Pátek 27. červnaSvátek má Venku je 22 °C, Skoro Zataženo

Zrušení povolenek pro domácnosti je sci-fi, shodují se experti. Zdražení se nevyhneme

Forbes Před 6 hodinami

„Moje vláda nebude zavádět emisní povolenky,“ zopakoval ve čtvrtek premiér Petr Fiala, když ráno nasedal do vládního speciálu mířícího do Bruselu. Právě tam nyní jedná s dalšími státníky Evropské unie nad možnostmi změnit systém emisních povolenek pro domácnosti a dopravu (EU ETS 2), který má začít platit za rok a půl. A domácnosti kvůli nim začnou platit vyšší faktury za topení a dražší pohonné hmoty, které přinesou další inflaci.

Realita je ovšem taková, že zdražení se nevyhneme, a to nikdo. Maximálně zmírníme jeho nástup. Česko sice dle premiéra Fialy získalo pro úpravu systému ETS 2 podporu osmnácti členských států evropské sedmadvacítky, zrušení celého systému nebo jen jeho odložení je ale dnes nereálnou představou.

Znamenalo by to minimálně posunutí cílů Green Dealu nebo i jeho konec. A jak ve čtvrtek přiznal sám český premiér, pro takový návrh ani nenašel dostatečnou podporu.

„Jelikož pro zrušení nebo odložení opatření nenašla napříč Unií dostatečnou podporu, formou takzvaného non-paperu představila návrhy pro posílení mechanismů pro udržení ceny povolenky na sociálně přijatelné výši,“ uvádí analytička platformy Fakt o klimatu Kateřina Kolouchová.

Emisní povolenky jsou nástrojem, který má firmy i lidi donutit k přechodu na nízkoemisní zdroje. Systém povolenek pro domácnosti EU ETS 2 s už fungujícím systémem EU ETS 1, což jsou povolenky pro firmy, budou dohromady od roku 2027 pokrývat přes pětaosmdesát procent emisních zdrojů Evropské unie.

A dopadnou teď hlavně na lidi, kteří využívají fosilní paliva. V dopravě jde o benzin a naftu, v rodinném domě pak o spalovací kotel (uhlí a plyn). Právě tato paliva budou už za rok a půl zatížena uhlíkovou daní v podobě emisních povolenek.

Při schvalování současné směrnice na přelomu dekády byly předpoklady, že se tyto povolenky budou obchodovat za nižší desítky eur. V květnu se s nimi začalo v takzvaných futures (nákupy s dodáním v roce 2027) obchodovat na první evropské burze a jejich cena se v prvních dnech vyšplhala až ke dvěma stům eur, poté se ustálila kolem sedmdesáti eur za kus.

Cena povolenek pro domácnosti ve výši dvou set eur by přinesla například růst cen pohonných hmot o více než deset korun, jak Forbes informoval v nedávném článku.

Zastropování cen

Návrh revize současné směrnice počítá pouze se zmírněním dopadů na celou společnost právě formou zastropování ceny povolenek na úrovni 45 eur nebo s úpravou systému obchodování s nimi tak, aby v roce 2027 nepřišel šok pro domácnosti v podobě skokového růstu cen pohonných hmot i vyšších faktur za vytápění.

Dílčí změny jsou v podstatě to jediné, co se dá do začátku startu účinnosti systému ETS 2 vyjednat. Ovšem i přesto, že v Unii nyní existuje podpora více než poloviny států, která je potřeba pro odsouhlasení změny, se v celém procesu může najít několik zádrhelů.

Zdražení nikdo neunikne.

„Evropská komise by musela znovu otevřít revizi směrnice a navrhnout její úpravu – tu by musela schválit kvalifikovaná většina jak v Radě EU, tak v Evropském parlamentu. Je ale otázkou, jaké změny by se nakonec podařilo v legislativním procesu prosadit, pokud bude otevřen,“ upozorňuje Kolouchová na možnou třecí plochu.

Tou jsou různé zájmy jednotlivých států evropské sedmadvacítky. Každý stát má jiný energetický mix i surovinovou základnu pro svou energetiku, a každý proto bude mít trochu odlišné zájmy při vyjednávání.

