v růstu. Tento rok bychom se měli přehoupnout přes milion prodaných produktů, zpracujeme asi dvacet tun čokolády a blížíme se ke 400 tunám ořechů,“ bilancují a dodávají, že v červnu vstoupí na polský trh a na podzim se chystají do Německa.

Do expanze alokují jednotky milionů korun a zároveň uvádějí, že pro ně takto velká expanze představuje neznámou výzvu, ale věří, že se jim podaří filozofii značky přenést i za hranice.

Kromě rostoucích čísel potvrzuje zájem o Šufana i spolupráce s vyhlášenými podniky. Je mezi nimi třeba brněnská zmrzlinárna Ještě jednu, Eggo BreakFeast Bistro nebo pražské Cafefin, Alma, Kafe Hrnek a řada dalších. 

The post Z másla, poctivosti a bez kompromisů. Jak Šufan roztočil milionový ořechový byznys appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek