Od praktických dřevostaveb k prémiovým domům pro náročné. Rakouská skupina ELK v Česku nově sází na značku Individual s cílem do tří let dosáhnout tržeb 1,5 miliardy.
Na rakouském trhu patří ke stálicím, v Německu zažívá raketový růst a teď znovu míří do Česka. ELK, specialista na prefabrikované dřevostavby s pětašedesátiletou tradicí, tu už jednou působil – v letech 2008 až 2012 nabízel klasické typové domy. Tentokrát ale přichází s jinou strategií a vyššími ambicemi.
„Tehdy to skončilo v červených číslech. V segmentu dřevostaveb je obrovská konkurence, která bojuje hlavně cenou. To nám nedávalo smysl. Proto se celá skupina od roku 2017 postupně vydává směrem prémiového bydlení a služeb. V Česku tak máme možnost postavit značku od začátku,“ říká Miroslav Veselý, který má jako branch director rozvoj českého a slovenského trhu na starosti.
V Česku ročně přibývá zhruba patnáct tisíc rodinných domů, z toho méně než tisícovka spadá do kategorie prémiových, s cenou nad patnáct milionů korun. Právě na tento segment míří ELK – chce v něm získat výrazný podíl a do tří let dosáhnout tržeb kolem půldruhé miliardy korun. Neprofiluje se jako dřevostavba, ale jako chytré, moderní a prémiové bydlení.
„Na niche segment je to možná ambiciózní cíl. V průměru by to znamenalo postavit ročně sto domů s hodnotou patnáct milionů, ale třeba první podepsaná objednávka je za více než čtyřicet milionů,“ vypočítává Veselý s tím, že k realizacím s ohledem na získávání stavebních povolení teprve dojde.
Nový začátek
ELK znovu vstoupil na český trh rodinných domů na začátku letošního roku a podle reakcí zákazníků postupně ladí svou nabídku. Na webu zatím představuje dvě řady typových domů – Next od osmi milionů a Vision od necelých jedenácti. Podle Veselého ale vizualizace slouží spíš jako inspirace. Zákazníci si je mohou prohlédnout i ve virtuální realitě v pražském ELK Experience Center, které otevřelo letos v červnu v Praze na Evropské.
„Umíme postavit cokoli pro kohokoli. Někdo chce dům na klíč bez starostí, ale většina klientů přichází s vlastní představou i architektem. Nestavíme katalogové domy, tvoříme domovy na míru,“ říká Veselý, který má s individualizací a prozákaznickým přístupem zkušenosti z dlouholeté kariéry v automotive, retailu, hospitality, medical i módě.
Webovou nabídkou inspirované domy tvoří dnes čtyřicet procent objednávek, individuální návrhy šedesát procent. Do budoucna se bude poměr obracet na 20 : 80 ve prospěch individuálních staveb.
Právě teď přichází ELK Individual – nová značka s konceptem „bespoke living“, která cílí na nejnáročnější zákazníky s vlastní vizí domova, často podle návrhu jejich architekta. Společnost spolupracuje s freelance architekty, designéry i studii, jako je Casua. Síť spolupracujících architektů se bude cíleně rozšiřovat, nyní oslovuje top 50 tvůrců rezidenčního bydlení.
„Nechceme si připisovat ničí slávu. Jsme partnerem, který individuálně a diskrétně zhmotní vizi architekta a náročného klienta. Máme výhodu 65 let zkušeností mateřské skupiny ELK, a tak nemusíme řešit, jestli jsme schopni něco vyrobit. Víme, že to do kážeme,“ říká Veselý.
Concierge pro budoucí domov
Typickými zákazníky jsou pro ELK lidé s věkem od padesáti let výše, většinou manažeři nebo majitelé firem. Zákazník ale samozřejmě může vypadat i jinak, jak ukazuje ambasadorka firmy, třicetiletá snowboardistka a alpská lyžařka Ester Ledecká.
„Ester nám skvěle pomáhá s rozšiřováním povědomí o značce. A také reprezentuje přirozené budoucí zákazníky – úspěšné lidi s nabitým programem, kteří nemají čas dohlížet na detaily a pro realizaci projektu hledají spolehlivého partnera,“ přibližuje Miroslav Veselý.
Pro náročnou klientelu firma nabízí concierge servis pro stavbu od A do Z. Využívá pro to externí poradce z oboru realit, financí i práva. Spolupracuje se zavedenými společnostmi, jako je Broker Consulting nebo Tempus Design. Zákazníkovi pomohou sehnat i vysněný pozemek nebo zprostředkovat prodej jiné nemovitosti.
ELK pak ohlídá i stavbu plotu, bazénu, venkovní sauny nebo biotopu. „Pomůžeme s čímkoli, soustředíme se ale na dům, pro všechno ostatní domluvíme referenční firmy. My pak řešíme stavební koordinaci i dozor, aby vše proběhlo co nejrychleji a bez komplikací,“ vysvětluje Veselý.
Po podpisu smlouvy zajistí i stavební povolení, během něhož se dořeší technické a designové vyvzorování. Na dodávku ELK Individual dostává klient záruku fixní ceny, což je ojedinělý přístup. Celý proces pak trvá zhruba šest až dvanáct měsíců, vše startuje stavebním povolením. Pak už všechno běží bez komplikací a klient má jasnou představu o termínu výroby i realizace.
Neomezená představivost
„Dům se vyrábí z prefabrikovaných stěn a rakouská továrna ELK má kapacitu čtyři domy denně. Díky tomu můžeme klientovi sdělit přesný termín, kdy se mu vyrábí dům,“ říká Veselý. Po vyložení z kamionu je za čtyři až pět dní dokončena hrubá stavba. „Říkám zákazníkům, že v pondělí odjedou na služební cestu od základové desky a vrátí se ve čtvrtek k domu se střechou, okny a zamčenými dveřmi,“ shrnuje.
Představivosti klientů se meze nekladou. ELK připravuje třeba projekty s plochou i přes 450 m² pro rodiny se třemi dětmi, kde ani jeden pokoj není menší než 40 m². „Pro myslivce chystáme dům u lesa s posedem napojeným na elektřinu a vodu, jiní chtějí na zahradě smart autonomní kurník na solární pohon. Vymyslet se dá cokoli a my to dokážeme realizovat,“ uvádí Veselý.
Samozřejmostí je přizpůsobení stavby terénu či speciální požadavky na okna, která si ELK vyrábí už tři dekády v Plané nad Lužnicí. Skupina má přes značku komerčních staveb ELK Tech zkušenosti i s rozsáhlejšími projekty, například s první pražskou dřevostavbou bytového domu Timber Praha v projektu Arcus City od UBM Development.
„Zkušenosti s komerčními stavbami v řádech stamilionů korun, kde jsme v roli subdodavatelů, nás naučily zvládat náročný projektový management, koordinaci a komunikaci s investorem, proto si s pokorou a respektem troufáme na soukromé rezidenční projekty v řádech desítek milionů korun,“ dodává Veselý.
„Do roku 2030 chceme ovládnout evropský trh prefabrikovaných staveb. V některých zemích to bude znamenat dominantní tržní podíl, v jiných zase pevné etablování v prémiovém a luxusním segmentu. S investicí sedmdesát milionů eur rozšiřujeme továrnu a současně uvádíme značku prémiového bydlení mimo německy mluvící země.
V Česku chceme být první volbou pro všechny, kteří hledají spolehlivého partnera pro stavbu svého vysněného individuálního domova,“ uzavírá Veselý.
The post Za čtyři dny k hotovému domu. Jak skupina ELK mění luxusní bydlení v Česku? appeared first on Forbes.