Například Španělsko, které má energetiku dnes z většiny založenou na obnovitelných zdrojích, může mít v rámci revize návrhu jiné touhy než třeba jaderná Francie nebo uhelné Česko a Polsko. Revize tak ve finále bude kompromisem mezi zeměmi, které pro ni zvednou ruku.

„Je otázka, jak efektivně jsme nyní schopni se bránit,“ uvedl předseda dozorčí rady Sokolovské uhelné a SUAS GROUP Pavel Tomek pro Forbes ve středu hned poté, co premiér Petr Fiala přišel s touto iniciativou.

Naráží tím i na další možný problém, že i když se v Evropské unii najde potřebná většina hlasů pro změnu či odložení účinnosti povolenek pro domácnosti, vyjednávání o detailech může celou implementaci revize pozdržet. „Zkrátka je otázka, zdali by se tak velká změna stihla vzhledem k dlouhým rozhodovacím procesům v Evropské unii dojednat, protože povolenky pro domácnosti mají vstoupit v účinnost už za rok a půl,“ říká Tomek.

Třecí plochou může být už jen samostatné zastropování. Současná směrnice totiž dnes říká, že pokud bude cena povolenky vyšší než její průměrná cena za určité období, nebo pokud cena překročí 45 eur za povolenku ve stálých cenách roku 2020, budou na trh do oběhu uvolněny další povolenky a toto naředění by mělo jejich cenu dle základních ekonomických pouček snížit. Existují ale obavy, že ani to k poklesu ceny nepomůže.

Úplným zastropováním by se navíc změnil samotný smysl funkce povolenek. „Úplné zastropování ceny povolenky je vysoce nepravděpodobné. Znamenalo by to, že opatření by fungovalo spíše jako uhlíková daň. Ztratil by se tak tržní princip opatření, který funguje jako efektivní nástroj pro snížení emisí tam, kde je to nejlevnější,“ vysvětluje analytička Kolouchová. I to jistě bude předmětem dlouhých debat v Bruselu.

Zdražení se nevyhne nikdo

I pokud by se změnu systému povolenek pro domácnosti a dopravu podařilo v jakékoli formě opravdu dojednat a schválit v termínu, tedy ještě před koncem roku 2026, podle některých ekonomů se stejně zdražování nevyhneme.

„Zmírnění emisních povolenek pro domácnosti nebo jistota cenového stropu na ně jsou opatření, která dlouhodobě peněženkám občanů Česka neuleví, pokud zároveň nebudou doprovázena revizí Green Dealu Evropské unie či jeho klíčového pilíře Fit for 55,“ uvádí hlavní ekonom Trinity bank Lukáš Kovanda. Ten naráží na to, že jakýkoli zásah do systému emisních povolenek se odrazí v posunutí cílů evropské zelené dohody.

Vydání Forbesu You go girl!

„Jistota stropu pětačtyřiceti eur za povolenku pro domácnosti není udržitelná déle než několik málo let. To proto, že při takto nízké ceně povolenky by nebyly naplňovány dílčí cíle Green Dealu,“ doplňuje Kovanda.

A jak už jsme zmínili, revize celého Green Dealu se dnes pohybuje v rovině science fiction. Češi tak nemají jinou možnost než počítat se zdražením od roku 2027.

„Obecně platí, že nejúčinnější ochranou proti nejistým cenám povolenky nebo energií jsou úsporná opatření, jako je zateplení domu, výměna oken nebo využívání nízkoemisní dopravy tam, kde je to možné,“ uvádí platforma Fakta o klimatu.

Zdražení ovšem neunikne nikdo. A to ani ti, kteří vlastní elektrický automobil nebo je jejich domácnost energeticky soběstačná. Povolenky v dopravě totiž způsobí takzvanou nákladovou inflaci, tedy zdražení například cen zboží v obchodech, cen jízdenek nebo letenek. Tam všude se projeví zvýšené náklady dopravců na pohonné hmoty kvůli emisním povolenkám, které promítnou do cen svých služeb.

The post Zrušení povolenek pro domácnosti je sci-fi, shodují se experti. Zdražení se nevyhneme appeared first on Forbes.

Pokračovat na celý článek